Sivu 1/1

Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 19 Joulu 2015, 09:31
Kirjoittaja romujoonas
79-mallinen, kohtalaisen vähän (alle 5000 h) ajettu 5945 alkoi ravistaa maantiellä. Rattiin tuntunut ravistus oli niin voimakas, että pelkäsin laitteen hajoavan kappaleiksi. Se pysyi kuitenkin kurissa, kun pidin nopeuden reilusti alle 10 km/h, joten sain ajetuksi kotiin.

Mielenkiintoista oli, että ravistus ilmeni myös vaihde vapaalla ja kone tyhjäkäynnillä, kun rullasin alamäessä. Eikä ravistanut, kun otti koneeseen kierroksia paikallaan. Päättelin, että etukardaanin ristinivel oli hajonnut, mutta ei, se oli aivan priimakunnossa.

Olisiko jollakulla kokemuksia vastaavasta ilmiöstä? Voisiko se tulla etuakselista? Etuperähän pyörii aika kovaa, joten sieltä tärinä voisi tulla. SIeltä ei kuitenkaan tullut öljyn mukana yhtään metallia. Jos vika ei ole edessä, sen on pakko olla takana. Toki takaperäkin pyörii kovaa, onhan ennen pyöriä alennusvaihteet. Mitä perästä voisi hajota ja aiheuttaa tuollaisen ilmiön?

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 19 Joulu 2015, 13:20
Kirjoittaja Garde
Vähän lisätietoa, heiluiko etupyörät puolelta toiselle? Jos näin, niin tarkista ohjauksen välykset. Mulla 6945 teki tätä ja syy oli ohjaustehostimen etupään väljä pallonivel. Samoin osansa antoi muutkin välykset tankin kupeessa lymyilevissä nivelissä.

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 23 Joulu 2015, 09:04
Kirjoittaja romujoonas
Ei vika ole ohjauksessa. Nivelet ovat ok. Jos ohjausvaimennin on kuiva, ratti saattaa alkaa vemputtaa, mutta tuo tulee jostain voimansiirrosta. Kaiken lisäksi ravistus alkoi aivan yhtäkkiä, joten jotakin outoa siellä on tapahtunut. Mutta mitä ja missä?

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 23 Joulu 2015, 11:09
Kirjoittaja Garde
Tunkeilla renkaita ilmaan ja käsin pyörittelemään ja tunnustelemaan missä on jotain omituista. Melekosen mysteerin kyllä paukkasi, jotenkin vaikuttaisi laakeriongelmalta...?

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 23 Joulu 2015, 11:15
Kirjoittaja Monttööri
Vaikea sanoa näkemätä ja ajamatta mutta todennäköisesti jotakin on irti tai ohjauksessa pahasti löysällä. Itse tsekkaisin ohjauksen ohella ovatko kaikkien pyörien pultit tallella ja kiinni kunnolla, onko moottori irti rungosta tai onko rungossa ratkeimia.

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 23 Joulu 2015, 11:18
Kirjoittaja Proxima Power 95
Eihän renkaista ole rättejä poikki ?

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 24 Joulu 2015, 08:13
Kirjoittaja hapa
Minä tutkisin kardaania vielä uudestaan,
ehkä ottasin irti ja kävisin sitten koeajolla.
Eikö kuulu mitää ylimäärästä ääntä tärinän aikana.
Vaikuttiko tärinään nelivedon kytkekeminen.

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 25 Joulu 2015, 21:05
Kirjoittaja romujoonas
Kuten jo totesin, vika ei ole ohjauksessa. Ratti on ohjaamossa ainoa esine, joka on kiinteästi kiinni koneen rungossa, joten tästä syystä tärinä tuntuu nimenomaan siinä.

Renkaistakaan ravistus ei tule, sen taajuus on aivan liian suuri. Kardaani on tällä htkellä irti. Ajattelin kurkata etuperään eli ottaa pienen vetpyörän murikoineen irti, silloin näkee veto-ja tasauspyörästöjen kunnon. Etuakselin öljyssä ei kuitenkaan ollut yhtään metallia, joten tuskinpa sieltä löytyy mitään.

Seuraavaksi nostan perän pöllien nokkaan, takapyörät ilmaan, ja alan kiihdyttää paikallaan. Lienee syytä myös kokeilla kumpikin pyörä erikseen, eli ohjausjarrulla toinen seisomaan. Viimeistään silloin ilmiön syyn pitäisi tulla esiin. Jos näin käy, silloin joutuu tutustumaan tarkemmin voimansiirron rakenteeseen.

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 25 Joulu 2015, 22:17
Kirjoittaja V-M
Veikkailuahan kaikki on meillä sivullisilla mutta itse epäilen vaihteiston laakerointia,oletko käyttäny öljyproppua auki tuleeko metallia. :oops:

Re: Z 5945 alkoi ravistaa

ViestiLähetetty: 27 Joulu 2015, 10:40
Kirjoittaja romujoonas
En ole vielä avannut voimansiirron proppua. Varmistan ensin etuperän kunnon ja teen sen paikallaanpyöritystestin. Jos sieltä tulee metallia (kuten pelkään), sitten alkaa isompi homma eli peräpään purku. Ei oikein houkuta täyttää verstasta talveksi projektilla, joka vie paljon aikaa. Niinpä Zetor saaneekin odotella kevättä kaikessa rauhassa hallin nurkassa. Onneksi ei ole ainoa vetopeli, mutta monessa hommassa se olisi aika kätevä, joten kuntoon pitää saada.

Lähinnä tällä kyselyllä etsiskelin tietoa, olisiko tällaista tapahtunut useammallekin zetoristille, mutta ei tuo ilmeisesti kovin yleinen tyyppivika ole.