Zetor 4712 jarruremontti
Lähetetty: 20 Tammi 2015, 23:14
Kai se taitaa olla aika laittaa kuvat Zetorin jarruremontista.
Remontti piti tehdä, koska vasemmanpuoleinen jarru meni jumiin ja sitten kun laukesi, valuivat jarrunesteet ulos työsylinterin kautta.
Ensimmäisen ongelma oli Zetorin nosto ylös. Sopivaa paikkaa tukiparrulle tuntunut löytyvän lainkaan, siten että sai traktorin myös tunkattua ylös.
Lopulta homma alkoi hahmottua muutaman sahatun tukipölkyn sovittelun jälkeen. Renkaitten eteen ja taakse klossit.
Nostin traktorin ylös pienellä hydraulitunkilla. Seuraavalla kerralla hankin jostain kunnon hallitunkin.
Sitten oli oli aika leikata pala pois lokasuojasta. Vanhan palan tilalle tein samankokoisen palan, jonka sitten laitoin pop-niiteillä kiinni.
Porttaali pois. Hieman naputtelua ja aika helposti se irtosi.
Seuraavaksi jarrurumpu irti. Se oli tiukassa ja selvisi kun se saatiin irti lievää väkivaltaa käyttämällä kaverin kanssa, että jarrurumpu oli pahasti urilla.
Sylinterin toisen puolen mäntä oli täysin jumissa ja jouset poikki.
Kengät purettu ja pesu tehty.
Seuraava vaihe oli uusien osien paikalleen asennus. Ensin jouset paikalle kenkiin ja pakotettiin kengät paikoilleen sylinteriin. Sen jälkeen kengät tapeilla kiinni runkoon.
Kuparitahnaan tappeihin. Tässä hommassa tarvittiin apumies. Jouset ovat todella jäykät ja pitää varoa, että sylinterin kumit eivät meni rikki ja mäntä ei saa mennä ohi ilmausruuvin reiän.
Uusi jarrumpu HC Peterseniltä.
Tämän jälkeen vaihdettiin akselin stefa ja suojakotelon tiiviste. Myös kiinnityspultit uusittiin. Jarrujen kotelon pohja puhdistettin moskasta ja sitä riitti.
Samalla laitettiin uusi kasijarrupanta - joka sitten jouduttiin vaihtamaan, koska oli epähuomiossa tilattu isomman Zetrin panta. Eli kannattaa olla tarkkana osanumerojen kanssa. Ilmankos meni porttaali paikoilleen ensimmäisella kerralla heittämällä.
Ohjuritapit paikallaan. Moottorinosturilla porttaali tappien nokkaan. Sen jalkeen porttaalia sisälle ja navasta pyörittämällä akseli uriinsa. Jarrupanta oli sidottu ylhäältä kannatukselle, ettei ollut tiellä. Pantaa kannattaa hiemaan mallata pyöreämmäksi, niin porttaali menee helpommin paikalle.
Lokasuojasta postettu pala korvattu uudella. Lokasuojan koko sisäpuoli tuli samalla maalattua. Ei mikään hieno ruiskumaalaus, pelkästään telalla vedetty. Parempi maalaus sitten myöhemmin.
Myös vanne maalattin. Pohjaksi Super Rostex, päälle Nopoluxin Zetor punainen. Tuli pitkästä aikaa harjoiteltua ruiskun käyttöä.
Sen tässä ainakin oppi, että kaikki osat kannattaa hankkia etukäteen, jos mahdollista. Nytkin jouduin välillä hankkimaan joitakin tiivisteitä. Jarrurummun vaihto oli pieni yllätys ja väärä jarrupanta oma moka.
HC Petersenilta sai Sakari Lehtimäeltä asiantuntevia ja hyviä neuvoja remontin eri vaiheissa.
Tämän jälkeen tuli tehtyä pienempää remonttia.
