Ursus kytkimen säätö ohjeita tarvitaan.

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Ursus kytkimen säätö ohjeita tarvitaan.

ViestiKirjoittaja joksu » 04 Helmi 2013, 12:25

Morjens. Mulla on urkki 385 4x4 projekti ollut työn alla useamman vuoden. Välillä ei ole tullut tehtyä moneen kuukauteen sille mitään, mutta nyt se alkaa olla työ kunnossa. Sain pelastettua sen polttopilleiltä. Siinä oli enemmän vikaa kuin ehjää ostettaessa, niin ei ole juuri päässyt ajamaan. Kytkin ei ole irrottanut kunnolla koko aikana. Kun ekan kerran rupesin säätämään käpäliä asetelmasta, huomasin yhden käpälän olevan kauempana painelaakerista. Kun säädin kaikki suunnilleen samaan kohtaan, niin tuntui että nythän kytkin irrottaa ihan ok. No kun urkki seisoo tallissa taas vähän aikaa, niin taas ei kytkin irrota. Toisenkin kerran olen säätänyt käpäliä, ja sama homma. Nytkään se ei irrota kun laittaa käyntiin. Kytkin ja jarrut pohjassa antaa mönkiä tyhjäkäynnillä, ja urkki vaan menee muutaman metrin. Pari kertaa tällä tavalla kokeilee, niin oikeen jytkähtää, ja sitten irrottaa. Sen jälkeen pelaa kohtuullisesti hetken aikaa. Jumittaisko silmälaakeri, tai boorit vai mikä. Pitkäaikainen ajamattomuuskin tietysti voi vaikuttaa. Ajattelin nyt ainakin vähän aikaa ajella ja kuulostella ennen katkaisuhoitoa. En ole traktoria koskaan katkassut mutta suunnilleen luulen tietäväni homman. Muut öljyvuodotkin olen saanut kuntoon, mutta jostain vuotaa öljyä kytkin koteloon ja sieltä maahan. Tulishan sekin korjattua katkastessa. Olisko kellään hyviä vinkkejä.
joksu
 
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 23:14

Re: Ursus kytkimen säätö ohjeita tarvitaan.

ViestiKirjoittaja Z5945 » 04 Helmi 2013, 13:10

Ei ole Ursus minulle kauhean tuttu mutta olisiko siellä likaa ja ruostetta kytkimessä.

Minä en uskaltaisi kovin paljon kytkintä paukutella, ts. voi mennä monipaikka rikki. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa niin varmaan rupeaisin suunnittelemaan katkaisua. Ja samaan remonttiin suunnittelisin tiivisteiden vaihdonkin (oli kumpi puoli tahanasa) niin loppuisi se öljy vuotokin. Kun se sitten kuitenkin se vuoto sen kytkimen suttaisi.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Ursus kytkimen säätö ohjeita tarvitaan.

ViestiKirjoittaja Zetori » 04 Helmi 2013, 16:16

Kytkinpolokimen vappaaliike pittää olla 15-20mm, sääjettään siitä välitangosta. Jousen ja paineasetelman välliin kertyy kaikkia pölyä, niin polin mennee ouvon tuntoseksi niin sitte rupiaa kantammaan ja luistammaan, kytkintähän voi pestä vesiletkulla siitä luukusta konneen ollessa käynnissä niin sillon pölyt lähtee. Siinähän on painelaakerille rasvanippa jonkun verran vaseliinia mutta ei liikaa, näin sanotaan 9145 ohjekirjassa. Meilläki tuo rystalli vuotaa peräölijyä kytkimen luota mutta pittää katkasta vasta kesällä ja vaihtaa kaikki stefat sinne ja kahtua missä kunnossa kytkin on.
Zetori
 
Viestit: 106
Liittynyt: 21 Loka 2011, 20:21
Paikkakunta: Kärsämäki


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron