4712 remonttia lisää

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

4712 remonttia lisää

ViestiKirjoittaja 4712Z » 22 Tammi 2015, 18:33

Kun jarrut oli saatu kuntoon, oli muutamia pikkukorjauksia edessä.
Astinlauta oli toselta puolelta kokonaan pois ja toiselta puolelta hitsattu. Uudet tarvittiin.
Samoin oli tarkoitus korvata alkuperäinen (?) työvalo kahdella uudella. Niitä varten tarvittiin kiinnityskonsolit.
Astinlautojen mallin arvion netistä löytyneistä kuvista ja vanhoista osista.
Astinlautojen aihiot leikattiin laserilla. Konsolit tehtiin ja astimet taivutettiin metallipajalla.
Pohjamaaliksi taas Super Rostex ja päälle Zetorin punaista.

Kuva

Kuva

Valoiksi löytyivät kulpavolkkarissa aikoinaan olleet huomiovalot :)

Kuva



Vaihteistoöljyt vaihdettiin. Uusiksi öljyiksi Teboil Power D 10W, 20W-20, 30, 40, 50.
Istuimen takana oleva magneettisuodatin puhdistettiin. Sen ympärillä oleva verkko oli hieman rikki ja se täytyy uusia myöhemmin.

Kuva

Kuva

Polttoainetankin kumipuslat olivat täysin hapertuneet ja täytyi uusia.
Maahantuojalta saatu osa ei aivan vastannut alkuperäistä. Toisen puolen kierrettä piti lyhentää. Vastaavasti toinen puoli oli hieman liian lyhyt, mutta kierrettä
riitti juuri ja juuri mutterille. Jossain vaiheessa laitetaan oikeanlainen tilalle.

Kuva

Jotta puslat sai paikalleen, piti tankkia nostaa. Sen takia piti ottaa tuulilasin alapuolella oleva hytin etupelti irti. Siihen ja tuulilasin raamiin oli hitsattu kiinni
lämmityslaitteen ilmanohjausputki. Putki kulmahiomakoneella pois ja päätin tehdä uuden tilalle, erilaisella kiinnityksellä. Etupellin tiiviste oli myös rikki, se piti
myös uusia.

Putki irroitettu ja vanha putki.

Kuva

Kuva

Vanha putki vielä paikallaan.

Kuva

Vanhaa tiivisteprofiilia ei löytynyt mitään. Tilalle laitettin hieman erityylinen tiiviste. Asennuksesta tuli aika tiukka. Etulevyn reikiä joutui hieman avartamaan.
Tankki on nyt aika tukevasti paikallaan.

Kuva

Kuva

Tuulilasin alareunassa näkyy kolme kierrereikää. Ne tein, koska päätin asentaa ylimääräisen kojelaudan hyttiin. Siihen tulisi öljynpainemittari, ampeerimittari, öljynpainevalo ja paikka yhdelle lisämittarille. Tähän kojelautaan tulisi uusi lämmityslaitteen putki kiinni.
Kuvassa vain ampeerimittari on paikallaan ja sekin kytkemättä. Se ja öljynpainemittari ovat ensi kesän hommia.

Kuvissa kojelauta paikallaan. Tämä putki ei mennyt alas lämmityslaitteelle asti vaan oli vaakasuora putkenpätkä. Sen jä lämmityslaitteen väliin laitettiin metallivahvisteinen EPDM-putki.

Kuva

Kuva

Sitten oli vuorossa takalasin asennus. Se oli jo hommattu viime vuonna HC Peterseniltä. Lasin alaraami piti myös uusia, koska vanha oli taipunut. Se tehtiin laserleikkaamalla ja särmäämällä S650 teräksestä. Takaseinämän lasikuituinen paneeli oli aika rispaantunut. Sen päätin uusia peltisellä uudella. Siihen liittyvä avattava alalasi puuttui. Sekin piti tehdä.

Kuvassa takapaneeli ennen maalausta. Tämäkin osa laserleikattiin ja särmättiin. Se piti tehdä kahdesta osasta nostolaitevivun vaatiman tilan takia.
Alalasi tehtiin 4mm polykarbonaatista paikallisessa lasiliikkeessä.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kaikki paikallaan. Takapaneelin asennus vaati hieman sovittelua. Työvalojen johdot laitettu suojaputken sisään ja kiinnitetty lasinkiinnitysruuveihin klemmareilla.
Hytin puolella oikealla näkyy lämmityslaitteen haitariputkea.