Vaihteistoöljyn vaihto, hytin laittoa, sähköhommia.
Laitan niistä sitten erillistä juttua.
Remontti piti tehdä, koska vasemmanpuoleinen jarru meni jumiin ja sitten kun laukesi, valuivat jarrunesteet ulos työsylinterin kautta.
Ensimmäisen ongelma oli Zetorin nosto ylös. Sopivaa paikkaa tukiparrulle tuntunut löytyvän lainkaan, siten että sai traktorin myös tunkattua ylös.
Lopulta homma alkoi hahmottua muutaman sahatun tukipölkyn sovittelun jälkeen. Renkaitten eteen ja taakse klossit.
Nostin traktorin ylös pienellä hydraulitunkilla. Seuraavalla kerralla hankin jostain kunnon hallitunkin.
Sitten oli oli aika leikata pala pois lokasuojasta. Vanhan palan tilalle tein samankokoisen palan, jonka sitten laitoin pop-niiteillä kiinni.
Porttaali pois. Hieman naputtelua ja aika helposti se irtosi.
Seuraavaksi jarrurumpu irti. Se oli tiukassa ja selvisi kun se saatiin irti lievää väkivaltaa käyttämällä kaverin kanssa, että jarrurumpu oli pahasti urilla.
Sylinterin toisen puolen mäntä oli täysin jumissa ja jouset poikki.
Kengät purettu ja pesu tehty.
Seuraava vaihe oli uusien osien paikalleen asennus. Ensin jouset paikalle kenkiin ja pakotettiin kengät paikoilleen sylinteriin. Sen jälkeen kengät tapeilla kiinni runkoon.
Kuparitahnaan tappeihin. Tässä hommassa tarvittiin apumies. Jouset ovat todella jäykät ja pitää varoa, että sylinterin kumit eivät meni rikki ja mäntä ei saa mennä ohi ilmausruuvin reiän.
Uusi jarrumpu HC Peterseniltä.
Tämän jälkeen vaihdettiin akselin stefa ja suojakotelon tiiviste. Myös kiinnityspultit uusittiin. Jarrujen kotelon pohja puhdistettin moskasta ja sitä riitti.
Samalla laitettiin uusi kasijarrupanta - joka sitten jouduttiin vaihtamaan, koska oli epähuomiossa tilattu isomman Zetrin panta. Eli kannattaa olla tarkkana osanumerojen kanssa. Ilmankos meni porttaali paikoilleen ensimmäisella kerralla heittämällä.
Ohjuritapit paikallaan. Moottorinosturilla porttaali tappien nokkaan. Sen jalkeen porttaalia sisälle ja navasta pyörittämällä akseli uriinsa. Jarrupanta oli sidottu ylhäältä kannatukselle, ettei ollut tiellä. Pantaa kannattaa hiemaan mallata pyöreämmäksi, niin porttaali menee helpommin paikalle.
Lokasuojasta postettu pala korvattu uudella. Lokasuojan koko sisäpuoli tuli samalla maalattua. Ei mikään hieno ruiskumaalaus, pelkästään telalla vedetty. Parempi maalaus sitten myöhemmin.
Myös vanne maalattin. Pohjaksi Super Rostex, päälle Nopoluxin Zetor punainen. Tuli pitkästä aikaa harjoiteltua ruiskun käyttöä.
Sen tässä ainakin oppi, että kaikki osat kannattaa hankkia etukäteen, jos mahdollista. Nytkin jouduin välillä hankkimaan joitakin tiivisteitä. Jarrurummun vaihto oli pieni yllätys ja väärä jarrupanta oma moka.
HC Petersenilta sai Sakari Lehtimäeltä asiantuntevia ja hyviä neuvoja remontin eri vaiheissa.
Tämän jälkeen tuli tehtyä pienempää remonttia.
Vaihteistoöljyn vaihto, hytin laittoa, sähköhommia.
Laitan niistä sitten erillistä juttua.