Zetorin kunnostusta 2

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 02 Tammi 2013, 08:20

En osaa sanoa tarkasti paljonko tunteja, mittarissa 4700, mutta oma arvio siitä millä käytöllä on ollut voisi olla noin vähintään 6000-7000 tuntia.
Tämä mitä minä korjaan on sellainen täysin huoltamaton laitos. Eli sen verran on tehty että eteenpäin liikkuu mutta kaiken kaikkiaan niin huonolla pidolla kuin mahdollista.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 02 Tammi 2013, 14:24

Joulun aika menikin kinkun syönnissä, mutta ehti sitä vähän remppaakin tehdä. Sain toisen puolen jarrut kasaan (kuvia siitä myöhemmin)

mitään ihmeellistä noissa kai ei ollut. Tietysti aikaa meni vähän myös ihmetellessä mutta kaiken kaikkiaan ihan nopsaan sai tehtyä. kasaukseen noin 3 tuntia. (tämä sisältää myös osien puhdistukset)

Muutamia huomioita:

-purku ja kasaus käy ihan helposti perustyökaluilla (kun on kunnon nosturi), tasaus pyörästö aiheuttaa hieman murhetta. Minulla ilmeisesti tasauspyörästö ei lukittunut vaikka poljin oli pohjassa. Mutta oli ihan sama koska vaihdoin stefankin mikä varmaan kannattaa tehdä aina muutenkin.

-Ilman kunnon nostoapuvälinettä tuskin kannattaa hommaan alkaa, kunnon nostin helpottaa työtä. Minun ketjutalja härdelli oli ihan kohtalainen. Sellainen liikuteltava nostin voisi olla vielä parempi.

- On olemassa ilmeisesti kahdenlaisia jarrusylintereitä(siis sylinteri mikä tulee jarrurummun sisään), punaisia ja kullankeltaisia, tr-varaosasta sanottiin että punaiset(tarvikeosa ilmeisesti) on huonompia kuin kullan keltaiset, minulla oli kullankeltaiset mutta hinta eroa noissa ei oikeastaan ollut. Kasaus vaiheessa huomasin vain että uusi(ja vanha) sylinteri liikkuu todella nihkeästi, toivotaan että ei aiheuta ongelmia. En tiedä olisiko vielä enemmän pitänyt jarrunesteellä rasvailla ja liikutella.

- kasaus vaiheessa käsijarrupanta tulee ärsyttävästi tielle. pitää olla aika löysällä että ei haittaa asennusta, tähän ehkä jollain voi olla jokin kikka.

-Huomasin että rakenteessa on todella monta paikkaa mistä öljyt voivat tulla jarrujen puolelle, no ehkä uudet tiivisteet pitävät paremmin.

-Kiritys momentti portaalin ruuveille ohjeen mukaan 100-120Nm
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Rokressi » 02 Tammi 2013, 14:53

Mites muuten nuo stefanlaipan pultit, onko läpireiät? Elikkäs voipiko tulla jekoja pitkin öljy? Pumppunosturi ja trukkilava kuuluu olevan kanssa pätevä tuossa asennushommassa. Lankunpätkistä naulailee siihen trukkilavalle sopivan pedin murikalle.Helppo sitten säätää korkeutta ja siirrellä edestakas.
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja jusape » 02 Tammi 2013, 19:33

Näissä ei taida olla siinä jarrujen kotelossa mitään juorureikää pohjassa?
Ihan vaan kyssärinä yleisesti, kun tuohon kaverin 12145 koneeseen viimesyksynä tuli kuivien tilalle märkälevyjarrut....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 03 Tammi 2013, 07:48

Joo, liikuteltavuus olisi iso plussa, pumppukärry tyyliin ja sitten jos saisi koko murikan vielä siihen työskentely korkeudelle niin ei tarvisi kyykkiä. Enpä huomannut noita pultin reikiä katsoa, pitänee tarkistaa toiselta puolen. Semmoinen tunne olisi että olisivat läpireiät kun kaikki muutkin reiät näyttäisivät olevan läpireikiä.

Ei ole muuten mitään reikää kotelon pohjassa ja sinne mahtuu kuitenkin öljyä aika paljon ennen kuin tulee kyljessä olevista tankojen rei'istä. Tietysti jos ottaa vaikka yhden vetokoukun kiinnitys pulteista irti niin siitä tulee sitten öljyt ulos mikäli sellaisia kotelossa on.

Kaiken kaikkiaan minulla tuossa oli tiivisteet jo niin kovettuneet että öljyt perästä tuli varmaan saman tien ulos jarrujen kautta siihen noin stefan alareunan tasoon. Mittailin mittatikusta että öljy ei kuitenkaan ole vielä ala rajalla siinä vaiheessa joten vaikka pinta vajuu niin pohjaan asti se ei vaju vaikka jarrujen puolelle vuotaa, mutta olen miettinyt että onko tämä ollut minulla yksi syy kun nostolaite joskus temppuilee. Vaikka öljyä lisää, tihkuu se sitten aina jarrujen puolelle aika nopeasti ja öljyä jää sitten aina sinne se mikä on vähän mittatikun alarajan yläpuolella. Ja mäkisessä maastossa tämä sitten näkyy.

Ja oli muuten likainen se kotelo, ihan p*sk'** täynnä, ja kaikki jarru osat myös, vaikka jarrut ei olleet kuluneet niin ne oli niin rasvassa että.... No nyt on uudet osat ehkä toiminta siitä paranee.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 08 Tammi 2013, 14:23

Vähän jatkoa aikaisempaan viestiin. Toisenkin puolen jarrut nyt kasassa, noin 5 tuntia taisi mennä kaiken kaikkiaan. Suurin työ oli siivoamisessa.

Pultin rei'ista yksi ylempi taisi olla läpireikä. Muuten kai umpinaiset tai ainakaan tikku ei mennyt läpi. Ja sen muistan vielä että toisella puolella tasauspyörästön käyttöakselin o-renkaat vaihdoin myös koska luulen että sitäkin kautta öljyt pääsevät perästä poies.

Tuon verran tuli ryönää.


Kuva


Ehdin sittten jo purkamaan etupäänkin ja kurkkaamaan missä kunnossa laakerit on. Kyllä niistäkin yksi runko laakeri oli huonossa kunnossa mutta ei ehkä mitään muuta kauhean hälyttävää, ongelmia tosin voi tulla. Nyt pitää vain odotella uusia osia jonkin aikaa.
Töitä tällä hetkellä siihen malliin että eipä oikein kerkeisikään.



Kuva
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja jusape » 10 Tammi 2013, 00:08

Ainahan se niin on, jollei työt haittaa harrastusta, harrastus haittaa töitä, tai ei kerkeis töihin, kun muutakin olis.... :roll:
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja popo99 » 12 Tammi 2013, 19:57

mistäs osat tilasit? trv? moto-check?
Z 4011 8011 7745
Avatar
popo99
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 19:58

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 14 Tammi 2013, 10:46

Osia olen tilannus mvtavaratalosta, trv:stä ja motochekistä. Pääasiassa mvtaratalosta hinnat on kuitenkin ainakin minun tapauksessa olleet todella kilpailu kykyiset.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 14 Tammi 2013, 11:03

No valitettavasti tässä tapauksessa zetorin laitto ei ole ihan täysin harrastus vain vaan kyllä se ajokuntoon pitäisi saada noin tammikuun aikana että pääsisi muihin hommiin. Ja tarvetta koneelle on.

Eli jos tällä noin kuukauden iltahommilla saa tuon koneen tekohengitettyä vuodeksi tai pariksi niin olisi hyvä. Koneella on kuitenkin käytännössä rahallisesti vain romuraudan arvo joten käyttöarvo on sen verran paljon suurempi että kannattaa tehdä vähän töitä sen eteen.

Mietin pitkään kannattako konetta avata mutta sen verran paljon tuli öljyäpakoputkesta ja öljyn paineet kun hävisi heti kun kone lämpesi niin päätin että laakerit ja putket olisi syytä vaihtaa.

Nähdäkseni tällaista ei kannattaisi muun merkkiselle koneelle tehdä. Iso säästö on ollut osien halpa hinta, mitä olen kuulostellut niin varmaan halvimmasta päästä ja yksinkertainen kone joten kaiken voi melkein tehdä itse.

Vähän pitempi aikainen ajatus olisi että kun talossa missä asutaan on niin kiviset metsät että jos saisi tästä koneen sinne niin ei tarvitsisi mitään hyvää konetta siellä metsissä hajottaa.

Viikonloppuna purin lopun etupäästä ja revin vanhat sähköt kaikki pois(ihan ihme että ei ole palanut, ritinä vain kuului kun kovettuneet muovikuoret lensi mäelle.) Nyt kun osat tulee niin pääsee vaihtamaan. Kampiakseli tosin on vielä vähän kysymerkki. Uusikaan ei ihan valtavasti maksa mutta yritän mennä vielä vanhalla. Lähinnä sen takia koska en halua pilkkoa traktori tänä talvena koska kytkin on ihan hyvässä kunnossa.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

EdellinenSeuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa