Zetor 7045 keulapumpun asennus

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Zetor 7045 keulapumpun asennus

ViestiKirjoittaja Rokressi » 14 Touko 2014, 18:36

Kiitokset nimerkille Nikke seuraavasta työselostuksesta kuvineen :palvova:

Pari vuotta sitten laitoin nokkapumpun 7045:een etukuormaajakäyttöä varten. En tiedä miten paljon 7745:ssä on eroa, mutta jos on mitään hyötyä, niin osa kuvista löytyy tuolta: https://plus.google.com/photos/11021318 ... 2741082993

Eniten hankaluutta tuossa aiheutti se, että kampiakselin hihnapyörä ei sovi lähtemään irti eturunkoa katkaisematta. Meinasin jo jättää koko homman sikseen, kun mokoman takia olisi ollut ihan älytön homma. Sitten kun aikani pähkäilin vaihtoehtoja, niin keksin tuollaisen kuvissa näkyvän ratkaisun. Eli porasin siinä paikallaan hihnapyörään reiät, joihin tulee sitten kierteytetyt latanpätkät muistaakseni M10 pulteilla hihnapyörän takapuolelta. Sitten tein sisemmän kiekon (n. 15 mm levyä) johon tein reilut reiät latanpätkien kohtiin, ja hitsasin kiekon kiinnityspalasiin. Hitsatessa maadoituskenkä pitää ehdottomasti olla kiinni hihnapyörässä, ettei virta kulje mistään laakerien läpi. Sisempi kiekko on sovitettu siten, että se jää pari milliä hihnapyörän uloimman osan tasopintaa syvemmälle. Tuohon sisäkiekkoon on sitten pulteilla kiinnitetty ulompi kiekko, jossa on reiät kardaanin kiinnitystä varten. Ulomman kiekon halkaisija on sama kuin hihnapyörän, jotta sen saa asennettua riittävän tarkasti keskelle. Mitään kohdistusolaketta siinä ei ole, kun hihnapyörää ei saanut sorviin. Hankala selostaa, mutta kuvat sen kertoo paremmin.

Pumpulle löytyi hyvä kiinnityspaikka eturungon jäykisteestä. Kiinnityskappaleeksi riitti suora levy, jonka pulttasin kahdella M16 pultilla eturunkoon. Tällöin pumppu on samansuuntainen hihnapyörän kanssa, korkeussuunnassa on hiukan poikkeamaa. Tuo pumppu on joku Dowtyn 33 kuutiosenttinen, tuli samassa paketissa käytettynä etukuormaajan kanssa. Pumppu piti asentaa kyljelleen, jotta ohjaustehostimen öljysäiliö sopi paikalleen. Se ei ole aivan optimaalisessa asennossa kun imuyhde tulee tuolloin ylöspäin, mutta eipä tuosta ole ongelmia tullut kun öljysäiliönä toimii kuormaajan runkosovitteet. Ainakin tällä tavalla asennettuna kardaani sopii hyvin jäähdyttimen alta.

Imuputken osat ostin vesijohtoliikkeestä, olikohan ne 1 ¼ tuuman putkea. Ilmanpuhdistimen nostin ylemmäksi, siinä oli valmiit kiinnityskohdat yläasentoa varten. Tuolloin sykloni tulisi konepellin ulkopuolelle, mutta jätin sen kokonaan pois, kun oma kesäaikainen käyttö on niin vähäistä että arvelin öljykylpyputsarin riittävän ilman sykloniakin.

Kardaani löytyi myöskin käytettynä, joskin sitä piti jatkaa. Tein jatkon 25 mm akseliteräksestä, sovitus onnistui melko hyvin vaikka tuskin se aivan tasapainossa on kotikonstein tehtynä. Akselin lukitsin ristikoihin poraamalla 8 mm reiän läpi ja hitsaamalla siihen pultin. Oletin ettei akselin ympäri kannata hitsata, en tiedä sitten onko sillä lopulta merkitystä. Pumpun puoleisessa päässä on liukuholkki, ettei kampiakselille tule päittäiskuormaa lämpöliikeistä johtuen. Kardaani on melko suorassa asennossa, joten voi olla ettei ristikot välttämättä kovin kauaa kestä, pitää sitten korvata rättinivelakselilla.

Tuo pumpun asennus oli vain pieni osa koko etukuormaajaprojektista. Ostin paketin käytettynä raatona ja eri traktorin sovitteilla joten puuhaa riitti, mutta lopputulokseen olen tyytyväinen.
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron