Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 20 Tammi 2015, 10:38

Terve!

Kävipä niinkin iloisesti että zetorista pamahti oikealta puolelta jarrun työsylinteri. Ainakin oikeanpuolimmainen poljin tyhjentää nesteet ja se valuu traktorin alta jarrun kotelon reiästä pihalle. Tästä taitaakin tulla tämän traktorin isoin remontti. Uuden työsylinterin kyllä saan halvalla virosta (joka on ilmeisesti http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi tämä?) mutta kysymys kuuluukin, mitä muita osia samalla kannattaa/pitää vaihtaa? Ilmeisesti kannattaa ainakin vaihtaa samalla portaalivälityksen pultit, ovat heikkoja? (yksi onkin jo katkennut). Myös jokin stefa kuulemma kannattaisi vaihtaa, ettei laatikon öljyt valu jarruille?

Tämän tason remonttia ei olekaan ennen tullut tehtyä. Portaalivälityksen nostamiseen löytyy kyllä moottorinosturi, jos sen sillä saa. Mitä muuta tässä täytyy ottaa huomioon? tarvitseeko hyttiä nostaa pois tieltä?

Onneksi jarrujen ilmauksen jälkeen vasemman puolen jarru vähän hidastaa, joskin tehottomasti (onkohan siinäkin remontoitavaa..). Mutta ainakin varovaisesti saa aurailtua omaa pihaa ja tietä. Jarrunesteen väri oli näin entisen tupakoijan silmään samanlaista kuin vetisessä tuhkakupissa, joten siinä taitaakin olla syy mikä sai jarrusylinterin poksahtamaan.
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja HL-Zetor » 20 Tammi 2015, 12:23

Mielenkiintoista tuo hinnoittelu.
Traktorimies.fi 70.20€
K-varaosat 30€ joka lienee myös HCP:n hinta seinäjoella.
Avatar
HL-Zetor
 
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 20:09
Paikkakunta: VIRRAT

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja 4712Z » 20 Tammi 2015, 21:40

Tein syksymmällä jarruremontin 4712:een. Periaatteessa samat vaiheet molemmissa malleissa. Se akselin stefa tosiaankin kannattaa vaihtaa. Kannattaa ehkä vaihtaa myös jarrukengat samalla kun on koko paketti auki ja ehkä myös käsijarrun hihna. Riippuu tietenkin siitä kuinka kuluneita ovat. Akselin stefan vaihdon yhteydessä on hyvä vaihtaa myös sen edessä olevan luukun tiiviste, Jarrukengan puoliset tiivisteet (o-rengas ja uratiiviste) kannattaa myös vaihtaa.
Vaihdoin myös porttaalin kaikki pultit.
Jarrurummun jouduin myös vaihtamaan, koska oli niin kulunut ja todella pahasti urilla. Ja se ei sitten ollutkaan halpa osa, kun piti pikaisesti Suomesta hankkia.
Hytin nostoa ei ehkä tarvita noin uudessa mallissa. Itse en myöskään nostanut 4712:n hyttiä. HC Petersenilla S. Lehtimäki sanoi, että eivät he hyttiä koskaan ylös nostaneet. Pala vaan pois lokasuojasta ja porttaali ulos. Niin tein minäkin ja paljon helpommalla pääsi.
Porttaalin otin ulos moottorinostimella. Takaisin asennettaessa oli 4 kierretangosta tehtyä ohjuria pultin rei'issä auttamassa akselin osumista oikeaan paikkaan. Apumies on hyvä olemassa.
Kunhan ehdin laitan koko hommasta kuvia ja vähän juttua.
Kerran kun on tehnyt ja virheistä oppinut, olettaisin että seuraava kerta menee helpommalla.
Ei se niin mahdoton homma ole, vaatii vaan hieman aikaa ja kärsivällisyyttä.
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja 4712Z » 20 Tammi 2015, 22:05

Tässä kuva, jossa porttaali on otettu pois. Tiivisteet vaihdettu, ohjaustapit paikallaan. Eli keskellä olevan stefa vaihdettava ja koska kansi otettava sen takia pois, myös kannen tiiviste vaihdettava, Vaihdoin myös kannen kiinnityspultit.

Kuva
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 22 Tammi 2015, 09:53

4712Z kirjoitti:Tässä kuva, jossa porttaali on otettu pois. Tiivisteet vaihdettu, ohjaustapit paikallaan. Eli keskellä olevan stefa vaihdettava ja koska kansi otettava sen takia pois, myös kannen tiiviste vaihdettava, Vaihdoin myös kannen kiinnityspultit.

Kuva


Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta! Tämä helpottaa jo paljon. Tutkin tässä juuri osanumeroita ja räjäytyskuvia, ja voisitko vielä kertoa mikä osa http://www.agroservishlucin.cz/5011-704 ... index.html tuossa alemmassa räjäytyskuvassa on tämä stefa? (mikäli se edes kuvassa näkyy :D ) tuon kannen tiiviste onkin tuon kuvan nro 31, ja se löytyy ilmeisesti http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi tuosta.

Muita viron osia mitä olen löytänyt tähän mennessä:
Jarrukenkä 4,23€ http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Käsijarrun hihna 10,15€ http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Akselitiiviste 0,47€ http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Nämä tosin varmistan vielä asiakaspalvelusta että varmasti tulee oikeat.
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja 4712Z » 22 Tammi 2015, 16:35

Eiköhän se stefa ole osa 66. 58x80x13
Löytyy varmasti lähimmästä varaosaliikkestäkin.
Tosin Eestistä saa varmaan halvemmalla. Jopa niin halvalla, että ehkä kannattaa tilata ylimääräisiä, jos vaikka asennuksessa jokin menisi pieleen.
Suojakotelon tiiviste on osa 31.
Yksi paikka josta voi tilata myös osia: http://ibeno.cz/
Itse olen parikin kertaa tilannut sieltä.
Ja missään nimessä ei kannata unohtaa HC Peterseniä. Sieltä saa takuuvarmaasti oikeat osat ja todella nopealla toimituksella.
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 08 Helmi 2015, 13:16

4712Z kirjoitti:Eiköhän se stefa ole osa 66. 58x80x13
Löytyy varmasti lähimmästä varaosaliikkestäkin.
Tosin Eestistä saa varmaan halvemmalla. Jopa niin halvalla, että ehkä kannattaa tilata ylimääräisiä, jos vaikka asennuksessa jokin menisi pieleen.
Suojakotelon tiiviste on osa 31.
Yksi paikka josta voi tilata myös osia: http://ibeno.cz/
Itse olen parikin kertaa tilannut sieltä.
Ja missään nimessä ei kannata unohtaa HC Peterseniä. Sieltä saa takuuvarmaasti oikeat osat ja todella nopealla toimituksella.


Hienoa, kiitoksia edelleen. Täytyy yrittää tilailla kun ehtii.

Kiirettä vaan tahtoo piisata, ja konetta tarvitsee kuitenkin lumien aurailuun niin ei taida ehtiä aloittamaan korjausta kun vasta pidemmällä kevään puolella. Vasemman puolen jarrulla nyt on pärjäilty varovaisesti ajaen, mutta se on ollut silti erittäin, erittäin tehoton. sain ujutettua sormen sieltä aukosta ja tunnustelin jarrurummun pintaa niin sehän oli ihan kostea kirkkaasta nesteestä, todennäköisesti jarrunesteestä. Keksiskös kukaan miten näppärästi saisi puhdistettua ylimääräiset töhnät tuolta rummun pinnoista ja jarrupaloista ilman purkamatta tätäkin puolta, että saisi vähän paremmin jarruteltua edes vasemmalla puolella kunnes pääsee aloittamaan isompaa remppailua? varmaan joku paineilma + brake cleaner voisi olla, jos saa jollain putkella ruiskuteltua sokeasti ympäriinsä ja liuotettua pahimpia.
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja 4712Z » 09 Helmi 2015, 00:28

Jarrunestettä se varmaan on. Aika vaikea sinne mitään on ruiskuttaa, sen verran suljettu kotelo se on. Ja se rummun pinta jos on märkä, se vaikuttaa vain käsijarruun. Varsinaiset jarrukengäthän ovat rummun sisällä. Jos kuitenkin aiot jotain sinne suihkauttaa, kannattaa varmaan tarkistaa että sen kotelon, jonka sisällä koko jarrusysteemi on, pohjassa oleva reikä on auki. Pääsee ylimääräiset nesteen valumaan sitä kautta ulos. Yleensä kotelon pohja on aika töhnäinen. Mitä sinne sitten kannattaa ruiskuttaa? Jokin aine joka liuottaa jarrunesteen pois. Tosin sitä on sitten myös käsijarrupannan pinnoissakin ja se on huokoista ainetta. Eli varmaan imeytynyt sinne.
Tämä on minun mielipiteeni. Viisaammat kommentoitkoon. :)
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 09 Helmi 2015, 08:50

4712Z kirjoitti:Jarrunestettä se varmaan on. Aika vaikea sinne mitään on ruiskuttaa, sen verran suljettu kotelo se on. Ja se rummun pinta jos on märkä, se vaikuttaa vain käsijarruun. Varsinaiset jarrukengäthän ovat rummun sisällä. Jos kuitenkin aiot jotain sinne suihkauttaa, kannattaa varmaan tarkistaa että sen kotelon, jonka sisällä koko jarrusysteemi on, pohjassa oleva reikä on auki. Pääsee ylimääräiset nesteen valumaan sitä kautta ulos. Yleensä kotelon pohja on aika töhnäinen. Mitä sinne sitten kannattaa ruiskuttaa? Jokin aine joka liuottaa jarrunesteen pois. Tosin sitä on sitten myös käsijarrupannan pinnoissakin ja se on huokoista ainetta. Eli varmaan imeytynyt sinne.
Tämä on minun mielipiteeni. Viisaammat kommentoitkoon. :)

Tarkoitin siis juuri rummun sisäpuolen pintaa :D käsijarru on toiminut melko hyvin. Suunnitelma voisi olla ensin paineilmapistooli jonka päässä pitkä letku mitä pääsee ohjailemaan paremmin, ja sen jälkeen joku brake cleaner mihin myös virittää jonkun pitkän putken. Näitä vuorotellen ja herran haltuun. Tässä vasemman puolen jarrussa nyt on onneksi vähän enemmän käsittelytilaa, kuin oikealla puolella jossa on kaikki vivustot tiellä. Pystyin jopa pienellä peilinpalalla katselemaan luukusta paikkoja. Näytti jopa ehkä olevan jarrupaloissa vielä ihan hyvin kulutusvaraa.

Kun rummun pinta oli noin kostea, niin jo luulisi että näillä hieman auttaa jarrutusta, että pystyy pihat auraamaan turvallisemmin ennenkuin pääsee kunnon remppaan.
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 09 Helmi 2015, 12:37

Hm. Pikaisen googlailun perusteella, ilmeisesti kyllä jarruneste imeytyy jarrupaloihin melko tehokkaasti. Jotkut kuumentamalla ilmeisesti yrittävät parantaa lionneita paloja. Löysin myös, että ilmeisesti paras aine jarrunesteen liuottamiseen on tavallinen vesi, koska jarruneste sitoo veden itseensä, ilmeisesti. Ja rupesin pitämään itseäni hieman mielenvikaisena, kun ajattelin että mitä jos tonne koteloon ruiskuttelisi reilusti kuumaa vettä, se onnistuu luukusta kohtuuhelposti. tai vielä hullumpaa: tulppaisi jarrukotelon pohjasta sen tyhjennysreiän, täyttäisi koko kotelon kuumalla vedellä, avaisi tulpan ja huuhtelisi näin monta kertaa. Mutta varmaan vesi menisi aivan vääriin paikkoihin. Tässä olisi helpoin ratkaisu puhdistukseen, mutta en taida näin täysissä sielun voimissa uskaltaa edes ajatella tuota enempää :D
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Seuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa