Sivu 1/2

zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 07 Loka 2014, 20:35
Kirjoittaja ceetor
Terve.Zetor siis otsikon mukainen 6945.Tein siihen koneremontin,mm.sylinterit,männät,siirtopumppu,polttoaineletkut.Myös suuttimet vaihdoin ikh:lta vuosia sitten ostetut sevenit.Nyt avautumispaineet säädetty 160bar.Pumppukin oli remontin yhteydessä pöydällä o-renkaan vaihtoa varten.Sinisen savutus on nyt suurempi kuin ennen remonttia.Pumppua käännellyt mutta ei tunnu suurta vaikutusta savutukseen olevan.Myös käyntiinlähtö kylmänä ei mahdottoman hyvä.Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin ja vetojakin tuntuu olevan.Ainetta tulee liikaa tai ajoitus myöhäisellä?Meneekö tuo pumppu aikaisemmalle kääntäen pumpun yläreunaa lohkoon päin vai toisinpäin?
Onko tuohon säätöön muuta ohjetta kuin tuntumalla ja korvakuulolla?Tarkastan vielä tuon (remonttiin ostetun) suutintesterin mittarin paikkansa pitävyyden toisella mittarilla.Pumppuakaan ei vika boorille taida pystyä laittaa?Onko muita ideoita?

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 08 Loka 2014, 10:56
Kirjoittaja päne
Omassa 7045 samaa vikaa että lykkää sinistä savua. Varsinkin jos käy tyhjäkäyntiä pisempään ja viileäkeli, niin savutus runsaampaa. Omaani samoin tehty koneremontti ja siinä yhteydessä tarkistettu suuttimet, jotka vaikuttivat olevan vielä kunnossa. Pumpun ajoituksia vähän käännellyt, mutta ei mielestäni suurta vaikutusta. Miettinyt että mahtaako pumpussa olla vikaa. Onko kenelläkään kokemuksia virosta tilatuista pumpuista/suuttimista? Muutenkin vinkeistä savutuksen kuriin saamisesta otetaan mielellään vastaan.

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 12 Loka 2014, 19:59
Kirjoittaja jubile90
noista suuttimista sen verran että zetorin omissa suutinkärissä on viiva joka täytyy olla kohdakkain suutin rungossa olevan viivan kanssa muuten ei suihku osu männän kuppiin noissa ikh kärissä ei sitä viivaa taida olla joten kärkeä ei saa välttämättä oikeaan asentoon ja suihku voi mennä ohi männän kupista en tiedä olisiko tässä syy mutta jos suihku ei mene minne pitää niin kait se jotain vaikuttaa kannattaa tarkistaa asia.

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 16 Loka 2014, 19:20
Kirjoittaja ceetor
Mittari heitti tuossa testerissä jo uutuuttaan lähes 50 bar.Nyt vaihdettu hydrauliikan painemittari ja siitäkin piti ottaa vaimennus glyseriinit pois että viisari pysyy perässä.
Savutus toki väheni mutta mielestäni vieläkin liikaa.Nuo IKH:n kärjet on 5-reikäset ja suihkauttaa aika lailla sivuille.Eli vika voi olla noissa kärjissä.Pitää jonkun aikaa kokeilla miten lähtee kylmemmillä käyntiin ja vaihtaa sitten jotkut merkki kärjet.

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 16 Loka 2014, 20:01
Kirjoittaja päne
Kannattaa varmaan vielä miettiä muita vaihtoehtoja, ennen kuin ostat suuttimia. Ostin nimittäin tällä viikolla setkasakulta uudet suuttimet omaani ja juurikin 5 reikäiset, jotka kuulemma parhaat. Savutus ei ainakaan vähentynyt yhtään, mielummin lisääntyi.

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 17 Loka 2014, 11:44
Kirjoittaja päne
Koneistutitko ceetor koneremontin yhteydessä venttiilit? Itsellä tuli epäilys, että omassa setkassa olis remontissa venttiilit koneistettu liian syvälle kanteen ja siitä syystä puristukset vähän alhaiset. Tänään yritän keritä tarkistamaan pumpun ajoitukset. Jos ajoituksista ei vikaa löydy niin sitten otan kannen pois tarkistusta varten.

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 17 Loka 2014, 14:36
Kirjoittaja Rokressi
Tuolta osviittaa venttilipesien koneistukseen viewtopic.php?f=34&t=386

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 18 Loka 2014, 15:11
Kirjoittaja ceetor
päne: En tehnyt kansille muuta kuin puhdistuksen ja venttiilit hioin tahnan kanssa.Ei kyllä puristukset pitäisi paljon laskea vaikka venttiilit ja seetit sulla hiottukin.Miten sinä päne tarkastat tuon pumpun ajoituksen?

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 18 Loka 2014, 21:47
Kirjoittaja jusape
Nuffin kun koneen viime jouluna kasasin, niin -15 asteessa ei tahtonut saada käyntiin edes ilman pilottia, ja sininen sauhu oli ihan mieletöntä, jopa käyntilämpöisessä moottorissa....
Syypääksi osoittautui tarvike-kansitiiviste joka oli tolkuttomasti ylipaksu.... ( n. 2mm ) kun orkkis on alle 1.4mm ...... Kansipahvin vaihdolla muuttui aivan toiseksi koneeksi......

Tiipparin merkkiä en tiedä, mutta paksu oli.... Tarvike-GLASER oli taasen 1.7mm ja sillä parani jo paljon. Sittemmin vaihdoin "orkkis" PAYEN tiivisteen ( 1.4mm ) ja taas parani.... Ja mitat on näistä jälkimmäisistä uutena.
Se tiiviste millä ekakertaa kasasin, oli kannen avauksen jälkeenkin käytettynä vielä 2mm paksuinen.....

Re: zetor 6945 sininen savu

ViestiLähetetty: 19 Loka 2014, 09:07
Kirjoittaja päne
Minä tosiaan koneistutin venttiilit ja jäi sitten mittaamatta kuinka syvään upottivat ne. Kannen tiivisteet on alkuperäiset, joten niiden uskoisin olevan oikeat. Ajoitukset tarkastin seuraavasti. Traktorin vasemmalta puolelta akkukotelon takaa luukku josta menee öljyputki painelaakerille aukaistaan. Luukun takaa paljastuvan aukon etureunassa on merkki ja vauhtipyörältä löytyy ajoitusmerkit ( 18' , 22' jne.) Sitten 1 sylinterin suutinputki irti pumpulta. Kuivaa suutinputken liittimen kartiosta polttoaine. Pyöritä moottoria kunnes polttoaine alkaa nousta liittimeen. Ajoituksen asteet näkee sitten vauhtipyörältä. Ne pitäis olla ainakin tuossa omassa setkassa 23'. Tälläiset ohjeet sain setkasakulta.