Zetor 6945 remonttiraportti

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja hapa » 21 Huhti 2015, 05:51

Suuttinkärjet pitää olla dop160s430.
Ei välttämättä käy crystalista.
Suutinkäret virossa alle vitosen kappale.
hapa
 
Viestit: 59
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 17:00
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 01 Touko 2015, 17:43

Kyllä ne sopi ne Crystalin kärjet. Tässä kabiinin puolelta hieman päivitystä. Tuumasin, että turhaan jätän vanhaa paskaa kierros-tunti-lämpö-painemittarihässäkkää kun mikään osoitin ei kuitenkaan pelaa. Öljynpainemittari on ainut alkuperäinen... Tuntimittari on tilauksessa, kierrokset menkööt korvakuulolta, se niin tarkkaa ole. Jos ei epäselvästä kännykuvasta saa tolkkua niin tossa on nesteen lämpö-, voltti- ja amppeerimittarit, taustalevy 2,5 mm:n alumiinia.

Moottori olisi ollut jo pitkän aikaa sitten nipussa mutta koneistamo jarruttaa. Myövät päätyönään moottorinosia ja asentaja käy harvakseltaan "oikeita töitä" tekemässä. :pkele:

Kuva
Kuva
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 02 Touko 2015, 10:20

Semmonen juttu ihmetyttää kun en löydä mistään latauksen merkkivaloa. Yksi merkkilamppu joka syttyy kun virta-avaimen painaa pohjaan löytyi mutta sekin on maadoitetulla kannalla, minun käsittääkseni merkkivalon pitäisi olla sarjassa laturille menevän herätesyötön kanssa...? Mittailin laturille meneviä johtoja joita kaksin kappalein; paksumpi yhdistyy suoraan akulle kuten pitääkin mutta toiseen ei tule jännitettä missään virta-avaimen asennossa. Selviäähän se latauksen tilanne sitten kun kamppeen saa käymään mutta nyt olisi sopivasti ylimääräistä aikaa rassata sähköt kuntoon.

Laturi on joku jälkiasennushässäkkä, abikoliitinkantoja säätimen kyljessä taisi olla pari vapaana ja tosiaan vaan nämä kaksi johtoa kytketty. Sähköjä on aika reilulla kädellä modattu, esim. lataus ei enää kiertänyt ampeerimittarin kautta vaan suoraan laturilta akulle ja ajovalot oli johdotettu kokonaan uusiksi (lamputkin siirretty keulalta ohjaamon "poskipäille") Melkoisen kasan ylimääräisiä johdonpätkiä siivosin mittariston takaa roskiin kun selvittelin mikä piuha menee minnekin. Alkuperäisen sulakerasian kautta ei enää kovin montaa johtoa kulje... :raaputi:
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 08 Touko 2015, 17:18

Männät + kiertokanget koneessa ja imu- pakosarjat ym. liitännäiset putsailtu tiivistepinnoiltaan asennusvalmiiksi.

Kiristysmomentteja kaipaisin kankien alaheloille ja kansille. Crystalissa oli kansi muistaakseni 180 Nm... Mihinkähän nuo veivien pultit kärsisi vetää... Varttikierros löysiä sitte kun napsahtaa?
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja HL-Zetor » 09 Touko 2015, 19:49

Olikos se:
SYLINTERIKANSI 17kg, RUNKOLAAKERI 12kg, KIERTOKANKI 9kg :roll:
Avatar
HL-Zetor
 
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 20:09
Paikkakunta: VIRRAT

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 10 Touko 2015, 07:44

Kuulostaisi oikean suuntaiselta. Kierrelukite ei silti liene pahasta varsinkaan kiertokankien silmissä? (Runkolaakereita en ole avannutkaan)
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 14 Touko 2015, 23:16

Etenee hiljalleen.

Kuva

Kuva
Huuhtelua varten hieman poikkeava letkutus, lämmityslaite tässä vaiheessa ohitettu. Paskaa vaan sataa vieläkin niskaan. Kaadoin vedet sisään ja parista kannentiivisteestä tihkuu läpi. Taitaa mennä vielä purkuun kertaalleen ennen käyntiinlaittoa... :paaseina: :paaseina: Positiivista on, ettei sylinteriputkien juuret näyttäisi vuotavan.
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 15 Touko 2015, 16:34

Kannet nippuna ylös pako- ja imusarjat paikallaan, erikoismoottorisilikonia nestekanavien ympärille ja kansipaketti takaisin. Kiristin hyvin kevyesti kannenpultit (n. 10-15 Nm), nyt saa tökötit kovettua rauhassa ja parin päivän päästä vedetään pultit momenttiin. Toivotaan että pitää. :epatieto:

Sähköt alkaa olla paketissa, laitoin tuntimittarin paikalleen ja selvittelin kattovalojen ja lämppärin puhaltimen piuhat kuntoon. Nyt menee kaikki ampeerimittarin, sulakkeiden ja releiden kautta eikä virtalukon kuten aiemmin. Herätevirta toki tulee vielä virtalukolta... Kaikki lamput ja puhaltimen nopeudet ihme kyllä toimi, syöttövirtajohto oli vaan jossakin oikkarissa ja poltti sulakkeen saman tien kun virrat kytki päälle.

Mutta nyt. :huikkaa: Tummaa pukua tarttee ruveta sovittelemaan niskaan ja orientoitua RT-Euromeetingin gaalailtaan.
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 17 Touko 2015, 19:40

Lähti se piru käymään! Koneen esihuuhtelu menossa, puutarhaletkulla vettä kannen kanavaan ja lohkon alareunasta kurat ulos. Sakun ohjeilla panen vielä tiskikoneaineet seuraavaan "satsiin" sekaan ja uusi huuhtelu. Hieman tihkuu vettä vieläkin kannentiiviisteen välistä, (2- ja 3-sylinterit) Taitaa otattaa kannet ylhäällä vielä kerran. Jos leikkaisi tiivistepaperista sopivat "prikat" kanavien kohdalle. Käsittääkseni kansipahvin metallirengas ottaa sylinteripaineet ja vesi/öljykanavat on lähinnä valutusreikiä joiden ei tarvikaan kestää painetta joten kait siinä tavallinen tiivistepaperi toimii?

Ongelmahan on se, että tuuppasin silikonit :paaseina: putkien ylähuulloksiin enkä heti kiristänyt kansia perään, joten putket jäivät hieman (kymmenyksen tai pari) koholle lohkon yläpintaan nähden. Joka taas johtui siinttä, että koneistamo ;persauki: jarrutti osien saannin muodossa projektia parilla viikolla ja jotain piti yrittää sillä välillä tehdä... Nyt kannentiiviste jää vastaavasti vähän löysälle vesikanavien reikien kohdalla ja vettä tihkuu ulos. Olishan se ehkä pelannu ilman liimojakin mutta se perkuleen lohkohalki... Kansien kanssa vielä turaa, mutta putkien poisotto alkaa olla turhan iso homma kun öljyt on koneessa.

Ilmeni sitten vielä yksi yllätys lisää, eturenkaat alkaa vipattaa (motoristipiireissä puhuttaisiin voblauksesta) puolelta toiselle kun vauhtia lisää n. 10-15 km/h:n päälle. Ratti ei lähde tähän leikkiin mukaan joten syyllinen on vissiin kait se "ohjausvaimennin" vai mikä pirun sylinteri siinä vasemmalla kyljellä möllöttää. Hyviä vinkkejä kaivataan. :palvova: Tehostin toimii kyllä ja öljyä on säiliö puolillaan, jostakin tosin tiputtelee, voiko olla ilmavaivoja?


Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 17 Touko 2015, 19:56

Jotain positiivistakin; kadonnut lataus löytyi kun johdotin virtalukolta sähköt merkkivalon kautta laturin liittimeen. Täysi mysteeri miten laturi on voinut toimia, mistään ei moista merkkilamppua löytynyt vaikka koko mittariston rakensin uusiksi, ei tullut virtaa laturin herätteeseen, eikä ladannut. Olipa muuten hyvä, että tuli asennettua volttimittari. Jännite kavalsi heti, ettei lataus pelaa, käynnistyksen jälkeen n. 12 V ja sitten kun laturi oli herätelty henkiin melkein 14 V. Niin paljoa en jaksanut askarrella että latausjohdon olisin kierrättänyt ampeerimittarin kautta. Menee nyt suoraan akulle ja A-mittari näyttää vain kulutuksen, kaikki työvalot kun lyö päälle niin 60 A ei ole kaukana, tarttiskohan panostaa LED-valoihin... :epatieto:
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 176
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

EdellinenSeuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa