Sivu 1/1

ursus vetosuhde

ViestiLähetetty: 28 Tammi 2016, 14:18
Kirjoittaja lampola91
tarkoitus olisi vähän kookkaampia kumeja ursukseen laittaa ja tuo tarkka vetosuhde hakusessa.

kone on 1204

Re: ursus vetosuhde

ViestiLähetetty: 28 Tammi 2016, 18:35
Kirjoittaja Rokressi
Ohjekirjassa puhutaan eri osakompponettien välityssuhteista, mutta empä noista osaa laskea. Tietysti saahan tuon silleenkin selville, että laskee vakiorenkaiden vierintäkehien suhteen. Sitten vain mallailee uudet renkaat siten että suhde pysyy likipitäin samana.

Re: ursus vetosuhde

ViestiLähetetty: 28 Tammi 2016, 20:00
Kirjoittaja PorinMatti
Eikös tuo etupään pidä aina "vetää", jotta voima ei mene väärälle puolelle hampaita? Eli takarenkaat ei saisi tuupata? Näin mulle aikoinaan kerrottiin. Ja ilmeisesti parantaa myös kääntyvyyttä. Prosenttimäärä oli alta 10 prosenttia. Oliskohan ollut 2-5%.

Ostin juuri massikkaan uudet renkaat ympäriinsä. Nuo vierintäkehät tuntuu vaihtelevan todella suuresti. Tuohon vaikuttaa tietysti myös ilmanpaine.
En ole vielä mitannut, mutta uusien Alliance rättirenkaiden vierintäkehä valmistajan mukaan on käytännössä sama tai jopa pienempi, kun loppuunajettujen Voltyren? (eturenkaat) ja Good Yearin takarenkaiden. Nuo tosin oli vyörenkaita. Mittasin noista vierintäkehät ajamalla 10 kiekan matkan.

Re: ursus vetosuhde

ViestiLähetetty: 29 Tammi 2016, 00:27
Kirjoittaja Zetkako
IKH , sieltä ainakin löytyy renkaiden kehän pituudet ja halkaisijat, helppo laskimella laskea että suhdeluku alkuperäiseen rengastukseen pysyy suurinpiirtein samana. Samalla voipi mittailla että ketjut sopii renkaan ja lokasuojan väliin.

Re: ursus vetosuhde

ViestiLähetetty: 30 Tammi 2016, 14:20
Kirjoittaja Garde
Ursuksen vakiorenkailla 14.9-24 ja 18.4-34 vierintäsuhde on 1:1.304 eli kun takarengas rullaa yhden kierroksen etunen pyörähtää 1,304 kierrosta. Eturengas=3770 mm/r ja taka=4917 mm/r. Tuo IKH:n rengaslista on hyvä, melkein kaikista kumeista löytyy mitat vierintämatkaa myöten. Olisiko tarkoitus vaihtaa vanteet kanssa isompiin?

Tästä esimerkiksi: taakse 520/85-42 ja eteen 16.9.-30, vierintämatkat e=4425 mm/r ja t=5850 mm/r, (suhde 1:1,322) jolloin nopeus kasvaa 18-19 % ja luisto tuon vajaa 2 %. Kampe tosin alkaa vähitellen muistuttaa Ford Countya ja voi olla että takalokareita tarttee hieman avartaa, samoin eturaideleveyttä kasvattaa että renkaat mahtuu kääntymään.

Voimansiirron välityssuhteista on aika toivoton lähteä laskemaan, vaihteiden, aluelaatikon ja takaperän tiedot löytyy melko helposti, mutta yleensä viimeistään etuperän tai etunapojen välityssuhde puuttuu teknisistä tiedoista, samoin on hyvin vaikea selvittää pyöriiko etu- ja takakardaanit samalla vai eri nopeudella (nelivedon kytkentälaatikko)