Aloin kunnostamaan pojan kanssa yhdessä 25K mallia vuosimalli 1960,ensimmäinen homma vaihteiston muuttaminen nopeammaksi,A mallin sisuskaluja on kerätty useammasta paikasta kun ostamani loota oli resu,se oli yllätys että vuosimalli 1957 ja siitä uudemmat on vaihteiston osalta huomattavasti paremmin tehty,murikka-akselin laakerointi on kokonaan eriluokkaa näissä uudemmissa.
Näyttää kumminki että sisuskalut pystyy vaihtamaan keskenään vaikka laakerointi on muutettu,entisiin akseleihin vaan eri pyöräsatsit.
A ja K mallin vaihteistossa on eroa aluevaihteistossa ja päävaihteistossa,perä on sama,jos meinaa nopeuttaa K mallin ,käytännössä se vaatii A mallin vaihteiston vaihtoa tai sitten pyöräsatsin vaihto.
Muistaakseni neljä hammasta eroa molemmissa vaihteistoissa,k mallin hidastumiseksi,8 hammasta yhteensä.
Tuo A mallin pyöräsatsi olis aika helppo muuttaa vielä nopeammaksi,pääakselilta tulevaan pyörään kehän vaihto suuremmaksi entiseen pyörään muuttaen ja alempi pyörä pitäs tehä uusiksi,luulen että jotain tonnin pintoja maksas tuo juttu,pääsis ajeleen lujaa.
Empä ole juuri noin isotöistä vanhantraktorin vaihteistoa korjannu kun nuo 25 setorin vaihteistot on,runkoon ei jää mitään kiinni jos vaihtaa nuo nopeammat rattaat sisään,pitää se niin tarkon purkaa.
K mallin pyöräsatsit
A Mallin pyöräsatsi