Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 07 Loka 2015, 16:37

Olisko kellään ideoita miten toi portaalivälityksen ylempi akseli lähtee irti? alkaa vahva tunne olla että siellä on laakeri hajalla. Kurkatessa tuosta yhdestä luukusta, olin kyllä edelleen kuulevinani että juuri sen sisemmän laakerin kohdalla kilisee. Lisäksi akseli ottaa hienoisesti välillä vastaan pyöritettäessä. Tämän lisäksi, ruuvasin irti tuon kuudella pultilla kiinni olevan jarrukenkien telineen, ja vedin sitä vähän ulos (mitä uskalsin, ei kovin paljoa suostunut tulemaan ilman rajua väkivaltaa) ja pyörittelin taas akselia. nyt kolinat vahvistuivat hieman. ja lisäksi, pyörityksen joissakin asennoissa, tunsin selkeää klappia akselissa. Kun vedin akselia voimalla ylöspäin, se saattoi liikahtaa puoli senttiä/sentin. Tämän ei varmaan pitäisi olla mahdollista ehjillä laakereilla?
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja 4712Z » 07 Loka 2015, 21:13

HC Petersenilta saat varmaan vastauksen tähänkin kysymykseen ja voi sieltä saada ihan korjausoppaankin.
Joku joskus totesi, että siellä on maailman Zetor-tietous ja se kyllä pitää paikkansa.
On todella asiantuntevaa palvelua.
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 14 Loka 2015, 07:53

Noniin, vihdoinkin tajusin ottaa vähän kuvia.

Ensinnäkin vinkkiä; jos haluaa purkaa irti tuon alemmassa kuvassa olevan telineen jarrukengille, täytyy tottakai irroittaa nuo kuusi pulttia, mutta sen lisäksi tuolla sisällä on ensinnäkin tuollainen metallirengas (tätä alemmassa kuvassa), joka lähtee pois ihan vetämällä, jonka jälkeen on pieni lukkorengas urassaan. Tämän kanssa tuli hetken tapeltua ja ihmeteltyä että mikä on kun ei lähde irti :D
Kuva
Kuva

Tämän jälkeen vähän purettuna. Tossa vasemmalla noi akselin päässä olevat jutut on kierteillä ja noi hammastetut pienet metallilevyt lukitsee ne paikalleen. Lähti auki, kun ensin aukasi lukon hampaan, ja sitten taltalla hakkasi auki. Annoin hieman lämpöä aluksi kun ei tahtonut lähteä helposti.
Kuva

Ja sieltä paljastuu tämmöistä. Nyt ihmettelenkin että milläs helvetillä tämä akseli lähtee irti, vissiinkin täytyy tuota laakeria lämmittää? Koitan sitä tänään jos ehdin. En vielä ole kehdannut soittaa peterseniltä apua, yritän ekana mahdollisimman pitkälle itse. :D Niin tosiaan jos en sanonut vielä, niin tämä alempi isompi ratas täytyy irroittaa ennenkuin ylempi akseli lähtee irti, näin sanoivat peterseniltäkin.
Kuva

Ja mm. tuollaista metallipalaa siellä tuli vastaan kun pyöritti ratasta. Ja nyt on muutenkin vaikeutunut akselin pyörittely. Ihan hyvä että tämänkin rempan nyt aloitin.
Kuva

Ja todennäköisesti paljastui syykin miksi paikat ovat paskoontuneet: tuon tötterön minkä aluksi irroitin, ja itse portaalivälityspalikan väliset pultit olivat aika perkeleen löysässä. Melkein olisin sormilla ne avannut. Oli vain yksi pultti kireällä, ja se olikin niin kireällä että se katkesi. Nyt mulla on siis 2 katkennutta pulttia tossa myös murehdittavana, että mitenkähän ne uusin ja saan vanhat pois :D Ja petersenilläkin veikkasivat että joku juuri tällainen voisi olla syynä laakerin hajoamiseen.
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 14 Loka 2015, 13:49

Kuten epäilinkin, lämmöllä aukee. Eli, pitää lämmittää laakerin (kuvassa nyt tuossa oikealla) sisäkehää kaasulla, jotta laakeri laajenee akselin päällä, jonka jälkeen akseli lähteekin helposti irti. Itse naputtelin akselia pois pikkulekalla, puunpala välissä. Huom: ensin täytyy irroittaa navan puolella olevat 4 kuusiokolopulttia, joihin pääsee käsiksi navassa olevista reijistä.

Vinkkejä lämmitykseen: jo aiemmin puhelussa neuvottiin että laakerit pitäisi lämmittää 100 asteiseksi jotta lähtee irti, ja yleisesti netissä neuvotaan lämmittämään senverran kuumaksi että sormet palaa. Ei missään nimessä punahehkuiseksi. Ei myöskään sovi pitää turhan kovaa kiirettä. Lämpöä pitäisi saada vähän myös johtumaan laakerin kuuliin/rulliin, jottei lämpenevä sisäkehä paina jälkiä itseensä/kuuliin. Maltti on valttia. Kaasuilla pari minuuttia lämmittelin ulkokehää hissukseen, ja sen jälkeen akseli alkoikin jo kolahtelemaan itsestään irti, ja lekalla lähti kokonaan. Sisuksista paljastui myös tuo pieni jousijuttu ja sen päällä oli tuo pyöreä pelti.

Kuva
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja 4712Z » 15 Loka 2015, 22:18

Niitä katkenneita pultteja kannattaa kokeilla tällaisella työkalulla. Itse ainakin olen onnistunut.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K% ... 6+BGS/2590
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 18 Loka 2015, 10:42

4712Z kirjoitti:Niitä katkenneita pultteja kannattaa kokeilla tällaisella työkalulla. Itse ainakin olen onnistunut.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K% ... 6+BGS/2590

Näyttää aika näppärältä setiltä, vähän kyllä kalliskin. Ajattelin näin aluksi koittaa ehkä porata reiän katkenneeseen pulttiin, antaa kaasulla kunnolla lämpöä ja hakata pulttiin kiinni torx-hylsyn ja siitä. Toiseen katkenneeseen pulttiin saisi juuri ja juuri ehkä hitsattua mutterin päähän. Petersenillä sanoi että ovat näitä poistaneet juuri hitsaamalla mutteria tai poraamalla kokonaan pois. Ja poratessa täytyy tottakai varoa, ettei poraa läpi öljytilaan. Ja antoi myös hyvän vinkin: tohon portaalivälitykseenhän voi yläpuolelle laippaan porata seitsemännenkin reiän ja siitä pultti läpi. Toisella puolella reiät jo onkin valmiina.

Homma on edennyt ihan hyvin ja laitan kuvia ja sensellasta kun ehdin ja jaksan. Torstaina neljän jälkeen soitin petersenille ja tilasin palikkaa. Ja palikat tuli perjantaiaamuna ovelle. Tää toimitusnopeus on jotain ihan järjetöntä. PS: zetorin alkuperäinen jarrusylinteri maksaa peterseniltä 29 euroa, niin ei kannata kuulemma näitä virolaisia laittaa, otin sittenkin sieltä sellaisen vaikka virolainen olisi jo ollut. Kuulemma virolaisetkin tilaavat mieluummin peterseniltä. Siinä vitsaili että suomalainen työtunti on niin halpaa että voihan niitä virolaisiakin sinne laittaa :D Laakereita tilasin 2 kappalta, vaikka vaan toinen oli selvästi hajalla. Ne olikin jo vähän kalliimpi paukku, 55e/kpl ilman alvia.
DamageS
 
Viestit: 19
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja Rokressi » 18 Loka 2015, 11:01

Ei nyt ihan liity aiheeseen, mutta läheltä liippaa. Sain melko mielenkiintoisen keskustelun aikaiseksi ruostuneen pultin irrotuksesta :lol:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 1ab2358f77
Avatar
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 730
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Edellinen

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa