6245 kytkin

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: 6245 kytkin

ViestiKirjoittaja Rotez » 02 Helmi 2019, 04:53

Koivun Zetori kirjoitti:
Rotez kirjoitti:Voi olla ilmaa edelleen järjestelmässä tai jommassa kummassa tai molemmissa sylinterissä vuotoja, eli pääsylinterissä, jota polkimella painetaan tai työsylinterissä, joka liikutta kytkintä.
Joskus olen 6340 zetkaan joutunut vaihtamaan molemmat ja työsylinterin vähälle aikaa kaksi kertaa kun en arvannut laitaa kunnollista rasvaa.
Sylinterien sisäosat kannattaa rasvata hyvällä jarrusylinterirasvalla. Tuossa esim. hyvä rasva, jota olen käyttänyt jarru- ja kytkinrempoissa.
https://www.fixusnet.fi/fin/yleisvoitel ... 869-52642/


Mitä kautta pääsit pääsylinterin kimppuun? Tässä vehkeessä vaikuttaa kyllä siltä, että se ohjauskonsolin peltikoppa pitää riipoa pois. Se taas näyttää alustavan kurkistelun perusteella tarkoittavan sitä, että pitää irrottaa ratti ja sen hydrauliikka ainakin siitä pellistä ja mitä kaikkea muuta vielä johtoja sieltä tieltä.
Irrotin etupellin siitä koneen ja hytin välistä, mutta kovasti on vaikea saada edes päätä siihen malliin sinne, että näkisi mitään saati sitten, että pystyisi tekemään mitään.
Polkimen irrottaminen meni hyvin, kunnes piti irrottaa ne alapultit. Niitä vastassa on toisella puolella ihan tavan mutterit, joihin ei taas pääse käsiksi (avaimiksi, heh), jos ei hajoita koko traktoria.

Kivana kuriositeettina voin mainita, että kaikki pellit näyttävät olleen joskus irti. Pultinaukkoja on avarrettu, luultavasti, koska on mätkitty pellit solmuun, eivätkä ne enää ole menneet kohdilleen. Hauskasta vääntämistä tuleekin sitten avoimen taivaan alla leudossa itätuulessa ja ah, niin ihanassa ja toivotussa lumipyryssä olemaan...

En enää tarkalleen muista kun on vuosia ko. remontista. Kuitenkin rälläkällä tehty ohjauskonsolin peltiin vasemmalle sivulle sopivaan kohti aukko, että sylinteriin pääsee paremmin käsiksi.
Rotez
 
Viestit: 114
Liittynyt: 18 Elo 2011, 15:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 6245 kytkin

ViestiKirjoittaja maxell » 02 Helmi 2019, 10:38

omaan koneeseen aikanaan tehty noin 12x12cm aukko sekä kytkimen että jarrujen puolelle.
Kuva
Avatar
maxell
Zetor-mies
 
Viestit: 96
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 16:28
Paikkakunta: Joutseno

Re: 6245 kytkin

ViestiKirjoittaja Koivun Zetori » 02 Helmi 2019, 13:47

Rotez kirjoitti:
Koivun Zetori kirjoitti:
Rotez kirjoitti:Voi olla ilmaa edelleen järjestelmässä tai jommassa kummassa tai molemmissa sylinterissä vuotoja, eli pääsylinterissä, jota polkimella painetaan tai työsylinterissä, joka liikutta kytkintä.
Joskus olen 6340 zetkaan joutunut vaihtamaan molemmat ja työsylinterin vähälle aikaa kaksi kertaa kun en arvannut laitaa kunnollista rasvaa.
Sylinterien sisäosat kannattaa rasvata hyvällä jarrusylinterirasvalla. Tuossa esim. hyvä rasva, jota olen käyttänyt jarru- ja kytkinrempoissa.
https://www.fixusnet.fi/fin/yleisvoitel ... 869-52642/


Mitä kautta pääsit pääsylinterin kimppuun? Tässä vehkeessä vaikuttaa kyllä siltä, että se ohjauskonsolin peltikoppa pitää riipoa pois. Se taas näyttää alustavan kurkistelun perusteella tarkoittavan sitä, että pitää irrottaa ratti ja sen hydrauliikka ainakin siitä pellistä ja mitä kaikkea muuta vielä johtoja sieltä tieltä.
Irrotin etupellin siitä koneen ja hytin välistä, mutta kovasti on vaikea saada edes päätä siihen malliin sinne, että näkisi mitään saati sitten, että pystyisi tekemään mitään.
Polkimen irrottaminen meni hyvin, kunnes piti irrottaa ne alapultit. Niitä vastassa on toisella puolella ihan tavan mutterit, joihin ei taas pääse käsiksi (avaimiksi, heh), jos ei hajoita koko traktoria.

Kivana kuriositeettina voin mainita, että kaikki pellit näyttävät olleen joskus irti. Pultinaukkoja on avarrettu, luultavasti, koska on mätkitty pellit solmuun, eivätkä ne enää ole menneet kohdilleen. Hauskasta vääntämistä tuleekin sitten avoimen taivaan alla leudossa itätuulessa ja ah, niin ihanassa ja toivotussa lumipyryssä olemaan...

En enää tarkalleen muista kun on vuosia ko. remontista. Kuitenkin rälläkällä tehty ohjauskonsolin peltiin vasemmalle sivulle sopivaan kohti aukko, että sylinteriin pääsee paremmin käsiksi.


Heh, rälläköinti itsellekin tuli mieleen siinä sormet jäässä näprätessä ja taidankin sen toteuttaa.
Koivun Zetori
 
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Marras 2014, 09:48

Re: 6245 kytkin

ViestiKirjoittaja Koivun Zetori » 07 Touko 2019, 09:51

No niin. Ehti jo unohtua, mutta homma tuli silloin kuntoon vanhan remppareiskan neuvoilla.

Eli tarvitaan hyvä tippakannu, puoli metriä 6 mm pneumatiikkaletkua ja 9 mm kiintoavain. Kannu täyteen jarrunestettä ja letku kiinni ilmausruuviin. Ruuvi auki ja sitten vaan rutkutetaan. Jos nestesäiliö on tyhjä, kannattaa se täyttää, jotta sieltä alhaalta näkee, kun ilmat kuplivat pihalle. Melko kivuttomasti toimii, vaikka lähes koko kannullisen sai laittaa. Ilma tulee kuplina ja vaahtona. Kun tulee kirkasta nestettä, kannattaa vielä jonkin aikaa pumpata. Sieltä tulee vielä jokunen satunnainen kupla. Sitten vaan ruuvi kiinni ja voilá!

Ylimääräinen neste valuu pitkin konetta ja siitä maahan. Itse tein foliosta kauluksen ja siitä kourun. Laturin viereen sai kipon sidottua ja ylimääräinen neste valui kourua pitkin siihen.
Aika taistelua, mutta hyvä tuli.
Koivun Zetori
 
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Marras 2014, 09:48

Edellinen

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa