Sivu 1/2

8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 16 Touko 2011, 10:48
Kirjoittaja Z8540
Onkohan kukaan törmännyt tällaiseen ongelmaan: nostolaite ei laskeudu ilman kuormaa ja kuorman kanssakin tuntuu kuin jokin ottaisi välillä kevyesti kiinni. Kaikki näkyvissä olevat osat olen tarkastanut; niissä ei tätä "kiinniottoa" tapahdu eli vian täytyy olla jossakin muualla. Ei aina viitsisi lähteä kopista ulos painamaan laitetta alas. Normaalistihan nostolaite laskeutuu ilman mitään lisäpainoja, tosin varsin hitaasti. Toivottavasti joku osaa antaa vinkin asiaan.
PS. Tuli vielä yksi ehkä asiaan vaikuttava seikka mieleen; Zetorini on seissyt pari vuotta käyttämättömänä.

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 16 Touko 2011, 14:15
Kirjoittaja Rokressi
Roiskippa ensialkuun reilusti öljyä noihin vetokoukun nostotankoihin. Erityisesti noihin kuvan osoittamiin reikiin (punaiset nuolet) minne nuo tangot menevät. Sitten nostat ja lasket nostovarsia edestakaisin nostolaitteella ja ruikit välillä lisää öljyä sinne reikiin. Veikkaan, että alkaa hetken päästä toimimaan.


Kuva

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 16 Touko 2011, 18:28
Kirjoittaja Z8540
Kiitos vinkistä, mutta tuon olen jo kokeillut. Kuten alkuviestissä kerroin, kaikki nämä "ulkopuoliset" liikkuvat osat olen öljynnyt ja vielä varmistanut, että niistä ei mikään pantaa. Jossakin syvemmällä se vika on. Voisiko se löytyä pystyasennossa olevan hydraulikkasylinterin tiivisteistä tms.??? Vielä kaipaan vinkkejä. Toivottavasti jatketaan.

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 16 Touko 2011, 18:37
Kirjoittaja Rokressi
Olisiko nostolaite saanut joskus kunnon tällin, niin että apusylinterin männänvarsi olisi vääntynyt? Tuokin voisi aiheuttaa kuvaamasi nahistuksen laskussa. Olisiko muilla jäsenillä uusia ehdotuksia?

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 16 Touko 2011, 23:59
Kirjoittaja varsinais-zetor
Sellainen tuli mieleen, että jos olet käyttänyt tuota pikanostoa niin voisiko sen ilmasolenoidi jumittaa...?

Onko toiminnalla mitään eroa P, M tai D asennosssa?

Melko hidas tuo kyllä on laskemaan noita varsia, etenkin kevyillä laitteilla.

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 17 Touko 2011, 07:38
Kirjoittaja Rokressi
Onkos tässä mallissa tuota laskunopeuden säätöventtiliä? mikä löytyy ainakin vanhemmista isoista zetoreista. Samantapainen vaiva oli eräässä koneessa korjautunut ko. venttilin puhdistuksella.

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 17 Touko 2011, 11:52
Kirjoittaja Z8540
Mukava nähdä aktiivisia Zetor-miehiä ! Kommentteja: 1. En usko, että nostolaite olisi saanut sellaista tälliä, että se aiheuttaisi ongelmaani. Se kiinniotto on sen tapainen, kuin jokin tarttuisi johonkin kiinni ja kun sen painaa uudelleen liikkeelle, laskeutuminen tapahtuu tasaisesti, tosin hitaasti, kunnes se nappaa uudestaan kiinni, jos esim. hyppää pois sitä painamasta. Tosi outo se vika on. 2. Vähän olen ehtinyt Zetoriin tutustua, mutta laskunopeutta säätävää venttiiliä siinä tuskin on. Ja jos olisikin, niin ongelmani kaltaista "kiinni tarttumista" ei se aiheuttaisi. Vielä toivon saavani lisää vinkkejä.
Kiitos etukäteen.

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 17 Touko 2011, 12:28
Kirjoittaja Rokressi
Eihän vain hydrauliikan esivalinta ole "kyntöasennossa"? varsinais-zetor osaa varmaan kertoa noista. Minulla ei parempaa tietoa näistä uudemmista malleista :oops:

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 18 Touko 2011, 17:24
Kirjoittaja varsinais-zetor
Niin, tässä mallissa ei ole tuota laskunopeuden säätöä. Mutta oliko toiminnassa mitään eroa jos "nostolaitejärjestelmän valitsemisvipua" kokeilee P, M tai D asennossa?

Tulipa vaan mieleen kun kerran hyppäsin nostolaitteessa ylhäällä olevien aurojen päälle niin nepä tulivatkin alas maahan asti (kone sammutettuna, nostovipu ylä-asennossa). Onneksi ei ollut mitään alla. Tämän tapahtuessa oli tunnustelu päällä eli M tai D asento. Normaalisti tämä 8540 pitää koneet ilmassa kevyesti useamman päivän.

Re: 8540:n NOSTOLAITEONGELMA

ViestiLähetetty: 19 Touko 2011, 08:48
Kirjoittaja Z8540
Vastaus edelliseen: Valitsinvipu on ollut asennossa P, koska se käsittääkseni on oikea asento silloin kun ei tehdä peltotöitä (minulla tämä ongelma on nyt peräkärryjen nostokoukkua käytettäessä). En ole kyllä kokeillut muita asentoja. Tässä olen miettinyt, että voisiko koko ongelma johtua käytön puutteesta, kuten aikaisemmin kerroin, traktori on lähes seissyt melkein kaksi vuotta ennen minun nyt aloittamaani käyttöäni.