Zetorin kunnostusta 2

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 25 Tammi 2013, 08:34

Suunnitelmat uusiksi. Keulan purun jälkeen huomaisin että laakerit oli saaneet vähän siipeensä, oli pinnat lähteneet vähän liikkelle ja yhdessä runkolaakeri kaulassa oli vähän ryyhelmää(ilmeisesti laakerista tarttunutta materiaalia). Menin siinä vaiheessa vielä sillä suunnitelmalla että uudet laakerit vain ja kokoon. Sellainen juttu oli että yksi kiertokangen kaula oli hiottu kolmanteen?(viimeiseen?) ylimittaan. Ja kun kyselin Eestistä siihen laakeria sanoivet että heillä on vain R2 asti. Mutta Motochekistä sain sitten oikean kokoisen laakerin. Eli periaatteessa jos olisi vähän hionut tuota kaulaa missä oli tarttunutta materiaalia ja laittanut laakerit ja kokoon ja sillä selvä. Koska en vielä silloin olisi halunnut koko konetta purkaa.

Sellaisen huomion olen tehnyt että monet tarvikeosat mitä tähän traktori malliin tarjotaan on tehty Ursus c-360:een ja tähän Zetoriin mutta tarkkana pitää olla että tulee oikein. Ilmeisesti kaikki osat eivät kuitenkaan käy ristiin.

Käytin kuitenkin vähän viisaampia ihmisiä konetta katsomassa ja mielipide oli että laita moottori osiksi ja uudet osat kun kerran on jo noin osina. Joten pitänee miettiä aikataulut uusiksi. No apu tarjouksiakin tuli joten ehkä työ myös nopeutuu.

Kyllä yksin tehdessä usein aikaa tuhrautuu aika paljon.

Se tällaisessa remontissa on aina pelottavaa että kun availee liikaa niin korjaus kohteita löytyy loputtomasti :lol:

"Tieto lisää tuskaa" Koko kesähän tuolla ajeltiin vaikka aika huonossa kunnossa on ollut...

Kuva

Männistä näkee että väljä on.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja jusape » 26 Tammi 2013, 01:09

Tuleepahan nyt sitten kerralla kuntoon sekin puoli, ei tarvii kesällä tai vuoden parin päästä olla taa aukomassa sen takia jotta puolittain olis tehnyt.....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 31 Tammi 2013, 10:12

Löytyyhän näitä kun jaksaisi aina penkoa...

Joku tekee takapotkusta nelivetoisen

http://www.youtube.com/watch?v=wxliqKBp1sM

Kyllä netti tarjoaa nykyään aika paljon kaiken näköistä tietoa kun vain jaksaisi etsiä. Mitenkähän tee se itse miehet ennen saivat tietoa ennen nettiä? Yritys/erehdys vai kilauttamalla kaverille? Tai no kyllähän koneet oli ennen aika yksinkertaisia. En minäkään lähtisi korjaamaan mitään 2013 vuoden traktoria itsekseni. tai no riippuen viasta...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 09 Helmi 2013, 17:30

Kuva

Kuva

Kuva

Välillä vähän päivitystä tännekin.

Traktori on osina ja uusia odotellaan. Päädyin tilaamaan aika lailla kaikki sisuskalut uusiksi koska eivät kuitenkaan paljon kustanna. Mutta saa nähdä meneekö tilaus oikein... mutta siitä kun osat tulee.
Mitään ihmeellistähän tuolta ei sitten löytynyt, yksi kaula oli tosiaan hiottu 3 ylimittaan mutta siihenkin sain laakerit. Periaatteessa nyt olis kaikki osat millä laittaa traktori kasaan mutta tosiaan taidan kuitenkin vaihtaa mahdollisimman useat ihan uusiin. Yksi männäntapin pusla oli leikannut kiinni ja alkanut pyörimään kiertokangen reiässä, milloin, en osaa sanoa. Se taisikin olla ainoa männän tappi missä oikeastaan oli väljää. Muuten olisivat menneet varmaan selaisenaan mutta uudet laitan nyt kuitenkin.

Putket lähti helposti irti koivuhalolla pätkimällä. Minä en siihen uskonut mutta auttamassa ollut vanhemman polven edustaja luotti vanhaan menetelmään tuloksekkaasti.

Oikeastaan koneen irroitamiseen ei mennyt 2 tekijältä kuin noin, no sanotaanko 8 tunnin päivä. Tai töitä taisimme tehdä klo 11 noin klo 18.00 asti mutta välissä oli tauko noin reilu tunti. Yksin tehden luulen että olisi ollut noin viikonlopun homma.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 09 Helmi 2013, 17:37

Niin ja tuo hammaskehä oli saanut siipeensä. se pitää kääntää tai jos nyt vaikka saisin tilattua sen uuden.

Onkohan kukaan muuten koskaan irroittanut tuota. Pilliä ei ole itsellä. Pitää löytää joku jolla olisi mutta mietittiin myös että onnistuisikohan kosanilla. On aika leveä tuo. Alkaa tuon startti puolen hampaat olla yhdestä kohdasta vähän liian lopussa.

Ja ajoa kytkin levy oli ihan lopussa joten kyllä oli ihan hyvä homma purkaa koko roska, tai p##ska kumpaa nyt sitten tykkää käyttää. Minulla vaihteleee päivittäin. :lol:

Mutta kertauksena halvat osat, helppo korjata(toivottavasti onnistuneesti) Joten nauran kai sitten matkalla pankkiin kun jäi jotain vielä tilillekin.

No jos kaikki menee onnistuneesti niin eihän tuossa koneessa ole enää oikein mitään muuta läpikäymättä kuin etu ja takaperä ja vaihteisto. No toivotaan ettei ihan heti niitä.'
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja V-M » 10 Helmi 2013, 07:53

Joo,noin se pitää kone korjata kun korjaamaan alkaa,tarkista nuo painojen pultit että ovat kiinni,ite en ole hammaskehää vaihtanu,mutta Isäni kertoi 50 luvulla Takraan niitä käännelleen ja vaihtaneen kun haulikkostartti oli ne syöny,puuhällään kunnon tuli ja senpäällä lämmittäen se oli niitä vaihtanu,ilmeisesti tuo kehä lämpiää niinpaljon helpommin että tipahtaa kosanillaki pois,kokeile ainakin.
Setoriin saa hyvin ja edukkaasti varaosia,sen kanssa kyllä pärjää,itellä on ollu joskus tuoreempiaki merkkejä joiden valmistus on lopetettu kokonaan,niiden kanssa on leikki kaukana kun porsivat ja osia tarvis :oops:
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja jusape » 10 Helmi 2013, 19:32

Kosaani riittää oikein hyvin, sellanen 150-200astetta kun on kehässä lämpöö, niin saa olla tarkkana jottei liian syvään mee, on meinaan sitten jo liki 0,2mm väljä pyörälle.
Hampaat pitää päistään kans sitten viistää....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 05 Maalis 2013, 08:09

Joo, tuli perjantaina tosiaan osat moottoriin niin pitäisi aloittaa kasaus.

Tähän vähän tällaista yhteiskunnallista pohdintaa.

Tosiaan luki kampiakselin paketin kyljessä että made in India. En tähän ala valittamaan että voi voi kun on tehty Intiassa vaan alan valittamaan siitä että kaikki tuotanto on näemmä siirretty tuonne kauko itään. En usko että laadussa on oikeastaan mitään eroa oli se sitten tehty missä vain mutta kuuntelin radiosta missä kerrottiin että euroopan työttömyys prosentti on jotain 18(en ihan tarkkaan muista) ja nuoriso työttymyys prosentti 25. Ja eipä taida nuo työpaikat olla tulossa takaisin.

Tässä sen huomaa että kaikki raskas tuotanto on kohta tuolla idässä ja meillä täällä euroopassa vain musta-pekka kädessä. Suomestakin alkaa tuo raskas konetuotanto valua poies, ja jäljelle jää vain yt:t. Se on kuitenkin se verta perusjuttuja tuo koneteollisuus että ei sitä ilman oikein pärjää.

Tietysti nyt me täällä nautimme halvoista hinnoista, mutta mitäs sitten kun hinnat tuolla idässäkin nousee. Meillä ei ole työtä ja asiat maksaa tolkuttomasti.

No tässä nosti pieni puna-agitaattori päätään heh :D eli ei siitä sen enempää minusta nuo on vain aika isoja juttuja loppujen lopuksi... kivahan se on että osat on halpoja...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja jusape » 09 Maalis 2013, 22:31

Noita intian akseleita on muuten katkeillut muissa, jopa noin 50 tunnin ajon jälkeen ja jopa ennen. Koneistamoon, ja tarkista suoruus ja säröt.....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 11 Maalis 2013, 07:57

En vie, se on jo paikallaan. Enkä veisi vaikkei olisikaan.

Katkee jos katkee, eihän kaikkea voi loputtomiin säätää. Jos se ei ole alunperin suora niin mitäpä sitä enää koneistamoon varsinkin kun ei ole tietoa että johtuisiko katkeaminen edes kampiakselista....

vanhan akselin pidän tallessa...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

EdellinenSeuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa