7045 kaksi vaihdetta päälle

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

7045 kaksi vaihdetta päälle

ViestiKirjoittaja Porkkala » 05 Tammi 2022, 17:49

Tiedän, että vika on klassikko ja kysymyskin. Miten olette saaneet vian korjattua? Riittääkö vaihteen valitsimen alapään uusiminen. Se olisi helpoin "nakki".
Kuluneet liukuluiskat ovat ilmeisesti jo rattaiden siirtohaarukoiden yläosa ja pitkän korjauksen päässä, jos niitä yrittää uusia.
Mulla jää pakki päälle, kun olen peruuttanut ylämäkeen ja sitten vaihdan jonkun eteenpäin -vaihteen päälle. Tiedän, että kepin siirtämisen pitää tapahtua rauhallisesti ja niin aina pärjäänkin pari vuotta, mutta sitten taas....
Voisin korjata vian jälkipolville. Pelkään, ettei digi-sukupolvella pysy enää meisselit käsissä. Vaikeaa kait tietokoneilla on lumitöitä tehdä!

Tapio
Porkkala

Re: 7045 kaksi vaihdetta päälle

ViestiKirjoittaja TeeHoo » 06 Tammi 2022, 20:34

Kyseinen Zetor-ominaisuus korjaantui aikoinaan vasta, kun tuolloin Zetor-huolto asensi laatikkoon ilmeisesti itsekehittelemänsä osasen, joka esti kahden vaihteen yhtäaikaisen toiminnon, joten en itse tiedä osasesta tuon enempää mutta vaihteet pysyivät omissa lokeroissaan ja vastaus osasesta löytynee Seinäjoen Zetor-myymälästä
TeeHoo

ViestiKirjoittaja jamiva » 07 Tammi 2022, 20:38

jamiva

ViestiKirjoittaja Porkkala » 08 Tammi 2022, 15:55

OK. En ole purkanut keppipään rakennnetta. Liukulevyn läpihän tulee varsinainen liuskojen siirtopää. Sehän on hyvä syy, jos "kulissi" antaa periksi ja päästää kepin nokan hyppäämään pois liuskojen urasta. jos hinta on alta 50 €, niin kannattaa varmaan korjata sekin kuluma.

Olen pähkäillyt asiaa myös niin, että tuplakytkentä tapahtuu aina siirrettäessä pakilta eteen- vaihteisiin , kun traktori on menossa alamäkeen peruutuksen jälkeen. Pakin siirtohaarukka (ja siis siirtimen liuku) jää kireälle ja ehkä jopa loksahtaa vähän takaisin?
Lääkkeenä olen ajatellut, että pakin jälkeen pitää siirtää suoraan vain 1-vaihteelle, jolloin liukuliuska tulee kunnolla pois pakkiasennosta. Pakki ja ykkönen ovat saman liuskan eri ääriasentoja. Kun ollaan lähdössä alamäkeen, tulee useimmiten laitettua päälle isompi vaihde heti päälle ja ongelmat alkavat.

Tapio
Porkkala

ViestiKirjoittaja Pertti » 14 Tammi 2022, 13:42

Saku Seinäjoen setorikaupasta joskus opasti, että rauhallisesti pitää vaihtaa.
Vertasi, kuinka isäntä on 50 vuotta pärjännyt ilman takkuilua, mutta kun vävy laitettiin rehuaumaa polkemaan, niin vartin päästä oli jo kaksi vaihdetta päällä.
Omassa 5245:ssä on ongelma ilmennyt nopeasti pakilta kolmoselle vaihdettaessa lumitöissä. Raktori oli silloin pikkuisen kasaa vasten pystyssä.
Tuo ominaisuus unohtuu helposti aurauksen tiimellyksessä.
Lukkotulpan reiästä saa palautettua luistit paikoilleen.
5245, aivan huippu pihakone
Pertti

ViestiKirjoittaja Porkkala » 14 Tammi 2022, 14:33

Soitin Sakulle. Saan kunnostetun keppipäähän liittyvän osan (ilmeisesti juuri "kulissi"), ja lähetän omani tilalle. Korjaavat osan itse taas seuraavalle. Hinta ei ole ihan viiskymppiä vaan 250 + ALV. Jos harmit loppuu siihen, niin se vaan pitää kärsiä.

Tapio
Porkkala

Paluu Zetor ja Ursus traktorit