Sivu 1/2

8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2014, 20:51
Kirjoittaja azzu
Tervehdys "Zetorimiehet"(ja mahd.naiset myös).
Nyt on hyvät neuvot arvossa,omassa 8011 4-sylinterin suutin jää ilmeisesti auki kylmänä kun tulee nafta pakosarjan tiivisteen välistä ja haisee kitkerälle palamattomalle naftalle,eikä käy kaikilla ennen kun lämpenee kone.
Suutin ei lähde irti suosiolla...onko ehdotuksia miten saa irti?

Jos joku tietää paljonko pitää olla avautumispaine suuttimessa,niin olis sekin kiva tietää.

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2014, 22:21
Kirjoittaja fineline
Luulen että ongelma johtuu jostain muusta kuin suuttimesta. Mun veikkaus on venttiilivuoto?

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2014, 22:38
Kirjoittaja azzu
Sain äsken suuttimen irti kovan yrityksen jälkeen.Laitoin suuttimen testeriin->avautumispaine noin 100bar ja "ruikkaa" joka reijästä (5kpl),mutta ei tuu sumuna vaan ohuena "lankana".Eikö sen pitäis tulla sumuna?

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2014, 22:55
Kirjoittaja V-M
Joo tasainen sumupössähdys pitää tulla ja lisäksi suutin pitää jäädä pitämään paine joksikinaikaa,suutin ikään kuin narahtaa jos on kunnossa,noin 150-175 yleisimmin paineet,en tiedä tarkkaan senmallin koneesta,pitää jostain se selvittää.

Uusi kärki ja säädä kohilleen ja jos ei korjaudu niin kansi pois ja venttiili-istukoiden kulmaus ja uudet venttiilit,voi olla syöpymää,talvella laiton yhden ursuksen kannen,oli tosi huonossa kunnossa seetit,itsellä käsikalvain,juuri ylsi tuohon malliin oli senverran suuret venttiilit.

Mikähän oli tuon paine yritin miettiä,ei ole tullu kirjattua mihinkään,kukkuu 150-160 :oops:

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2014, 23:18
Kirjoittaja azzu
Noin mäkin sen ajattelin,nyt laskee 100baarista kuin lehmän häntä 70baariin ja tiputtaa muutaman tipan siinä samalla.
Täytyy tilata uudet kärjet ja selvittää se oikea avautumispaine.
Ajattelin vaihtaa kaikki kärjet nyt kun kerran aloitin tuon remontin,näkee sitten että muutkin pelaa niinkuin pitää.
Jos vaikka alkaisi lähtemään paremmin kylmänä käyntiin,on nimittäin ollut vähän "pitkä vieteri" varsinkin kylmällä ilmalla jos ei ole ollut lohkolämmityksessä.

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2014, 00:10
Kirjoittaja jusape
Juu, ei pelkkää yhtä kannata vaihtaa, sen jälkeen ne muut on "huonompia" , eli kaikki kerralla.....

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2014, 09:52
Kirjoittaja Rokressi
Korjaamokäsikirja (8011) antaa avatumispaineen arvoksi 168 (plus /miinus 3) kp/cm2. Jos arvo on enemmän kuin 15kp alle ohjearvon, niin kone alkaa savuttaa. Näin kertoo opus, mutta miten lie käytäntö vanhalla pumpulla. Oliko niin, että vanhalle koneelle säädettäis avautumispaine hiukan ohjearvoa alemma varmistamaan käyntiinlähtöä? :raaputi:

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2014, 14:52
Kirjoittaja azzu
Tilasin tänään kaikki uudet kärjet,tulevat ensi viikolla.Nyt vaan loput suuttimet irti ja rungot pesuun.
Pitäisikö kokeilla säätää sitten ne avautumispaineet jonnekkin 155-160kp paikkeille,vai laittaa suoraan tuohon 168kp ja toivoa että riittää pumpussa paine? :epatieto:

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2014, 15:17
Kirjoittaja Rokressi
Mittasitko muuten muiden suutimien avautumispaineita, että millä tasolla olivat. Vois niistä saada jotain osviittaa minkälaista painetta pumppu jaksaa lykätä?

Re: 8011 suuttimet

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2014, 20:10
Kirjoittaja azzu
Joo mittasin paineet kaikista.
1:110bar ja laskee heti 80bar,sumu ei tasainen
2:115bar,laskee heti 90bar,sumu tasainen
3:120bar,laskee heti 90bar,sumu tasainen
4:105bar,laskee heti 70bar,ei sumuta vaan "ruikkaa"
Pidemmän ajan kuluttua kaikissa paine tippui 40-50bar mutta jäi siihen.Syy 1 suuttimen epätasaiseen sumuun löytyi kärjen päästä,oli syöpynyt reijän reunasta aika pahasti.
Myös 4 kärjen neulasta voi päätellä sen takerrelleen,se kun ei tullut pois kun väkisin,kun taas 3sesta tuli kevyesti sormin vetämällä. 1 ja 2 oli kans vähän nihkeitä tulemaan,mutta 4nen liikkui selvästi huonommin kun muut.
Näyttää siltä että tämä ei ole turha remontti,kun selvää vikaa suuttimista löytyy noinkin paljon.

Kasasin huvikseni uusiksi tuon 4 suuttimen ja nostin paineen 165bar,nyt on jo hieman sumuakin mutta kyllä kärki entinen on.