Zetor 6045 käsijarru

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Tunkki » 23 Heinä 2013, 22:02

Sekä vanhassa jarrusylinterissä että uudessa on tuo ilmausruuvin avainväli 9 mm
Kuva
Tunkki
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Kesä 2013, 20:47

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Tunkki » 24 Heinä 2013, 22:59

Jäi vaivaamaan kun jouduin lyömällä tepsuttelemaan tuon uuden jarrusylinterin männät sisään. Mietin olinko liian kovakourainen kun tapani mukaan pienehköllä lekalla lähestyin herkkää teknistä vempelettä jonka rakennetta en edes tuntenut. Päätin siis purkaa tuon vanhan sylinterin jotta näen mikä siinä on se automaattisäätö. Niin oli tiukka sovite, että paineilmalla, 10 baarilla ei lähteneet männät ulos vaikka kaavin ruosteet sylinterin seinämistä. Onneksi tuossa pihakoneessa on mehujarrut ja sain siitä hydraulivoimaa.


Kuva

Ja irrotettuani nuo männät löytyi se automaattisäädön periaatekin. Ei voi kun ihailla, tiivisteet jos olis hoitaneet hommansa niin vesi ei olis päässyt ruostuttamaan ja siitäkin huolimatta tuo automaattisäätö on vielä 30 vuoden vanhanakin ollut toiminnassa.
Kyllä Tsekkoslovakiassa on tekniikka ollut hallinnassa, materiaalit vaan ehkä eivät ole olleet kestävimmästä päästä


Kuva
Tunkki
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Kesä 2013, 20:47

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Tunkki » 26 Heinä 2013, 09:28

Tämmöistäkin osaa tarvitaan kun vaihtaa stefan tasauspyörästön kanteen, sen kannen kun ottaa pois vapautuu alareunaan reikä, josta peräöljy valuu kankaalle.
Emäntää piti huutaa apuun kun sormea piti pitää öljyreiällä ja hän löysi pihalta sopivan varaosatulpan eli d 6 mm oksa tukki hyvin tuon reiän ja loput öljyt pysyi sisällä stefan vaihdon ajan.


Kuva

Vaikkei jarrut ole vielä kasassa tilasin jo selkeästi tuningosaa nyt Marjakankaalta. Tässä on hyvä kokeilla eri toimittajien tavat.
Tilasin uuden pyyhkijänsulan, virtalukon sun muuta. Vanha virtalukkokin vielä toimii mutta vaatii ilman suhteellisesta kosteudesta riippuen joko voimakeinoja tai herkkää suostuttelua jotta starttaus onnistuu.
Toki tilasin muutakin, jota on vuosien mennessä rikkoontunut
Tunkki
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Kesä 2013, 20:47

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Tunkki » 31 Heinä 2013, 10:02

Eilen illalla sain Zetorin kasaan kun sain viimeisenkin tiivisteen, sen ura-akselille tulevan. Nyt ajojarrut toimii kunnolla ja kässäri on edes toisella puolella kunnossa. Ja se on jo paljon se tuommoiseen rekisteristä poistettuun pihatraktoriin


Kuva

Lonkka meni suht kivuttomasti paikoilleen kun oli apuvoimaa ja tasauspyörästön lukko kiinni että löysi hampaat kouratuntumalla pyöränlaippaa pyöritellen. 120 Nm:iin vedin nuo laipan pultit, pitää seurailla kestävätkö kiinni. Ripustin tuon kuvan mukaisesti käsijarrupannan sähkärinteipillä niin ei repsottanut tiellä kun pujotettiin akselia ja rumpua.
Jarruputki ilmautui lähes itsekseen kahvilla käydessä kun jätin vanhan sylinterin töihin eli ilmausruuvi vähän raollaan odottelemaan, että neste löytää tiensä alamäkeen.
Ensin ilmattiin polkimia samaan aikaan painellen ja sit vielä pari kertaa pelkkää vasenta, joka siis oli auki.

