Sivu 1/2

8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 03:35
Kirjoittaja Sahuri
Zetor Crystal 8045 -81

Ostettu käytettynä vuonna 2000 ja koppi on ollut aina kylmä. Nyt näillä -20...-30 pakkasilla metsurinhommia tehdessä ja välillä metsurin kamoissa puita ajaessa, on jäätyneet amalgaamipaikatkin hengiltä. Siispä päätin koettaa vihdoin asialle tehdä jotain.

1. Uusin lämmityskennon, suodattimet ja säätöventtiilin kopin katon etureunassa. EI AUTTANUT, koppiin tulee kädenhaaleaa

2. Uusin termostaatin ja sen kannen. Auttoi koneen lämpöjen nousuun, nyt 70-80, kun aiemmin 60-70. Mutta lämmitykseen EI AUTTANUT, koppiin tulee edelleen kädenlämpöistä korkeintaan.

3. Asensin koppin atonrajaan sähköisen kiertovesipumpun ennen kennoa. EI AUTTANUT, edelleen kädenhaaleaa ilmaa.

4. Suljin letkulämmittimeltä koneen oikealle puolelle hytin reunaan lohkoa t-haaraan tulevan letkun, ajatuksena että vuotaa kylmää vettä hytille lähtevään letkuun siitä t-haarasta. EI AUTTANUT, haaleaa ilmaa tulee

5. Ilmasin kunnolla irroittamalla koneen vasemmalta puolelta paluuvesiletkun putkesta ja laskemalla läpi 50 litraa nestettä. EI AUTTANUT, edelleen haaleaa ilmaa.

6. Tukin kopin etureunasta ilmaottosuodattimista 80% pinta-alasta, ajatuksena että ilma ehtisi lämmetä enemmän, kun pienempi imuaukko. (toisaalta virtausnopeus kasvaa, kun reikä pienenee... No EI AUTTANUT, haaleaa tulee edelleen

Kaksi viikkoa mennyt ja työaikaa ja rahaa, eikä mitään tulosta.
Jossain veikattiin kennon ja puhaltimen koteloinnin vuotavan kylmää puhaltajalle ohi kennon.
Paikallinen korjaamo asensi uuden kennon tiivisteiden kanssa, joten senkin pitäisi olla kunnossa.
.
Onko veden kiertosuunta kuten oemme neuvoja saaneet:
Moottorin oikealta puolelta takaosasta t-haarasta lähtee kopille lämmin vesi, letku menee moottorin takaosassa ristiin ja nousee kopin vasenta etunurkkaa ylös lämmityslaitteelle. Paluuletku lämmityslaittelta laskee kopin oikeaa etureunaa alas ja moottorin takaosassa menee ristiin vasemmalle puolelle moottoria josta menee moottorin etuosaan pumpun tienoille palaamaan kiertoon.

Olisin todella kiitollinen neuvoista

marko@tamminiemi.com
http://www.tamminiemi.com
0400-511321

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 06:24
Kirjoittaja leukku
Onkoha siinä sama vika ku meijän 9145.sessa. Hytti ei lämmenny millään vaikka mitä teki. Sitte huomattiin että se paneli mikä kääntyy alas hytissä, liekkö sulla samanlainen, niin se "veti" ilmaa hytistä. Tarkistappa sen tiivistys kun se on paikollaan. Tästä on keskustelu tuossa joku sivu taaksepäin, olikohan vitossivulla. Zetor 9145 Crystallissa kylmä ohjaamo !

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 07:59
Kirjoittaja ojaniitty
Nuo hytin letkut menee kulmissa helposti niin mutkalle ettei vesi kierrä,omassa oli pystypalkin sisällä pari kierrosta kierteellä ja heikensi vesikiertoa .

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 09:19
Kirjoittaja leukku
Onhan sahuri tarkastanut että kenno on kuuma. Kyllä nuilla asteella pitäs lämmön tulla mökkiin. Jos kerran lämmöt kohillaan niin tiivistä se kotelo katonrajasta ja tuulilasin reunasta. Siellä ei kummosta rakoa tartte olla ku lämmöt karkaa.

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 13:23
Kirjoittaja Sahuri
Loppuviikon ohjelmassa siis...

- lämmityslaitekotelon tiiviyden tarkistus

- onko kenno tarpeeksi lämmin

- Lämpiääkö koppi, jos ottaa paluuletkun irti ja laskee paluunesteen pönttöön. Eli ahistaako pumpun paluuputken liittymä. Putken irroitus pumpusta ja tarkistus onko röörit auki

- meno ja paluuputkien, kennon ja kotelon lämpötilojen mittaus pro luokan lämpökameralla

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 16:13
Kirjoittaja zet
Minulla kylmä ohjaamo 5711.
Olen ajatellut myös laittaa kiertovesipumppua.
Pitäisikö se pumppu kuitenkin olla hytin alareunassa, että toimisi paremmin ?, saattaa siellä ylhäällä helpommin aiheuttaa ilmavaivoja ?

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 16:59
Kirjoittaja Sahuri
Paluukanava vesipumpulle on hyvin auki.

Lämmityslaitteen kotelossa ei havaitttavia korvausilmavuotoja

Ostin lämpötilamittauspistoolin. Termostaattikotelon alaosa on 70+ astetta. Koneen oikealta puolelta lämmityslaitteen lähtö n. 40 astetta. Koneen koko kylki lähdön tienoilla saman n. 40 astetta. Katonrajassa lämmityskennon menovesi n. 30 astetta. Lämmityskennon paluuvesi n. 25 astetta. Paluuputkessa koneen takana n. 22 astetta. Lämmityslaitteen koppiin puhaltama ilma n.25-28 astetta.
Lopputulema on se, että koneen takaosasta ei irtoa lämmintä.

Kokeillaan jos saataisiin termostaattikotelon alaosan lämpötila-anturin kierteisiin tehtyä letkulähtö kopin lämmityskennolle.
Vai onko parempia ideoita paikasta josta saisi 70 asteista syöttövettä kopin lämmityslaitteelle?

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 17:49
Kirjoittaja Rokressi
Tasaisemmat lämmöt pitäisi olla ympäri konetta, jos se on täysin käyntilämmin. Veikkaan, että termostaatti laskee läpi ja jäähdyttimestä purkaa "kylmää" nestettä lohkoon. Myös uusissa termostaateissa on viallisia yksilöitä. :roll:

Ps. Jäi sanomati, että teillä on pätevänoloinen yritys pystyssä ja kotisivutkin on hienot :palvova:

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 18:30
Kirjoittaja Rokressi
zet kirjoitti:Minulla kylmä ohjaamo 5711.
Olen ajatellut myös laittaa kiertovesipumppua.
Pitäisikö se pumppu kuitenkin olla hytin alareunassa, että toimisi paremmin ?, saattaa siellä ylhäällä helpommin aiheuttaa ilmavaivoja ?


Alareunaan minäkin laittaisin kiertovesipumpun, varmemmin pukkaa siitä nestettä kiertoon kuin ylhäältä kennon vierestä. Sinne kun se ilma yleensä jumittaa.

Re: 8045 kylmä ohjaamo

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2014, 19:04
Kirjoittaja leukku
Joo kyllä nyt on termostaatti katottava. Mitenkäs syylärin lämmöt. Kyllä uusiki termostaatti voi olla viallinen, meillä oli :!: