12145 ( 20145TiC )

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

12145 ( 20145TiC )

ViestiKirjoittaja jusape » 31 Joulu 2012, 23:49

Kaverin 12145 ( nyk. 20145TiC ) on taas kerran alkanut vuotaa öljyy, tiputtelee kytkinkopasta.
N. 3 vai4 vuotta sitten tehtiin koneremppa (tbo vaihtu, cooleri nokalle) ja silloin muistaakseni ei takastefaa laitettu.
No vuos vaiko kaks sitten katkastiin laitettiin kytkin ( ? ) ja kampuran sekä kytkinakselin stefat vaihdettiin, ja jälleen tiputtaa...
Silloin katteltiin niitä pultteja joilla se alulaippa tulee lohkon takapäähän kii, olivat silloin piruks löysällä, ja kovuus 5.8 vai 4.6 ?
Näytti, että ehkä joku niistä olus ollut jo silloin venynyt, voisko olla sellainen ilmiö, jotta kun tuo alulaippa lämpii, venyttää noita heikkoja pultteja,jasitten aikanaan alkaa vuotaan?

Mulla ei ole tässä tullut muuta mieleen syyksi.
Jos tuonyt tänätalvena joutaa kalkkihommista työnalle jälleen, niin luulempa, jotta nuo 8mm pultit siellä koneen persiissä vaihtuu normi 8.8 pulttiin...

Onko jollain kokemuksia tai tietoa muutoin omakohtaisesti ?
Viimeksi muokannut jusape päivämäärä 12 Huhti 2013, 00:10, muokattu yhteensä 1 kerran
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: 12145

ViestiKirjoittaja jusape » 26 Tammi 2013, 01:14

Tässä muuten jotain tarinaa viimetalvelta tästä koneesta:

http://www.konekansa.net/showthread.php ... onepeltiin

Lisää kuvia konekansan sivulla meikän valokuva-albumissa, koneen aiemmistakin vaiheista, näkeminen vaatii kirjautumisen konekansan sivulle, albumit ei näy muuten.....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: 12145

ViestiKirjoittaja Z5945 » 28 Tammi 2013, 08:22

En osaa sanoa muuten tuosta rakenteesta mutta pohdin tuota pulttien kestävyyttä.

En oikein usko että joku alumiininen laippa laajentuisi niin paljon että pultteja venyttäisi. Onko mutterit vedetty oikeaan kiritys momenttiin vai pelkkään tiukkuuteen. Onhan voinut käydä niin että on kiristetty liian kovaa jolloin tietysti ruuvi on mennyt myötökirityksen puolelle mutta liika kiristäminen on aiheuttanut sen että alumiin heikompana materiaalina on myös myötänyt. Ja eikö jos ruuvien tiukkuudet ovat olleet eri suuruiset niin tämä voi aiheuttaa liitoksen löystymisen.

(Omassa remontissa kun kiinnittelin noita takaosan luukkuja oli myö 5.8 ruuvit ja pelkään että vedin ne liian tiukkaan. Jos en nyt väärin muista niin se oliko se M8( tämä voi olla väärä muistikuva) Laskeskelin että se ei olisi kestänyt kuin jotain vajaa 30 Nm itse taisin kiristää paljon enemmän, eli ne todennäköisesti myöti ne ruuvit. Mutta kun se ei ole mitenkään väsytys kuormitettu(tai muutenkaan) liitos niin enpä oikein usko että mitään pahoja ogelmia tulee. Sen takia luulen myös että oli nuo 5.8 ruuvit. Ilmeisesti aikaisemmin on saatu säästöjä kun on käytetty noita heikompia ruuveja.)

Sanoit että jolku ruuvi olisi myös venynyt tämä viittaisi myös siihen että on menty myötökiristyksen puolelle, myötökiristyksessähän käytetään venymä ruuveja jolloin venymä tapahtuu ruuvin kierteettömässä varressa.

Mutta minä veikkaisin että tuo alumiininen kansi on antanut periksi.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: 12145

ViestiKirjoittaja jusape » 30 Tammi 2013, 20:05

Niin, voi olla että joskus aiemmin on menty "yli rajan" eli kirrattu liikaa....
Noh, kaveri ei ole hoputellut mua vielä kaveriksi hommaan, joten luultavasti jää sitten keväämmälle kun routa sulaa ja odotellaan peltojen kuivumista.
Eihän tuo sinänsä töitä haittaa, lähinnä kosmeettinen haitta ja pieni harmi tuo reviirin merkkaus, mut kaveri on kuitenkin aika tarkka koneistaan, niitä välillä hiukan "ylihuolletaankin",
eli jotain pientä kun laitetaan kuntoon ja huomataan jossain muuallakin kulumaa, ne pistetään kuntoon vaikkei vielä mitään hätää olisikaan....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: 12145

ViestiKirjoittaja Zetori » 04 Helmi 2013, 16:29

Eihän se vuoto haittaa jos ei kytkin luista, meilläki tuo rystalli rupesi vuotammaan peräölijyä kytkinkopasta.
Eihän siinä mittää ku muistaa vaan aina tarkistaa ja lisätä ölijyä. Katkastaan vasta kesällä ja vaihettaan kaikki stefat sinne ja kahtoo missä kunnossa kytkin on siinä samalla. :D
Saisko muuten siitä 12145 kuvia ja ehkä videoitakin ku sen verta raakan näkönen kalakkikärryn veturi ;)
Zetori
 
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Loka 2011, 20:21
Paikkakunta: Kärsämäki

Re: 12145

ViestiKirjoittaja jusape » 05 Helmi 2013, 19:33

Videoo ei ole, mut otan kyllä jos satun osumaan "pellonreunaan" jos kaveri sattuu lähistöllä ajelemaan, tai liikun sellaisella suunnalla missä touhuaa...
Tuolla konekansan sivulla, KESKUSTELUPALSTA (klik) -> YHTEISÖ (klik) -> ALBUMIT (klik) - Zetor 12145 rakentelua (klik) on reipas 110 kuvaa rakenteluista,
tosin vaatii tuo albumin näkyminen rekisteröitymisen konekansaan....

Kytkin siihen laitettiin muistaakseni silloin parivuotta sitten myös...

Tuossa siis nyt jotain 200+hv, turbo ja cooleri riittäisi tuonne 300hv:n lukemiin asti kyllä...
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: 12145

ViestiKirjoittaja Zetori » 06 Helmi 2013, 21:30

Oon ne rakentelukuvat kahtonu jo muutammaan kertaan :D Työkuvia nyt lähinnä tarkotin.
Onko tarkotus käyttää zetoria penkissä, niin ei tartte epätietosuuvessa ellää ku ei tiijä että paljoko on hevosia. :D
Zetori
 
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Loka 2011, 20:21
Paikkakunta: Kärsämäki

Re: 12145

ViestiKirjoittaja popo99 » 07 Helmi 2013, 08:32

Zetori kirjoitti:Oon ne rakentelukuvat kahtonu jo muutammaan kertaan :D Työkuvia nyt lähinnä tarkotin.
Onko tarkotus käyttää zetoria penkissä, niin ei tartte epätietosuuvessa ellää ku ei tiijä että paljoko on hevosia. :D


noita +200 jne hevosia on aina yllättävästi kadonnut penkitettäessä, perstuntuma kun on eri :D
Z 4011 8011 7745
Avatar
popo99
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 19:58

Re: 12145

ViestiKirjoittaja jusape » 07 Helmi 2013, 19:09

Kyllä se penkki jossainvaiheessa on mahdollinen, tuumas omistaja joskus....

Tuon viimetalven peltirempan yhteydessähän siihen laitettiin uudet 5-reikäset suutinkärjet, ja pumppu oli dieselhuollossa laitettavana myös, toiveena sellanen pikkasen reipas 200 säädöillä.
Ennen meni n. 60L löpöö työpäivän aikana kalkinlevitykses, sen jälkeen kulunut sellasta 80 litraa, ajaminen huomattavasti rennompaa kun voi kaasua välillä hiukan hellätä, ja painaessa lähtee kepeesti taas menemään, aiemmin jos paksua hankee tai upottavampaa suopeltoa oli, oli pitäny välillä pudottaa levittimet pois päältä kun voima tahtos loppua...
Ennen taajapiikkinen 6,5m äes oli aika sopiva, viimekeväänä kaveri manas, et olis tarvinnu sillon 2v sitten kun äkeen osti, et olis tarvinnu ***kele ottaa ainaki metrii leveempi kun ei tunnu missään tuo enää....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: 12145

ViestiKirjoittaja jusape » 08 Maalis 2013, 19:50

jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Seuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa

cron