Sivu 1/2

Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 13 Joulu 2013, 22:23
Kirjoittaja Petririv
Uusi zetor omistaja ilmoittautuu.
Täytyy heti ensin sanoa, että ensimmäinen traktori minulle ja paljon sellaisia juttuja mitä en tiedä.
Tosiaan laitoin ko. Koneen uudisrakennuksen okt lumikoneeksi. Pohjoisesta kävin sen lavetila hakemassa. Minun kokemuksella koneen osto oli kyllä hieman itselle epäilyttävä :) mutta päätöksen tein ja kone pihassa.pointti se ,että korjataan itse jos vikoja tulee, mikä olikin jo odotettavissa :)
Hyvin se toimii ja lähtee käyntiin. Sinistä savua pukkaa kylmänä ja hieman myös silloin kun kone lämpiää. Olen lukenut, että pumppu voisi kaivata huoltoa?
Radiot yms. Laitteet olivat pimeänä,mutta jotain sähköistä tiedän ja ne on korjattu ja rokki pauhaa ainain melkein. Minkä kokoiken kaiutin sopii vanhan tilalle?nimittäin vanha on rikki. Olihan se jo kolmekymmentä vuotta palvellut.

Syy miksi tänne kirjoittelen on ,kun en itse tajua :) lisäksi kaipaisin lisä ohjeita muutamiin vikoihin.tässäpä niitä listattuna:
- jarru polkimet ovat tunnottomat.(toinen polkimista pumppaamisen jälkeen ottaa,mutta hetken päästä on taas tunnoton)isoin remontti mikä tulossa :)
-toinen takavalo pimeä
-moottorin lämpötila anturi näyttää nollaa
-toinen ajovalo edessä palaa himmeästi
-Polttoainevalo palaa koko ajan
-polttoainetankin korkki puuttuu

Paljon olen jo sähkö vikoja korjaillut ja ne onkin helpoin juttu, mutta esim jarrujen suhteen kaipailisin apuja. Voisiko niitä kuitenkin ensin kokeilla ilmata ennen kuin alan purkamaan.

Tarkoituksena on ensi kesänä ääni eristää ja verhoilla sisust uusiksi ja tehdä muksuille penkit.ovat kovia apulaisia lumihommiin :).traktori miellytti sinsi,koska on shr ruosteeton ja uusilla renkailla ja tunteja ainakin mittarissa vasta n.4000

Noh, tässä jotain näin ens alakuun :)

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 14 Joulu 2013, 00:36
Kirjoittaja jusape
Jarruissa kantsii lähteä ensin siittä ilmaamisesta. Jos muutoin siis toimivat, niin vaihtoehdoiksi jää ilma, ja sitten ehkä säätö, eli "kaukana" ??
Jos ajovalo palaa himmeästi, se lienee kontaktihäiriö, joko syöttö, tai maadoituspuolella, jossain....

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 14 Joulu 2013, 07:52
Kirjoittaja Rokressi
Petririv kirjoitti:Uusi zetor omistaja ilmoittautuu.
Täytyy heti ensin sanoa, että ensimmäinen traktori minulle ja paljon sellaisia juttuja mitä en tiedä.


Tervetuloa foorumille, eikun vain ahkerasti kirjoittelemaan ottamaan kantaa tai vain kertomaan kuulumisia. Tuhon ylläolevaan lainaukseen sanon, että älä huoli. Minulla on ollut tässä vuosien varrella 11 kpl traktoreita, enkä voi vieläkään kehuskella erityisemmin tiedoillani tai taidoillani :tuumaus:

Samoilla linjoilla olen Jusapen kanssa, että ensin koita ilmata jarrut. Jos siitä on vain hetkellinen apu, niin kyllä se sitten varmaan vaihdattaa poljisylinterit. Tiivistesarjaakin niihin on, mutta kuulema monesti vanhat sylinterit ovat niin syöpyneet että ei tule pitkäaikainen korjaus pelkillä tiivisteillä.
Vaihda siihen syöttöpumppuun uudet öljyt ensialkuun ja hommaa oikea korkki siihen tankkiin ettei mene epäpuhtauksia tai vettä polttoaineen joukkoon. Ilmansuodatin kannattaa pestä ja vaihtaa uudet öljyt purkin pohjalle. Verhoiluhommistahan täällä onkin ollut juttua. Tuo erillisten verhoiluelementtien käyttö näyttää varsin pätevältä ja siistiltä tavalta :palvova:

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 14 Joulu 2013, 16:29
Kirjoittaja hapa
Siniseen savuun lähtisin vikaa hakemaan ensin suihkuista.
Lämpömittari voi olla kunnossa,mutta termostaatti huono tai vuotaa ulkokehältä
(väljä pesäänsä).
Kävin omalla 6045 muutaman kilometrin mutkan pakkasta -20.
Kaihin jäähdyttimen edessä ylhäältä 15cm auki.
Lämpömittari ei noussut yhtään.
Omassakin zetorissa luulin,ettei lämpömittari pelaa.
Vika termostaatti ulkokehöltä väljä,iso ohivirtaus.

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 15 Joulu 2013, 11:59
Kirjoittaja Petririv
Voisikohan se tosiaan termarista olla kiinni lämpömittarin toiminta.hyttiinkään en saa lämmintä puhaltamaan juuri lainkaan. Lueskelin myös,että veden kierto ei hyttiin välttämättä riitä vaan ovat asennelleet pumppuja lisäksi kierrättämään nesteitä ohjaamon kennon kautta.
Ohjekirja löytyy jossa sähkökaavio,mutta onko tästä olemassa vielä sellaista kaaviota missä olisi kaapelivärit ilmoitettu?
Tapahtuuko jarrun ilmaus perästä hytin alla olevista "kenollaan "eteen päin olevista pulteista?

Sisustan lokasuojien päältä revin pois ja tarkoitus hioa pinnat ja laittaa massa pohjalle. Ja sen jälkeen jotain äänieristettä. tällä foorumilla olikin hyviä vinkkejä verhoiluun. Menee kuitenkin kesälle sisustan laitto. Tarvii lumihommiin zetoria niin ei kehtoo purkaa aivan ajokelvottomaan kuntoon.
Lisäksi nyt juuri kun sai taloprojektin valmiksi,on jo kaivinkone varattu keväälle. Pitää startata traktoritalli projekti nii ei tartte ulkosalla laitella. Hommaa siis taas tullut kehiteltyä ihan riittävästi.

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 15 Joulu 2013, 18:57
Kirjoittaja hapa
Nesteen kierto lämmityslaitteelle riittävä paitsi tyhjäkäynnillä.
Lämpömittari seitsemässäkympissä tulee lämmityslaitteesta kuumaa ilmaa.
Jarruissa ilmaruuvit kopin alla jarruputkien vieressä.
muistaakseni 10 millin avaimella pitkä hylsy.
Yksi ilmaruuvi on vaihdelaatikon oikeassa kyljessä olevassa tasaajassa.
Jarruille ei ole säätöä,ovat itse säätyvät.
Onko sinun zetorissa jäähdyttimen edessä kaihin(rullaverhon näköinen systeemi).
Se pitää olla talvella ylhäällä vähintää 3/4 jäähdyttimestä peitettynä piha ajossa.

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 15 Joulu 2013, 20:09
Kirjoittaja Petririv
PItääkö kokeilla tuota ilmausta, kun taas muilta hommilta ehtii.
Kaihinta ei taida olla. En ole ainakaan pistänyt merkille.

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 26 Huhti 2014, 12:58
Kirjoittaja Petririv
Moro

Taas on pitänyt hieman huoltaa zetoria,ihan syystäkin näköjään. Aloin pumpun ja säätimen öljyjä vaihtamaan ja avasin roput...mitään ei tullut :) kuinkahan kauan ne on ollut tyjillään!!?? :)

Mistähän sitä vaihteiston jarrulaitetta voi säätää vai onko minulla edes semmoista tuossa omassa?
Kytkintä yritin eilen säätää.. Kopin sisältä avasin luukun ja sitä kautta ja sen säädin mielestäni optimaaliseen säätöön. Vielä kuitenkin kun pakilta laittaa ykkösen päälle karahtaa..saapikohan tuota kokonaan pois koskaan vai onko se ominaisuus? Vaikka odottaa kytkin pohjass tovin ennen kuin vaihtaa vaihdetta,ei sillä tunnu olevan vaikutusta.joskus vaihteet saattaa tosin mennä hyvin päälle..hmm!!

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 28 Huhti 2014, 08:16
Kirjoittaja Rokressi
Lienetkö tuota linkin juttua lukenut. Siinäkin on vaihteistojarrusta asiaa.
viewtopic.php?f=16&t=181

Re: Zetor 6045 vm-84

ViestiLähetetty: 15 Tammi 2015, 11:11
Kirjoittaja Supermullikka
Moro,
Täälläkin yksi Zetoreihin sekaantunut, tai oikeastaan akkahan sen osti, 7211:sen. Mutta joka tapauksessa, sama vika tuon polttoainevalon kanssa, eli palaa koko ajan.
Oletko saanut sitä toimimaan?

Tästä yksilöstä löytyy myös sähkövikoja joita pitäisi ruveta korjailemaan, pyyhkijät ei ainakaan toimi. Muuten kaikki tuntuu toimivan aika hienosti.