Sivu 1/1

Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 17 Joulu 2015, 15:41
Kirjoittaja Porkkala
Moi. Jäi 7045 mäkeen. Vaihdekeppi seisoo keskellä eikä liiku mihinkään. Ennenkin on ollut samaa vikaa, mutta tasamaalla. Silloin auttoi, että otti vaihdekepin pois ja siirsi pesän palikat niin, että keskelle tuli yhtenäinen kolo. Laite ei putoa edes kytkin alhaalla mäkeä alas. Onko niin, että päällä voi olla usempi vaihde, esim pakki (joka viimeksi oli käytössä) ja sitten joku eteenpäin vaihde. Mun logiikalla laatikko on niin lukossa, ettei se ilmeisesti voi rikkoutumatta kiertääkään. :epatieto:
Siirtomekanismin palikat ovat niin tiukassa,ettei niitä pysty siirtämään linjaan, koska laite on mäessä sekaisin olevan laatikon varassa. Olenko oikeilla jäljillä, jos jostain kaivan nosturin ja vapautan toisen takapyörän ja sitä kautta saan klappia laatikkoon ja palikat helpommin siirtymään linjaan. Koko ratkaisu ei ole sekään, mutta pääsisi ajamaan. Miksi se ylipäätään on mahdollista, että kepin vastakappale tulee pois kolostaan irrottamatta vaihdetta, joka on ollut päällä. Ei siinä asetelmassa niin isoja toleransseja pitäisi olla. Vai onko. Mikä osa pitää korjata? :epatieto:

Kohta pitäis ajaa luntakin, onneksi nyt sataa vettä Porkkalassa.

Tapio

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 17 Joulu 2015, 17:06
Kirjoittaja Pekka.L
Itse en kyseistä mallia tunne, mutta omassa 8045 mallissa oli joskus samaa vikaa. Siirto vivusto oli laatikon sisältä kulunut niin väljäksi että keppi mahtu muljahtaan väärään kohtaan. Arvelisin että kaksi vaihdetta voi olla yhtäaikaa päällä ja rikki se varmastikkin menee jos väkisin pyörittää. Tunkauksesta voi olla apua, kun koneen massa ei ole painamassa rattaita. Itse jouduin omassa koneessa avaamaan laatikon kannen ja vääntämään osat oikeaan kohtaan.

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 18 Joulu 2015, 17:18
Kirjoittaja Garde
Sielläkö ei ole sellaista kuula-jousi-tappi hässäkkää siirtäjien välillä joka lukitsee muut siirtäjät kun yksi liikkuu? Offtopic, mutta kerron silti... :mrgreen: Ajelin joskus takavuosina Fiat Unolla ja jostain syystä jouduin purkamaan vaihdeaskin, epähuomiossa hukkasin siirtäjien lukitustapin ja kampe alkoi satunnaisesti kytkeä kakkosvaihdetta päällä kun olit pakkia tarjoamassa. Välillä mielenkiintoisia tilanteita parkkipaikoilla yms. kun peruuttamaan olisi pitänyt lähteä lahteä mutta Fiat halusi vaan edetä. Hetken aikaa meni, ennen kuin selvisi missä vika, pari-kolme kertaa otatti laatikon pöydälle. :paaseina:

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 18 Joulu 2015, 21:43
Kirjoittaja Vallumaister
Kyllä ur1 löytyy kun lattian purkaa ne haulisysteemit , josta saa sohittua meisselillä vaihteen vapaalle. olikohan 13mm kannalla 2 pulttia siin aluevaihtajan ja ulosoton keppien välis, minkä alta ne haulit löytyy. Kannattaa tehä siihen lattiapeltiin keppien välii huoltoluukku ettei vastaisuuden varalta tarvihe lattioita purkaa. se on valitettavasti setorin ominaisuus et siirtäjät kuluu vanhetessa ja 2 vaihetta voi mennä päälle kerral

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 18 Joulu 2015, 23:34
Kirjoittaja Porkkala
Olen katsellut räjäytyskuvia ja taulussa 20/23 on kuvattu vaihteensiirtomekanismi. Pari asiaa vielä, ennekuin alan töihin.
1. Jos avaan vaihdelaatikon kannen, niin voinko sitä kautta vaihtaa kaikki siirtohaarukatkin. Ainakin ne on kuvattu samassa taulussa.
2. Kuvista en löydä "hauleja " erikseen, mutta onko ne jotain kuulia, jotka lukitsee vaihteen kohdalleen. Riittääkö kun ne vaan höllentää ja haarukat rupeaa liikkumaan?
3. Missä kuluma yleeensä on? Tuskin kepin alapään nupin (taulun osa nro 22) uusiminen riittää ongelman poistoon. Pannaanko haarukatkin vaihtoon, kun loota on kerran yläpäästään auki.
Tilapäishommilla pääsee toivottavasti eteenpäin, mutta kunnon rempalla pitäisi päästä Zetorimaiseen "timantit ovat ikuisia" tulokseen.

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 19 Joulu 2015, 05:58
Kirjoittaja hapa
Muistaakseni Zetkasakulta saa vaihteiston kannen,
jossa on estetty kahden vaihteen kytkeytyminen yhtä aikaa päälle.
Muistaakseni Sakun kehittelemä kannen muutos.

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 19 Joulu 2015, 10:23
Kirjoittaja romujoonas
Kyllä se kahden vaihteen samanaikainen päällemeno johtuu yleensä siitä, attä vaihdekepin alapään nuppi ja siirtäjien hahlot ovat kuluneet sen verran, että kepin pää pääsee luiskahtamaan ennen aikojaan pois. Se tappi-jousisysteemi voi vetäistä vanhan vaihteen takaisin kunnolla päälle, jolloin muut vaihteet liikkuvat vapaaasti, ja uusi menee päälle. Oma kokemukseni on, että kaksi pykälää enee päälle yleensä silloin, kun hätäilee vaihtamisen kanssa, eikä jaksa siirrellä keppiä kulmikkaasti vaihdekaavan mukaan.

Pikaparannus tien päällä onnistuu vaikkapa tuolla Porkkalan tunkkauskeinolla, eli mittariston alta peltikotelo pois, ja vaihdekepin juuripaakku irti. Sitten vain nytkyttelemään takapyörää eestaas ja vääntämään siirtäjät suoraan riviin. Sitten keppi takaisin ja hitaasti sekä huolellisesti vaihteita päälle.

Olen korjannut noita täyttämällä. Jos siirtäjissä on pahat kolot, ne pitää ottaa irti ja hitsata kolot täyteen. Sitten hiotaan pinnat suoriksi ja kasataan. Kepin pääkin on usein kulunut, myös siihen auttaa hitsikoneen lanka. Zetorissahan se päänuppi on nivelöity varren päähän, ja on kyljistään litteä.

Edit:
Niitä hauleja, tappia ja jousia on kahdessa paikassa. En ole purkanut Zetoria tuolta osin, mutta muissa vastaavissa laatikoissa on ollut sellainen rakenne, että siirtäjätankojen väleissä on tapit, joiden pituus on sellainen, että tapin pään pitää olla akselissa olevassa urassa, muuten se ei mahdu paikalleen. Tangoissa on ura vapaa-asennon kohdalla, eli kun vaihde on päällä, viereisen tangon ei pitäisi mahtua siirtymään pois vapaa-asennosta. Kuitenkin nuo tapit kuluvat, joten sekin onnistuu.

Vaihteen lukitsee paikalleen pystysuuntaisessa reiässä oleva, jousen painama tappi tai kuula. Sille on jokaisessa tangossa kolme uraa, vapaan lisäksi molemmille vaihteille. Tämä vaihdelukko pitää vaihteen kunnolla päällä, ettei se valu itsekseen vapaalle tai vedä vain hampaan kulmilla.

Uusia osia voi laittaa, mutta kulumien täyttäminen hitsaamalla ja hiominen suoriksi on merkittävästi halvempaa. Kummallakin konstilla vaihteiston saa toimimaan ongelmitta.

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 19 Joulu 2015, 19:28
Kirjoittaja Porkkala
Moi ja kiitos neuvoista. Sain lovet riviin. Olen samaa mieltä siinä, että pitäisi laittaa rauhassa joka pykälä päälle. Hosumalla ainakin kuluneen laatikon saa näköjään helposti sekaisin. Laatikko tuntuu kepin varassa tosi napakalta ja kuitenkin siinä on kulumia, jotka tuottaa näitä vaivoja. Kepin alapään nuppi on helppo vaihtaa. Hitsausvehkeetkin mulla on, mutta olen huono siinä hommassa. Kyselen kesällä lääkkeitä vielä Sakulta. Nyt mennään näillä ja vaihdellaan talvella rauhalliseti.
Tapio

Re: Monta vaihdetta päällä?

ViestiLähetetty: 20 Joulu 2015, 17:47
Kirjoittaja V-M
Kun irrottaa tuon kannen niin siirtäjät on hyvin näkösillä,voimanottoon menevän vaihdoin viime kevännä,ei ollu kallis osa ja tosiaan sakulta saa sen muutetun kannen.

Tuossa vanhassa Fahrissa on ihan samanlaiset tangot ja lukitukset ja nyt kun ne on kuluneet niin menee helposti kaksi vaihetta yhtä aikaa päälle... :oops:

Itse vaihteiston korjaus noihin on aika isotöinen homma,rakenne on sellainen.