Sivu 1/3

12145 ( 20145TiC )

ViestiLähetetty: 31 Joulu 2012, 23:49
Kirjoittaja jusape
Kaverin 12145 ( nyk. 20145TiC ) on taas kerran alkanut vuotaa öljyy, tiputtelee kytkinkopasta.
N. 3 vai4 vuotta sitten tehtiin koneremppa (tbo vaihtu, cooleri nokalle) ja silloin muistaakseni ei takastefaa laitettu.
No vuos vaiko kaks sitten katkastiin laitettiin kytkin ( ? ) ja kampuran sekä kytkinakselin stefat vaihdettiin, ja jälleen tiputtaa...
Silloin katteltiin niitä pultteja joilla se alulaippa tulee lohkon takapäähän kii, olivat silloin piruks löysällä, ja kovuus 5.8 vai 4.6 ?
Näytti, että ehkä joku niistä olus ollut jo silloin venynyt, voisko olla sellainen ilmiö, jotta kun tuo alulaippa lämpii, venyttää noita heikkoja pultteja,jasitten aikanaan alkaa vuotaan?

Mulla ei ole tässä tullut muuta mieleen syyksi.
Jos tuonyt tänätalvena joutaa kalkkihommista työnalle jälleen, niin luulempa, jotta nuo 8mm pultit siellä koneen persiissä vaihtuu normi 8.8 pulttiin...

Onko jollain kokemuksia tai tietoa muutoin omakohtaisesti ?

Re: 12145

ViestiLähetetty: 26 Tammi 2013, 01:14
Kirjoittaja jusape
Tässä muuten jotain tarinaa viimetalvelta tästä koneesta:

http://www.konekansa.net/showthread.php ... onepeltiin

Lisää kuvia konekansan sivulla meikän valokuva-albumissa, koneen aiemmistakin vaiheista, näkeminen vaatii kirjautumisen konekansan sivulle, albumit ei näy muuten.....

Re: 12145

ViestiLähetetty: 28 Tammi 2013, 08:22
Kirjoittaja Z5945
En osaa sanoa muuten tuosta rakenteesta mutta pohdin tuota pulttien kestävyyttä.

En oikein usko että joku alumiininen laippa laajentuisi niin paljon että pultteja venyttäisi. Onko mutterit vedetty oikeaan kiritys momenttiin vai pelkkään tiukkuuteen. Onhan voinut käydä niin että on kiristetty liian kovaa jolloin tietysti ruuvi on mennyt myötökirityksen puolelle mutta liika kiristäminen on aiheuttanut sen että alumiin heikompana materiaalina on myös myötänyt. Ja eikö jos ruuvien tiukkuudet ovat olleet eri suuruiset niin tämä voi aiheuttaa liitoksen löystymisen.

(Omassa remontissa kun kiinnittelin noita takaosan luukkuja oli myö 5.8 ruuvit ja pelkään että vedin ne liian tiukkaan. Jos en nyt väärin muista niin se oliko se M8( tämä voi olla väärä muistikuva) Laskeskelin että se ei olisi kestänyt kuin jotain vajaa 30 Nm itse taisin kiristää paljon enemmän, eli ne todennäköisesti myöti ne ruuvit. Mutta kun se ei ole mitenkään väsytys kuormitettu(tai muutenkaan) liitos niin enpä oikein usko että mitään pahoja ogelmia tulee. Sen takia luulen myös että oli nuo 5.8 ruuvit. Ilmeisesti aikaisemmin on saatu säästöjä kun on käytetty noita heikompia ruuveja.)

Sanoit että jolku ruuvi olisi myös venynyt tämä viittaisi myös siihen että on menty myötökiristyksen puolelle, myötökiristyksessähän käytetään venymä ruuveja jolloin venymä tapahtuu ruuvin kierteettömässä varressa.

Mutta minä veikkaisin että tuo alumiininen kansi on antanut periksi.

Re: 12145

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2013, 20:05
Kirjoittaja jusape
Niin, voi olla että joskus aiemmin on menty "yli rajan" eli kirrattu liikaa....
Noh, kaveri ei ole hoputellut mua vielä kaveriksi hommaan, joten luultavasti jää sitten keväämmälle kun routa sulaa ja odotellaan peltojen kuivumista.
Eihän tuo sinänsä töitä haittaa, lähinnä kosmeettinen haitta ja pieni harmi tuo reviirin merkkaus, mut kaveri on kuitenkin aika tarkka koneistaan, niitä välillä hiukan "ylihuolletaankin",
eli jotain pientä kun laitetaan kuntoon ja huomataan jossain muuallakin kulumaa, ne pistetään kuntoon vaikkei vielä mitään hätää olisikaan....

Re: 12145

ViestiLähetetty: 04 Helmi 2013, 16:29
Kirjoittaja Zetori
Eihän se vuoto haittaa jos ei kytkin luista, meilläki tuo rystalli rupesi vuotammaan peräölijyä kytkinkopasta.
Eihän siinä mittää ku muistaa vaan aina tarkistaa ja lisätä ölijyä. Katkastaan vasta kesällä ja vaihettaan kaikki stefat sinne ja kahtoo missä kunnossa kytkin on siinä samalla. :D
Saisko muuten siitä 12145 kuvia ja ehkä videoitakin ku sen verta raakan näkönen kalakkikärryn veturi ;)

Re: 12145

ViestiLähetetty: 05 Helmi 2013, 19:33
Kirjoittaja jusape
Videoo ei ole, mut otan kyllä jos satun osumaan "pellonreunaan" jos kaveri sattuu lähistöllä ajelemaan, tai liikun sellaisella suunnalla missä touhuaa...
Tuolla konekansan sivulla, KESKUSTELUPALSTA (klik) -> YHTEISÖ (klik) -> ALBUMIT (klik) - Zetor 12145 rakentelua (klik) on reipas 110 kuvaa rakenteluista,
tosin vaatii tuo albumin näkyminen rekisteröitymisen konekansaan....

Kytkin siihen laitettiin muistaakseni silloin parivuotta sitten myös...

Tuossa siis nyt jotain 200+hv, turbo ja cooleri riittäisi tuonne 300hv:n lukemiin asti kyllä...

Re: 12145

ViestiLähetetty: 06 Helmi 2013, 21:30
Kirjoittaja Zetori
Oon ne rakentelukuvat kahtonu jo muutammaan kertaan :D Työkuvia nyt lähinnä tarkotin.
Onko tarkotus käyttää zetoria penkissä, niin ei tartte epätietosuuvessa ellää ku ei tiijä että paljoko on hevosia. :D

Re: 12145

ViestiLähetetty: 07 Helmi 2013, 08:32
Kirjoittaja popo99
Zetori kirjoitti:Oon ne rakentelukuvat kahtonu jo muutammaan kertaan :D Työkuvia nyt lähinnä tarkotin.
Onko tarkotus käyttää zetoria penkissä, niin ei tartte epätietosuuvessa ellää ku ei tiijä että paljoko on hevosia. :D


noita +200 jne hevosia on aina yllättävästi kadonnut penkitettäessä, perstuntuma kun on eri :D

Re: 12145

ViestiLähetetty: 07 Helmi 2013, 19:09
Kirjoittaja jusape
Kyllä se penkki jossainvaiheessa on mahdollinen, tuumas omistaja joskus....

Tuon viimetalven peltirempan yhteydessähän siihen laitettiin uudet 5-reikäset suutinkärjet, ja pumppu oli dieselhuollossa laitettavana myös, toiveena sellanen pikkasen reipas 200 säädöillä.
Ennen meni n. 60L löpöö työpäivän aikana kalkinlevitykses, sen jälkeen kulunut sellasta 80 litraa, ajaminen huomattavasti rennompaa kun voi kaasua välillä hiukan hellätä, ja painaessa lähtee kepeesti taas menemään, aiemmin jos paksua hankee tai upottavampaa suopeltoa oli, oli pitäny välillä pudottaa levittimet pois päältä kun voima tahtos loppua...
Ennen taajapiikkinen 6,5m äes oli aika sopiva, viimekeväänä kaveri manas, et olis tarvinnu sillon 2v sitten kun äkeen osti, et olis tarvinnu ***kele ottaa ainaki metrii leveempi kun ei tunnu missään tuo enää....

Re: 12145

ViestiLähetetty: 08 Maalis 2013, 19:50
Kirjoittaja jusape