Kuva

Lattian kumimatot uusittiin.

Kuva

Uusi sisävalo.

Kuva

Edessä oleva hinaustappi puuttui. Sen piirsin kaverilta saadun mallin mukaan ja Janimatic Oy teki uuden.

Kuva

Säädettävä nostovarsi uusittiin. Vanha ei toiminut (tosin sain sen myöhemmin kuntoon :) )
Uuden varren tapin reikä oli hieman pienempi kuin tappi. Tapista piti koneistaa hieman pois. Sinänsä outo juttu, koska sama liike (Ibeno) myy molempia
osia ja ostin toiselle puolelle myös tapin siinä olleen pultin tilalle ja tämä tappi oli paksuudeltaan samanlainen kuin alkperäinen vanhakin.

Kuva

Kuva

Hytin vasen lattiapelti oli vääntynyt. Se oikaistiin ja uutta maalia pintaan.

Kuva

Vielä on pikkuhommia tekemättä. Sähköhommia ym. Myös moottooripellit olisi tarkoitus maalata. Ensi kevään/kesän töitä :)
Viimeksi muokannut 4712Z päivämäärä 22 Tammi 2015, 19:05, muokattu yhteensä 1 kerran
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: 4712 remonttia lisää

ViestiKirjoittaja Rokressi » 22 Tammi 2015, 18:55

Lisää tällaisia remonttikertomuksia kuvineen, tosi mukava näitä katsella ja monelle varmaan myös uusia vinkkejä ja ideoita :palvova:
Avatar
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 734
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: 4712 remonttia lisää

ViestiKirjoittaja 4712Z » 22 Tammi 2015, 19:08

Laitetaan, kunhan päästään taas tekemään lisää. Enemmänkin olisi voinut ottaa, mutta työn touhussa aina unohtuu.
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: 4712 remonttia lisää

ViestiKirjoittaja mvtavaratalo » 28 Tammi 2015, 21:52

Hei,

Katso linkki: www.mvtavaratalo.eu

Maanviljelijän tavaratalo
tiimi
mvtavaratalo
 
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:47

Re: 4712 remonttia lisää

ViestiKirjoittaja 4712Z » 13 Elo 2015, 20:08

Nyt sain alkuun moottoripeltien maalauksen. Vasemmanpuoleinen etunurkka on joskus kolautettu johonkin.
Valon umpio oli painunut sisälle. Siitä aloitettiin. Valot pois. Umpio oikaisu kävi aika helpolla ja hieman paklausta.
Maalia molempiin umpioihin ja ihan kohtuullisen hyvältä näytti.

Kuva

Kuva

Vasemman puolen valon kiinnityskonsolin ympärille oli laitettu suojarengas. Syykin selvisi. Liitoskohtaa oli koetettu hitsata
ja silti oli jäänyt repeämä. Osa meni Maatalouskorjaamo Laaksoselle hitsattavaksi ja oikaistavaksi. Samalla laitettiin umpeen muutkin ylimääräiset reiät.

Kuva

Kuva

Etupelti myös irti.

Kuva

Seuraava vaihe oli ruosteitten poisto ja pesu. Vasemman puolen pelti vaati hieman paklausta. Tosin mitään peilipintaa ei tässä ole tarkoitus tehdä.
Pelkästään ruosteet pois, turhat reiät umpeen ja uusi maali pintaan.

Osat pestyinä. Pesu tehtiin kidesoodaluoksella ja huuhtelu painepesurilla.
Taustalla näkyy MF165:n istuin joka saa samalla uuden maalipinnan ja pehmusteet.
Penkin selkänoja tehtiin uusiksi myös Laaksosella.

Kuva

Sivupellit pohjamaalatuna.

Kuva

Kuva

Pintamaalia ensimmäisen kerran. Hieman tuli appelsiinipintaa, mutta ei haittaa :D

Kuva

Kuva

Pohjamaalina Super Rostex ja pintamaalina Wilckens Nopolux Grafit, Zetorin punainen tietysti ;)
Valot ja pienempiä osia maalattu Mastonin spray ruosteenestomaalilla ja pintamaalilla.
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: 4712 remonttia lisää

ViestiKirjoittaja 4712Z » 14 Elo 2015, 19:23

Keulapelti maalattu.

Kuva
4712Z
 
Viestit: 70
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa