Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja zetorvalmet » 15 Joulu 2013, 19:04

Tervehdys,

Olen hannkinut Zetor 7045 -81 hiljattain. Siinä on ongelmana vasemman ajojarrun toimimattomuus. Poljin painuu pohjaan asti tunnottomasti. Ajattelin ilmata jarrut, mutta en löytänyt ilmausruuvia. Voisiko joku laittaa kuvan tai antaa tarkan selvityksen mistä se löytyy ja minkämoinen avain siihen pitää olla, kiitos. Jos ilmaus ei auta onko vinkkejä mistä kannattaa etsiä vikaa?

Jarrut on vauhdin pahin vihollinen
zetorvalmet
 
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 18:43

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja Rokressi » 15 Joulu 2013, 20:30

Terve vaan uudelle zetormiehelle. Kerkesi hapa jo vastaamaan toiseen vastaavaan kysymyseen, mutta laitan sen vielä tähänkin.

hapa kirjoitti:Nesteen kierto lämmityslaitteelle riittävä paitsi tyhjäkäynnillä.
Lämpömittari seitsemässäkympissä tulee lämmityslaitteesta kuumaa ilmaa.
Jarruissa ilmaruuvit kopin alla jarruputkien vieressä.
muistaakseni 10 millin avaimella pitkä hylsy.
Yksi ilmaruuvi on vaihdelaatikon oikeassa kyljessä olevassa tasaajassa.
Jarruille ei ole säätöä,ovat itse säätyvät.
Onko sinun zetorissa jäähdyttimen edessä kaihin(rullaverhon näköinen systeemi).
Se pitää olla talvella ylhäällä vähintää 3/4 jäähdyttimestä peitettynä piha ajossa.
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja zetorvalmet » 17 Joulu 2013, 17:29

Jarruremontti etenee seuraavasti: Vasemmalta puolelta ilmausruuvin aukaisu sujui helposti, n. 7 cm pituisella ja 9 mm kokoisella hylsyllä ilmausruuvi aukeni helposti. Polkimia painaessa nestettä ei kuitenkaan tullut ilmausruuvista, joten putkea pitkin kotti polkimia ja seuraavana siellä onkin paineentasaaja. Paineentasaajan molemmat päät aukia ja kara, jouset ja prikat ylos ja putsaus. Vasenta poljinta painaessa ei paineentasaajasta purskahtanut yhtään nestettä, oikeaa poljinta painaessa tuli. Seuraava tutkittava komponentti onkin sitten pääsylinteri.

Pitääköhän pääsylinterin ulos saamiseksi purkaa ratin ympärillä oleva pellitys vai saisiko sen ulos jarrupolkimet pois ottamalla ja siihen tulevasta aukosta?

Oikean puolen jarrun ilmaus näyttää myös astetta vaikeammalta. Siellä on vivusto edessä ja etukuormaajalle menvä letkusto, joka ei huoleta niin paljon kuin vivusto.

Homma jatkuu...
zetorvalmet
 
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 18:43

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja zetorvalmet » 18 Joulu 2013, 18:28

Kojelaudan peltihän se piti ottaa pois jotta pääsin käsiksi pääsylintereihin. Vasemman puoleinen sylinteri oli aivan jumissa kuten arvelinkin ja laitoin sitten molemmat tilaukseen. Jarrunesteitä ei varmaan ole vaihdettu kertaakaan 30 vuoden aikana, joten pitää yrittää putsata letkut ja putket hyvin. Nyt sitten odettelen pääsylintereiden saapumista postissa ja sen jälkeen remontti jatkuu. Zetorilla ei ole ajettu kuin 900 h mutta huoltoa kannattaisi silti tehdä niinkuin kaikki varmaan tietävät.
zetorvalmet
 
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 18:43

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja Rokressi » 19 Joulu 2013, 11:59

Mielenkiintoinen remonttipäiväkirja seurattavaksi, jatka vain samaan malliin :palvova: Itse en osaa tuohon jarruhommaan antaa neuvoja kun minulla on 6711 ja jarrut lattian läpi poljettavaa mallia. Tuolla on ohjekirja joka sopii traktoriisi pienin poikkeuksin http://aijaa.com/al76924
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja Petririv » 19 Joulu 2013, 17:39

Joo kirjoita vain kaikki mahdollinen. Minäkin seurailen tätä jos viikonloppuna kerkeisi kokeilla tuohon omaan löytää hukassa olevat jarrut :). Aikalailla samanlaiselta kuulostaa minunkin zetkan jarrujen tilanne,joten selvittele sinä viat ja kirjota tänne niin pääsen vähemmällä :)
Btw...olipa taas traktori talossa paikallaan,kun tiistai aamuna töihin lähtiessä piti autoa kiskoa ojan pohjalta :) omaa siis.kitkat..peilijää..rinne ja oja!!!onneksi ei tullu lisää remonttia!!!
Petririv
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Joulu 2013, 21:54

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja icesmir » 27 Joulu 2013, 15:21

Kyllähän jarrunesteet kannattaa vaihtaa vaikka konetta ei paljon käytä. Suositusohje on pari vuotta mutta tahtoohan tuo olla itselläkin hieman harvemmin :oops:
Kosteus syö ensin sylinterien tiivisteet ja sitten syöpyy jo sylinterit. Lopuksi mäntä jää pohjaan ja poljin palauttaa vain jousen voimalla.

Molempaan Zetoriin (6911 & 6245) on tullut vaihdettua kaikki sylinterit myös työsylinterit jotka rumpujarruissa vaativat portaalipyörästön irroittamisen. Levyjarrullisissa riittää vetokoukun pois raivaaminen.

Jarrutasapainosäätimeen ei ole vielä tarvinnut koskea, kaippa toimii jos molemmat pyörät menee lukkoon lähes yhtäaikaa.
icesmir
Zetor-mies
 
Viestit: 78
Liittynyt: 19 Touko 2013, 21:14
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja zetorvalmet » 12 Tammi 2014, 07:21

Zetorin jarruongelman syykin selvisi, toivottavasti. Ongelmana oli oikean takarenkaan jumittaminen, jarru jäi päälle kun sitä käytti. Otin paineentasaajasta karan pois ja nyt neste virtaa molempiin jarrusylintereihin. Hyvin tuntuu toimivan, ohjausjarruja ei tosin nyt ole mutta uusi paineentasaaja on tilauksessa. Ilmeisesti kara jäi jumiin oikean jarrun putkien kohdalle paineentasaajassa, eikä jarruneste päässyt virtaamaan pois jarrusilinteristä kun jarrupolkimen vapautti.

Sitten kun jarrut sai toimimaan ja uskalsi lähteä tielle ajamaan niin 3 h:n ajon jälkeen kardaaniakselin ja etutasauspyörästön välissä olevat kaksi kartiorullalaakeria " hävisivät" paikoiltaan. Etupyörät lukkoon ja 10 m liinat kiinni tien sivuun. Onneksi lähti pyörimään sen verran, että pystyi ajamaan levikkeelle. Sitten mutikka irti ja pajalle laitattamaan uudet laakerit. Toivottavasti vetoakselien laakerit ovat säilyneet ehjänä. Öljyn puutetta on varmaan ollut jonkin aikaa, sillä tasauspyörästöstön kotelosta tuli öljyä vain pari litraa, täyttömäärä on 7 litraaa.

Nyt odottelen säätölevyjä jotka tulee tasaupyörästön ja laakerimötikän väliin. Onko kellään tietoa mistä löytyy mitat, että saan hammaspyörät asennettu oikealle kohdalle säätölevyjen avulla?
zetorvalmet
 
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 18:43

Re: Apuja kaivataan 7045:n jarruongelmaan

ViestiKirjoittaja V-M » 12 Tammi 2014, 09:39

Setällänihän ne olis kirjat kaikkiin setoreihin mutta on senverran matkaa että en asiastatehden viiti käydä tutkimassa,ite olen laittanu traktorin periä säätöön ilman säätöarvoja ikäni niin että öljyn mentävä välys jää lautaspyörän ja murikan väliin ja yhtään ei ole särkyny,jos heittokello niin sillä voi tarkistaa että lautaspyörä loksahtelee muutaman kympin edestakaisin eli pieni kloks kloks ääni kuuluu niin pelittää vaikka mitään kelloja ja arvoja ei ole.

Eli murikkahan nyt vaan tarvii sinulla säätää samaan tyyliin.

Ite lautaspyörän säätöhän ei ole sinulla ilmeisestikään muuttunu?

Liian tiukkaan säätö on pahasta.
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa