zetori 6711

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

zetori 6711

ViestiKirjoittaja travol » 25 Tammi 2012, 11:46

Tervehdys foorumilaiset, saitte uuden innokkaan zetorin omistajan joukkoonne joka janoaa tietoa uudesta harrastuksesta :) Elikkäs tuli ostettua lumikolan korvikkeeksi vuden -76, 6711 zetka joka on hiukan elämää nähnyt. Yritin etsiskelläkkin hajoituskuvia kyseisestä traktorista perehtyäkseen vähän sielunelämään, ja joitain kuvia onnistuin foorumilta löytämäänkin mutta olisikohan kenelläkään tietoa löytäisikö sellaisia sivustoa/ohjekirjaa mistä näkisi koko komeuden kuvat? Ja vahvan kielitaidon vuoksi suomenkieli olisi iso plussa.

Päällimmäisenä ihmetyttää kun oikealla puolella moottorissa suodattimen takaa lähtee jokin ohut putki lohkosta, niin se on katkaistu ja taitettu läjään... Minnehän putken kuuluisi oikeasti mennä ja mikä virkä sillä on?
travol
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Tammi 2012, 12:36

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja Rokressi » 25 Tammi 2012, 11:58

No niin tässä ensihätään sen putken arvoitus. Se on alkuperäisen öljynpainemittarin paineputki. Ilmeisesti ruvennut vuotamaan jostain ja sen takia katkaistu ja lytistetty pää tukkoon. Tuohon voi laittaa ihan tavallisen öljynpaineanturan ja ja öljynpainevalon kojetauluun tai sitten jonkun tarvikemittarin ja sille anturin samaan lähtöön.
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja travol » 25 Tammi 2012, 14:59

Näin vähän arvelinkin että mahtaisikohan olla , se täytyy lähteä käymään kaupassa hakemassa öljynpainemittari, sehän on tuiki tarpeellinen koneessa olla.

Olen myös miettinyt eri tapoja jolla saisin hyttiin edes vähän lämmintä ilmaa, kun tässä mallissa on vähän puutteellinen tuo hytän lämmitys :mrgreen:

Onko muilla tullut laitettua minkäänlaisia lämmittimiä ja millä menetelmällä ne toimii jos on?

Itse miettinyt inverterin laittoa josta saisi sähköllä toimimaan tai sitten jos vetäisi ihan vesikiertoisen kennon ja siihen puhaltimen.
travol
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Tammi 2012, 12:36

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja Rokressi » 26 Tammi 2012, 07:30

Sanoisin, että unohda se sähkölämmitys. Sellainen sähkölämmitin, joka oikeasti lämmittäisikin, vie niin paljon virtaa, että tavallisella laturilla varustettussa traktorissa olisi akku tyhjä alta aikayksikön. Halvin ratkaisu lämmitimeksi on vetää haitariputkea tuulettimen siivikon vierestä ohjaamoon asti. Haitariputken väliin pakosarjan yläpuolelle laitetaan n. puolen metrin rautaputki klemmareilla kiinni, se imee pakosarjasta lämpöä luovuttaen sen läpivirtaavaan ilmaan. Hytissä voi sitten puhalluksen haaroittaa tarpeellisiin kohteisiin.
Valmiitakin nestelämmityspaketteja tietysti on, jos ei halua vanhoista osista itse askarrella, esim tuollainen http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/Ohjaamotar ... SLAITE_12V

Muokattu. Niin jäi sanomati että se metalliputki pitää sitten litistää soikeaksi siitä pakosarjan kohdilta, että sopii reilusti sinne suihkuputkien alle, eli ei saa ottaa niihin suihkuputkiin kiinni.
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja travol » 27 Tammi 2012, 21:52

Ahaa, enpä ole tuollaista menetelmää osannut ajatellakkaan,mutta sehän kuulostaisi ihan toimivalta, saisi edes sen verran lämmintä kapiiniin että jäät saisi plekseistä sulamaan :) onko siinä ajatus että flektin voimalla se puhaltaisi hyttiin asti vai tarvisiko siihen erillisen puhaltimen viellä kaveriksi? ja onko kokemuksia kuinka lämmintä se puhaltaa?