Kyllä se tasauskin jarrujen välillä tuntui toimivan kun ensin painoi toisen polkimen pohjaan ja sitten toisen niin samalla ensiksi alhaalla oleva alkoi pyrkiä ylös. Nyt on jarrut melko tasassa, nähtävästi oikealla puolella ei ole kovin paljon öljyä kengissä kun se on pitänyt paremmin koko ajan.

Jarrupolkimilla olevia sylintereitä en nyt tutkinut kun periaatteeni on etten ryhdy korjaamaan sellaista mikä vielä toimii. Vastaisen varalle kumminkin kyselen, että tulipellikö siitä kannattaa irrottaa, pääseekö edes mistään muuta kautta niitä sylintereitä rassaamaan.
Tunkki
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Kesä 2013, 20:47

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Jorma Puukko2 » 31 Heinä 2013, 18:09

minkälaisella vehkeellä nostelit tuota kynkkää?
Jorma Puukko2
 

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Tunkki » 31 Heinä 2013, 23:25

Kiinalaisvalmisteisella moottorinnosto norsulla

Kuva

Häntää ohjasin tuolla ketjutaljalla niin sai millintarkasti oikean suunnan ja lupsahti tosi mukavasti hollille. Eka nostolla ei ollut tuo nostoliina ihan puomin kärjessä ja sen jouduin pyöräyttämään ihan päähän koska puomi osuu lokasuojaan just siinä hippeimmässä kohdassa kun laippa on melkeen kohillaan.

Onneks on aika pitkät pultit niin hyvin läks sit vetämään

Kuva

Tää kuva on irrotusvaiheesta mutta tuossa se roikkui koko remontin ajan, oli helppo työntää sateensuojaan lokasuojan alle aina kun oli tauko remontissa. Lankut oli pystyssä tukena tuolla puomilla kun uutuuttaan on venttiili vähän vuotanut ja hiipuu ajastaan alas. Keskiseltä sen aikoinaan kävin ostamassa mutten käynyt vaihtaan uuteen vaikka ehkä olisivat vaihtaneetkin kun kerran vähän viallinen on. Pakkasilla se toimii aivan hyvin kun öljy on jäykempää. No eihän sitä moottoriakaan paikalleen laittaessa tunteja osutella, hyvä on nostin.
Tunkki
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Kesä 2013, 20:47

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Tunkki » 07 Elo 2013, 08:23

Tuli taas käytyä Zetorin luona ja sain viimeisetkin hommat kuntoon. Suojapellit paikalleen, lamput kiinni, vielä vähän säätöä käsijarrulle ja semmoista. Nyt toimii kääntöjarrut hyvin vaikkei tuo pelkkä traktori niin helposti käänny kuin takavetoinen jossa kevyt etupää mutta lukkoon menee kummatkin takapyörät ja tieajossa jarruttaa tasaseen. Käsijarrukin pitää vaikka oikean puolen panta ei olekaan vielä vaihdettu.

Jouduin irrottamaan tasauspyörästön lukon vipusimen remontin alussa, sen mihin tulee pystytanko hytistä ja josta lähtee tanko perään kääntämään sitä tasauspyörästön lukitsintappia. Järkeni ei siellä traktorin alla vinossa vipusinta tuijottaessani sanonut miksi siinä vipusimen laipassa on ne pitkät kaarevat kiinnityshahlot. Tai en ymmärrä mihin päin laippaa niissä rei'issä pitäisi säätää. Jätin ne nyt toiseen äärilaitaan, vedin laipan kiinni ja säädin vaakatangon säätömutterista tangot niin kireälle, että tasauspyörästö lukittuu muttei ole suorassa ajossa päällä.

Täytyy seuraavalla käynnilläni nostaa perä vielä ylös ja säätää tarkemmin. Ajattelin niin, että ensin tangot niin tiukalle, että lukko tuntuu melkein olevan päällä ilman että sitä yhtään painetaan, tuntunee polkimella jos hampaat osuu vähänkään pyörää pyöritellessä. Ja sitten vähän takaisin niin, että hampaat eivät ole yhtään kosketuksissa normaalissa ajossa. Silloin kuvittelisin lukon olevan täysin kytkettynä kun polkimen painaa eivätkä hampaat vaan vähän kärjillään ole voimia välittämässä.

Mitenkähän tuo pitäisi tehdä jos sen ihan oikalla tavalla tekisi?
Tunkki
 
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Kesä 2013, 20:47

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Rokressi » 30 Elo 2013, 04:48

Muistaisiko Z5945 miten tuon tasauspyörästön säätö on. Taisit sitä meistä viimeiksi aukaista? Itse olen siinä käsityksessä, että kunhan poljin ei yllä painettaessa lattiaan asti. on säätö oikein. Tietysti irrottaa pitää myös kunnolla yläasennossa.
Avatar
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 734
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Z5945 » 30 Elo 2013, 07:11

Nyt täytyy myöntää että en ihan muista...

Itse en irrottanut sitä vipua mikä kääntää pysty liikkeen vaaka liikkeeksi. Irrotin muistaakseni sen vaaka tangon missä on se palautus jousi.

Kasaus vaiheessa taisin laittaa niin että vivusto oli sillä kireydellä(eli säädin siitä vaakatangosta missä se jousi on) että tasauspyörästön lukkoratas oli lähdössä juuri liikkeelle kun poljinta alkaa painaa ts.sillä kireydellä että ratas on melkein toisessa äärilaidassaan (eli kun tasauspyörästö ei ole päällä). Sitten vain kokeilin että polkimen liikevara riittää painamaan lukkorattaan pohjaan asti.(ts. että toppaa ennen kuin poljin osuu lattiaan, eikä minun mielestä se vipu mikä muuttaa pystyliikkeen vaakaliikkeeksikään rajoittanut)

Muistaakseni se liikevara mikä rattaalla akselilla on ei ollut kovin pitkä..

Minusta polkimessa oli hyvin varaa,(liike tietysti voi olla aika pitkä) eli ei osu lattiaan mutta tämä tietysti voi riippua siitä onko tankojen mitat millaiset.

Oli helppo kokeilla kun ei ollut koppia painoi vaan poljinta ja käänsi ratasta niin tunsi että toimii...

On kyllä toiminut, mutta tosiaan en sille silloin juuri ajatusta uhrannut, voisi sille löytyä ihan joku virallinenkin säätö...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetor 6045 käsijarru

ViestiKirjoittaja Z5945 » 30 Elo 2013, 07:19

Z5945 kirjoitti:Nyt täytyy myöntää että en ihan muista...

Itse en irrottanut sitä vipua mikä kääntää pysty liikkeen vaaka liikkeeksi. Irrotin muistaakseni sen vaaka tangon missä on se palautus jousi.

Kasaus vaiheessa taisin laittaa niin että vivusto oli sillä kireydellä(eli säädin siitä vaakatangosta missä se jousi on) että tasauspyörästön lukkoratas oli lähdössä juuri liikkeelle kun poljinta alkaa painaa ts.sillä kireydellä että ratas on melkein toisessa äärilaidassaan (eli kun tasauspyörästö ei ole päällä). Sitten vain kokeilin että polkimen liikevara riittää painamaan lukkorattaan pohjaan asti.(ts. että toppaa ennen kuin poljin osuu lattiaan, eikä minun mielestä se vipu mikä muuttaa pystyliikkeen vaakaliikkeeksikään rajoittanut)

Muistaakseni se liikevara mikä rattaalla akselilla on ei ollut kovin pitkä..

Minusta polkimessa oli hyvin varaa,(liike tietysti voi olla aika pitkä) eli ei osu lattiaan mutta tämä tietysti voi riippua siitä onko tankojen mitat millaiset.

Oli helppo kokeilla kun ei ollut koppia painoi vaan poljinta ja käänsi ratasta niin tunsi että toimii...

On kyllä toiminut, mutta tosiaan en sille silloin juuri ajatusta uhrannut, voisi sille löytyä ihan joku virallinenkin säätö...


Ei nyt tämä taisi olla väärin kyllä sitä piti enemmän kiristää että ratas alkoi ottamaan, ei riittänyt se että ratas oli juuri lähdösssä liikkeelle. mutta siis siitä vaakatangosta kiristin kunnes mielestäni liikevarat oli oikein ja ratas meni pohjaan
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

EdellinenSeuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa