Zetor 8011 vm 81- Kytkin remontti

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Zetor 8011 vm 81- Kytkin remontti

ViestiKirjoittaja sähvööri » 24 Joulu 2013, 23:08

Joo o se piätti sitten zetkan alkuperäis kytkin levy antautua savujen saattelemana lingotessani erittäen jyrkkää mäkeä ylös.

No tuumasta toimeen traktor nuapurin talliin ja katkasu rata alle ja zetka poikki.

Kuva Kuva

Ja mitäs sieltä löytyikään erittäen kärvähtynyt paine asetelema ja kytkin levy ja pahasti halkeillut vauhtipyörä.

Kuva kytkytin levy

Kuva paine asetelma
Kuva vauhti pyörä

Samalla siinä iltahäppeillä vaihoin viel termostaatin, jarrupääsylinterin ja työ sylinterin ja kiinnitin uuden vaihtovirtalaturin entisen tasavirtalaturin paikalle.

No joo kaverille soitto onnistuisko sunnuntaina pikku sorvaus, kaveri no tokkiinsa käy lähetään vuan harrastamaan, no matkalla soitto klo 09.00 yhelle korjaamon isännälle herree ny prkl ny on tosi kysseessä mie tarviin paineasetelman aukasu työ kalun lainaan, puhelimesta kuuluu pikkusen krapulaisen kuulonen iän ei käy tuu tänne niin hiä ihe purkaa sen, mie no sehän passaa ja niin mentiin purkamaan paineasetelma.

Matka jatkuu sorvin ääreen (ps:ei iha manu sorvi)

Kuva

No kaveri rupes kiinnittelee paineastelmaa sorvin pakkoloihin, ei niin ei tartu suoraan ku ei oo mitään koneistettua suoraa pintaa mistä ottaa kiinni no eikun pakan vaihtoon ja nasta pakat käyttöön ja heittokellolla kattoo heittoja noin 1.5h ähryyn jälkeen kaveri sai paineasetelman 10 osan sadasosmillin tarkkuudella kiinni ja se sai riittee, ensin otettiin 20 satkuu pois ei auttanu sitten toiset 20 ei sekään riittäny viel yhet 20 satkuu niin suatiin laikka suoraks. elikkä yhteensä 0,6mm.

Kuva vihdoin kiinni suorassa

Kuva mittailua

Kuva valmis levy

No joo kuten arvaattekin eihän se vauhtipyöränkään kiinnittäminen suoraan käyny ihan käden käänteessä niin kaveri sorvas niistä nasta pakoista sopivat ja suorat pinnat vauhtipyörän startti rattaan ympärille käypäseksi vauhti pyörästä ei tarvinnut ottaan kuin 40 satkuu niin saisen suoraksi.

Kuva limppu kiinni ja valmis

Ja kyllä muistettiin ottaa limpun ulkopinnasta sama määrä pois kuin paineasetelmasta ja limpun sisäpinnasta yht 1mm

Kuva valmiit kikkareet.

No matka jatkukin sorvin jälkeen tuasen pajalle ja paineasetelma läjään ja kotia kohti.
Koitti maanantai mie rupesin mehättäämään suomen muasta painelaakeria ei löydy niin ei no en vaiha sitten pesin ja rasvasin hyvin entisen ja paineasetelman käpälän pultit kävin paikallisesta toolssin liikkeestä ku entiset ol kuluneet lukitus mutteriä myöten säpäleiks. Ja paikalliselta zetor korjaamon ukko tulosti miulle kytkyttimen siätö arvot ja 20 sivvuu kaikkee muutakin räjäytys kuvia varaosakirjasta. No joo ja eikun nokka kohti kotia illalla hymy korvissa rupesin kasaamaan zetkaa nostin limpun paikalleen (erittäen veemäinen nostaa yksin paikalleen )

Kuva

ja pultit kiinni momenttiin 12killoo ja eiku paineastelmaa paikallee laittamaan no prkl ei mäne niin ei mäne paikalleen pikku tsekkaus mikä mättää. No voi sun prkl paineasetelman sisällä oleva mersun logo eli kolmio levy viärässä asennossa levyn kahdessa sakarassa on leveämmät reiät ja yhdessä vain pienemmät, ne leveämmät tulee vauhtipyörässä oleviin holkkeihin kiinni joka keskittää sen sitten keskelle. NOO kilautus huoltokorjaamon ukolle anna lainnaa se työ kalu et saan uudestaan paineasetelman auki ja kasattua viel tänä iltana, No sain kun sainkin sen lainaan ja paineasetelma säpäleiks ja kolmio levy uuteen asentoon ja (samassa tuli pari kaveria häsläämään hallille) eiku takasin läjään ja eiku paikalleen vauhtipyörään ja silmä määräinen keskitys kytkinlevylle ja pultit kiinni. Sottailin et huomenna jatkuu remontti klo oli jottain 3 yöllä ku tulin kotia. kotiin ajaessani muistin että en prkl laittanu niitä vauhtipyörän pulttien lukitus lätkiä muistana taivuttaa pultin päälle etteivät aukee. :pkele: Koitti uus päivä samat kujjeet eli 24.12.2013 No eiku paineasetelma tuas irti ja lukitteet paikalleen levy ja asetelma selkkään ja silmä määräinen keskitys.

Kuva

No alkoi zetkan naitatus vastakkain joka sujuikin yllättäen helpoksi ainu mikä ahisti niin uus laakeri vauhtipyörässä niin ei meinannu kytkin akseli männä paikoilleen.
tännään piäsinkii jo savujen ottoon zetkasta ja kytkimen testaukseen vaatii viel pientä pinta säätöä. Ja kerkesin viel kinkun syöntiin ja saunomaan.


Hyvää joulua ja uutta vuotta kaikille :)
Viimeksi muokannut Rokressi päivämäärä 25 Joulu 2013, 16:15, muokattu yhteensä 3 kertaa
Syy: Rokressi muokkasi kuvat näkyville. Nyt myös isonee kuvat klikkaamalla.
sähvööri
 
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Joulu 2013, 21:11

Re: Zetor 8011 vm 81- Kytkin remontti

ViestiKirjoittaja sähvööri » 25 Joulu 2013, 11:52

Kiitoksii rokressille kuvien laittelusta. Vuan nyt pittää lähtee kömpimään zetkan alle hienosäätämään kytkytin kohallee.
Tänään pitääs viel remontoida ja vaihtaa joustin levy ulos ottoon.
sähvööri
 
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Joulu 2013, 21:11

Re: Zetor 8011 vm 81- Kytkin remontti

ViestiKirjoittaja V-M » 26 Joulu 2013, 09:57

Hyvät kuvat ja selostukset rempasta :D ,eipä ole monesti kytkimen sorvaukseen noin hienoa kalustoa käytettävissä
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron