Sivu 1/1

Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 26 Helmi 2015, 21:42
Kirjoittaja PorinMatti
Kyseessä 6245 -89 sähköisellä tunti- ja käyntinopeusmittarilla. Tuntimittari ei toimi laisinkaan ja varvikello toimii, mutta mittari heittelee kierrosten ja tuon virran kytkentäasennon välillä. Onko jollain tietoa, mistä tuo johtuu? Jostain netin syövereistä löysin, että olisi maadoitusvika. Mutta tässä tapauksessa ei taida olla se kyseessä, nimittäin vedin lisämaadoituksen hytin rungosta mittarin miinukseen, ei vaikutusta.
Mittari oli irti ja seuraavia mittauksia tuli tehtyä. Liittimessä neljä johdinta, käsittääkseni +, -, varvikellopulssi ja tuntimittarin pulssi? Plus ja miinus näyttäisi olevan ok. Varvikellon piuhaan näytti tulevan jännitepullssia juurikin tuon mittarin heilunnan tahtiin. Pienillä kieroksilla harvemmin, isoilla kieroksilla taajemmin. Tuohon neljänteen piuhaan en saanut tulemaan mitään jännitettä. Pitäisikö tuohon tulla koko ajan jännite vai myös pulssimuotoista.
Onko joku pelannut kyseisen mittarin kanssa, jotta voisi vinkata mistä alkaa vian etsintä. Eli mitä jännitettä ja mitä muotoa noihin kahteen piuhaan pitäisi tulla. Miten alkaa haarukoimaan vikaa? Kamat on taas kasassa, joten uusia mittauksia/tarkastuksia en juuri nyt pysty tekemään.

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 27 Helmi 2015, 08:30
Kirjoittaja zetka
Itsellä oli 7745 kanssa samantyyppinen ongelma vaihdoin anturin joka on koneen edessä

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 27 Helmi 2015, 10:51
Kirjoittaja PorinMatti
Onnistuuko tuo vaihto ilman mitään isompaa purkua? Sivupellit pois, entäs syyläri? Nuo liittimet aikoinaan putsasin, niin siinä jo alko kaipaamaan gynegologin käsiä. Mulla tietenkin haittaa tuo etukuormaajan sovite tossa.
Onko tuossa anturissa joku ratassysteemi tai epäkesko vai mikä sen toimintaperiaate on? Tuskimpa zetorissa tuollaista kosketuksetonta vielä on käytetty... :D

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 27 Helmi 2015, 13:54
Kirjoittaja zetka
muistaakseni siinä jokin akselitappi johon se menee eikä siinä tarvii purkaa mitään on näkyvissä tuulettajan remmin takana eikä tarvita mitään erikoisavaimia ihan lenkki hylsyllä pärjää

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 05 Maalis 2015, 17:59
Kirjoittaja PorinMatti
Voisiko joku tarkistaa noitten kiekkamittarin anturin kolmen johtimen värit, jotka lähtevät anturista moottorin ja syylärin välistä. Soittelin tänään Seinäjoelle asiasta ja sieltä sain tiedon, että johtimien värit olisi ulkoa sisällepäin valkoinen, harmaa ja sisempänä (lähinnä kampiakselia) keltainen/virheä riippuen johtosarjasta. Mielestäni mulla on harmaa sisimpänä... En pääse nyt juuri tuota varmistamaan...

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 10 Maalis 2015, 20:14
Kirjoittaja PorinMatti
Onkos joku katsonut tuota järjestystä? Tuon näkee helposti, kun avaa konepellin ja kiipeää päälle katsomaan. Näkyy syylärin ja moottorin välistä. Hihna voi olla vähän edessä..
Mutta oikein muistin tuon mun järjestyksen. Eli mulla on järjestys ulkoa sisään: Valkoinen,vihreä,harmaa. Eli onko nuo nyt väärinpäin?
Tuohan on jonkinnäköinen pulssigeneraattori ja jos nuo on väärinpäin, niin on mahdollisesti palanut. Jos hommaan tohon uuden, niin täytyy olla varma tosta järjestyksestä ennen kuin vaihtaa uuden tilalle, ettei sekin "pala".
Tuo mittari ei ole mullaollessa koskaan toiminut ja historiasta tiedän senverran, että kerran on katkaistu. Tällöin nuo johdot on varmaan olleet auki.

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 10 Maalis 2015, 20:51
Kirjoittaja icesmir
Pitää huomenna muistaa katsoa. :)

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 11 Maalis 2015, 11:39
Kirjoittaja ojaniitty
6245 vm-89 . Ulkoa keskelle , valkoinen,harmaa,musta. Omassa mittarivika löytyi liittimestä kojelaudan alla,oli löysässä liitin yhdessä liitin sokkelissa ( ne valkoiset missä monta samassa,mikä lie nimi)

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 11 Maalis 2015, 11:44
Kirjoittaja icesmir
Täällä on valkoinen, harmaa ja vihreä. Harmaa keskellä maatto runkoon anturin kiinnitysruuvin alle.

Re: Käynti- ja tuntimittarin toiminta

ViestiLähetetty: 11 Maalis 2015, 16:12
Kirjoittaja PorinMatti
Mittari alkoi pelittää (ainakin toistaiseksi), kun laitto piuhat oikein. Eli maatto keskelle (harmaa) ja valkoinen ulkopuolelle ja vihreä sisäpuolelle. Ja näyttää siltä, että tuo varvikellon EI kuulu nousta tuohon puoleenväliin, kun virran laittaa päälle. Näin ainakin mulla nyt.
Nyt näyttäisi varvikello toimivan, ei heittele enää ja tuntimittarikin näyttäisi pyörivän (ainakin desimaalien osalta).
Kiitos avusta!

Mulla on sit uusi ylimääräinen varvikellon anturi edulliseen hintaan, jos jollain on tarvetta.