Z 5011 jarruremppa

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja 5011 » 13 Touko 2013, 07:22

Zetor 5011 jarru alkoi hirttämään kiinni, taitaa olla jo metallit vastakkain. Olenko ymmärtänyt oikein: "ronkka" otetaan irti suoraan rungon (vaihteisto-peräkotelo) kyljestä, pultit 19mm kannalla? Silloin pitää kai ottaa myös jarrunesteputki irti. Tasauslukko pitää lukita kiinni ja käsijarrun panta auki? Ja hytin kiinnitys tietysti, riittääkö pelkkä takanurkka? Lähteekö paketti irti näillä? Lähteekö jarrurumpu kokonaisena nippuna mukaan jolloin kiinni jumettunut jarru ei estä irroitusta?
Kyse on oikeasta puolesta jolloin lisähaittana on niitä vivustoja, ei siis viitsisi turhaan avata väärästä välistä kun pultitkin tuntuvat olevan varmasti riittävän kireällä :cry:
Onko muuten arvausta tai tietoa paljonko se ronkka painaa?
Muissa topikeissa on ollut hyviä kuvia aiheesta mutta vielä on jäänyt epäselvääkin, löytyykö apuja?
5011
 
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 12:47

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja Eikka » 13 Touko 2013, 18:36

Niin minullaki olisi jarruremontti eessä, jos vaan jollai on tietoa niin ei haittaa neuvot, vinkit ja räjjäytyskuva linkitkää yhtään.
Eikka
 
Viestit: 12
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 11:43

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja 5011 » 13 Touko 2013, 19:30

Eikka, tietopankista löytyy linkki räjäytyskuviin: http://koti.mbnet.fi/softers/Ohjelmat/Zetor/Zetor.html

Vanhempien topiccien vinkeillä selvisin pitkälle eli edellä luettelemani asiat pitivät kutinsa. Hytin nosto takanurkasta ei meinannut riittää mutta kun hölläsin etummaisen kiinnikkeen muttereita (polttoainetankin takana) sain tarvittavan lisäsentin tilaa ja "ronkka" mahtui tulemaan hytin rungon alitte.

Koko nippu tuli ulos ja jarrurumpu oli enää rengassokalla kiinni. Kengätkin oli yllättäen ihan hyvät pinnan vahvuuden suhteen, pinnat olivat vaan mukavasti kiillottuneet. Syyksi selvisi (ainakin toistaiseksi jos ei muita yllätyksiä tule) jumittunut jarrusylinteri. Tuntuu olevan melkolailla yhtä puuta. Jarrua polkaistessa männät ovat vissiin vähän liikkuneet ulospäin mutta jousivoima ei ole niitä enää jaksanut vetää takaisin vaikka kaksi järeää jousta onkin.

Seuraavaksi sitten etsimään vaihtosylkkyä tai ainakin korjaussarjaa.

Ronkkaa en ala punnitsemaan mutta yksin en kyllä yritä sitä takaisin kammeta, sen verran siinä on painoa.
5011
 
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 12:47

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja Rokressi » 14 Touko 2013, 05:49

Hyvä juttu, että remontti on edennyt. Taitaat olla zetorimiehet jo pellolla tai pilkekonetta käyttämässä, kun eivät jouda neuvojaan jakamaan ;)
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja Z5945 » 14 Touko 2013, 07:31

Kysäise mv-tavaratalosta, vaikka ei nuo osat varmaan Suomessakaan ihan hirveästi maksa. Ja varaudu takaisin laittoon kunnon nostimella jos mahdollista. Helpottaa työtä todella paljon... Jos tuossa mallissa on käsijarru kuten minulla niin on todella v-mäinen laittaa takaisin ainakin minusta, en keksinyt siihen mitään hyvää keinoa, eikä tuntunut muillakaan olevan, mutta hyvän nostimen kanssa helpompaa.

JA muista painaa uusissa sylintereissä ne männät sinne keskelle mikäli eivät jo ole, minulla unohtui mikä aiheutti yhden ylimääräisen purkukierroksen.

Siis oletan että tuossa mallissa rakenne on samanlainen kuin 5945:ssa.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja hapa » 14 Touko 2013, 18:35

Zetorin jarrukengät kestävät ihan hyvin.
Meilläkin takavetoon vaihdettiin jarrukengät noin 14000 tunnin kohdalla.
Eikä alkuperäiset kengät olleet vielä raudoillla.
Kumpa jarrusylinteritkin kestäs yhtä hyvin.
hapa
 
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 17:00
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja 5011 » 15 Touko 2013, 17:00

Uudet sylinterit löytyi hyllystä, VV-kone Tampereella, 35€/kpl. Tuohon hintaan ei kannata alkaa vanhoja kunnostamaan.
Stefan ajattelin myös vaihtaa ennenkuin panen homman nippuun.
Ehkä se nosturilaite, jonkinlainen norsu, pitäisi hankkia. Ronkalla on oikeasti ihan "riittävästi" painoa.
Kiitos hyvistä vinkeistä.
5011
 
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 12:47

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja 5011 » 15 Touko 2013, 18:37

Jarrusylinteri, kengät ja rumpu niputettu. Rummun päässä akselin ympärillä uusi tiiviste.
Tasauslukon kotelo auki ja vanha rikkinäinen stefa huituntuuttiin. Sitten homma tyssäs taas, uusi stefa olikin väärän kokoinen :(
Kaveri lupas nostonorsua lainaan :D ehkä jatko onnistuu ilman selän katkomista.

Perjantaina taas osaliikkeeseen ja homma jatkuu mutta nyt loppuilta vapautuikin ja voin lähteä sahaamaan tankillisen verran vesakoita.
5011
 
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 12:47

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja 5011 » 18 Touko 2013, 19:58

Uudet oikeankokoiset stefat hankittu ja norsukin haettu lainaan. Nyt homma sujuu.
Oikean puolen asennus alkaa olla valmis raudan osalta. Vielä pitää hoitaa nesteet: portaalin öljy ja jarruneste ja tietenkin se käsijarrun säätö kun molemmat puolet ovat valmiina.
Vasemman puolen valmistelujakin aloitin jo, ehkä huomenna ehtii loput.
5011
 
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 12:47

Re: Z 5011 jarruremppa

ViestiKirjoittaja 5011 » 19 Touko 2013, 14:58

Homma valmis, portaaleihin tarttee vielä laittaa öljyt mutta vanha varasto pääsi loppumaan. Onko kellään tietoa voiko porttaaleihin laittaa hypoidia? Sitä on varastossakin.
Jäi mietityttämään ne vanhat ohjeet joita lueskelin ennen remonttia, mihin perustui ohje lukita tasauspyörästön lukko? Eihän siellä ole mitään mikä sen vaatisi, en minä ainakaan keksinyt.
Jarrujen nesteiden vaihto ja ilmaus olikin melkoinen rojekti. Ei meinannut neste lähteä liikkeelle. Poika istui hytissä painelemassa poljinta ja minä seurasin ilmauslaitteelle tulevan nesteen väriä ja avitin paineilmalla antamalla hieman ylipainetta nestesäiliöön siitä korvausilmareiästä. On se melkoisen ahdas paikka ilmaamiseen varsinkin oikealla puolelle missä on nostolaitteiden vivustot.
5011
 
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 12:47

Seuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa

cron