Itse tuossa olen miettinyt että onnistuisiko vesikierrosta jostain ottaa erilliselle kennolle kiertoa myös? olisin sen istuttanut tankin päälle ja tehnyt sille kotelon, ja tietysti puhallin kennon taakse, sitten vain reiät kapiinin puolelle joihin vaikka jostain autosta ilmavirran ohjaimet, mutta täytyypäs miettiä tuota sinun ehdottamaa systeemiä.

Ja sitten olisi viellä muutama ehkä jopa tyhmä kysymys :lol:
Elikkä pellin alle taas katsellessa kiinnitin ilmanputsariin huomiota, ja kun jostain on mielikuva että olisin lukenut että siellä pitäisi olla öljyä? mutta minulla oli ainakin aivan kuiva koko suodin? eli onkos se ihan normaalia vai muistelenko lukeneeni väärin?

Ja sitten viellä ihmetyttää sen ilmasuodattimen vieressä oleva säiliö, että mikä virka sillä on?? sekin ammotti tyhjyyttään ja siitä lähti letku joka haarautui muistaakseni ohjaustehostimelle ja kompuralle...

Niin joo ja tosiaan, lähdetään siitä että mitä enemmän saa itse rakennella niin aina mukavampaa :roll:
travol
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Tammi 2012, 12:36

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja Rokressi » 27 Tammi 2012, 22:07

Kyllähän se vesikiertoinen on tietysti paras vaihtoehto, mutta kyllä tuokin mainitsemani systeemi toimii ihan kohtuullisesti. Onhan se flektin puhaltama ilma jo lämmintä ja se metalliputki niputettuna pakosarjaan kiinni tehostaa vielä tuota. Voi sen tuohon systeemiin sähköpuhaltimenkin laittaa, ilma kyllä sitten liikkuu, mutta ei tule niin lämpimänä.

Kyllä siellä öljynputsarissa pitäisi olla moottoriöljyä 1,3 litraa
Ja se toinenöljysäiliö
Se toinen säiliö on ohjaustehostimen öljysäiliö, siellä pitäisi olla esim automaattivaihteistoöljyä 4 litraa
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja travol » 27 Tammi 2012, 22:39

Osaatko sanoa mistä sen kierron voisi ottaa että veden saisi parhaiten kiertämään jos laittaisi erillisen kennon?
Täytyy nyt viellä puntaroida kummanlaisen siihen laittaisin, sen inverteri homman kyllä hautaan kokonaan.

Eli sekös onkin öljyn suodati :roll: mitenhän en hoksannut, minusta siitä ei lähtenyt kuin kumiputki joka meni imusarjaan, mutta täytyypäs viellä katsoa sitä tarkemmin.

Onpas aika iso säiliö sille ohjaustehostimelle, kun äkkiä katsottuna ainakin 10 litraa mahtuisi öljyä :) täytyy vissiin lisäillä sinne öljyä kun ei kerta mitään ollut, ihme kyllä ohjaustehostin toimii eikä pitele mitään ääntäkään...
travol
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Tammi 2012, 12:36

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja Rokressi » 28 Tammi 2012, 09:31

Joo, kirjoitin epäselvästi kun puhuin öljyputsarista :oops: . Virallisempi nimitys lienee öljykylpyinen ilmansuodatin ja vaatii tosiaan toimiakseen tuon mainitsemani öljymäärän.
Siihen tehostimen säiliöön sopii tosiaan 11 litraa öljyä, mutta tuo 4 litraa on ohjaustehostimen vaatimus ohjekirjan mukaan. Tuo ylimääräinen tilavuus on sen takia, että sitä voi käyttää myös esim keulapumpun öljysäiliönä.
Muuten tuo "ilmalämmityksen" teho riittää lähinnä pitämään etulasin sulana, eli vesikennon puolelle melkein sinuna kallistuisin.
Noista lämmityslaitten letkuista löytyy vinkkiä tuosta keskustelusta viewtopic.php?f=16&t=106
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: zetori 6711

ViestiKirjoittaja travol » 28 Tammi 2012, 17:23

OK, täytyypäs putsailla nuo säiliötkin ja laittaa niihin öljyt kuntoon. kiitoksia tiedoista.

kyllä varmaan sen vesikiertoisen rupean rakentelemaan, sama laittaa kerralla sellainen mikä toimii parhaiten.
travol
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Tammi 2012, 12:36


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa

cron