Zetor 8540 ohjaamon puhallin

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja laatukone » 04 Huhti 2016, 19:52

Tervehdys

Herkesi ohjaamon puhallin toimimasta zetorissa, ensin teki siten että satunnaisesti jätti käynnistymättä mutta sai aina pyörimään. Nyt sitten kokonaan menny mykäksi. Hommasin uuden moottorin puhaltimeen, niin mitenkähän vaihto käy? Onko vaikea homma, kannattaako itse ruveta kun en moista toimenpidettä ole aiemmin tehny mihinkään koneeseen? Muovisen etupaneelin jo irroitin missä on säädöt.
laatukone
 
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 19:24

Re: Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja ojaniitty » 05 Huhti 2016, 06:09

Katto auki (malliin konepelti) , kiinnitysruuvit ulkopuolella kaikki . Takana saranoiden kohdalla myös ruuvit
Puhallin kiinni pannalla sisäkaton lokerossa ,
ojaniitty
 
Viestit: 109
Liittynyt: 17 Huhti 2011, 23:32

Re: Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja Lepi » 05 Huhti 2016, 06:37

Hei.
Moottorin vaihto ei ole erikoisen vaikea työmaa, mutta sorminäppäryyttä vaatii jonkin verran. Puhallin jos lakkaa pyörimästä, niin vika voi olla myös nopeuden säätö vastauksessa, sekin löytyy sieltä ylhäältä.
Mutta joo, ensin kannattaa aukaista katto, kaksi pulttia auki, ne sijaitsevat yläajovalojen takana, hytin takana saranat, joten se ei lähde karkuun. Kun katto on saatu pönkättyä auki, päästäänkin puhallinkoteloon käsiksi, jossa puhallin on. Kotelo pitää ns. halkaista poistamalla pelliklipsit ja sieltä se puhallin sitten löytyy. Tämän remontin vaikein vaihe on saada kootessa ne klipsit takaisin paikoilleen. Kannattaa tutkia myös sitä vastusta, sekin voi olla vikaantunut.
Lepi
 
Viestit: 47
Liittynyt: 17 Huhti 2011, 13:53

Re: Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja leukku » 05 Huhti 2016, 14:57

Mulla juonittitelee kans puhallin tuossa proximassa. Releen vaihto autto joksikin aikaa mutta taas joskus pitää nyrkillä kumauttaa puhaltimen katkaisijan viereen niin lähtee pyörimään. Missä kohti se vastus on.
leukku
 
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 17:45

Re: Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja Lepi » 05 Huhti 2016, 17:48

9540 mallissa vastus sijaitsee "välikatolla", ihan tarkkaa paikkaa en pysty muistamaan, useampi vuosi on kuitenkin aikaa siitä kun olen viimeksi kattoa raottanut. Omaan setorin olen joutunut vaihtamaan sekä vastuksen, että puhaltimeen moottorin, en tosin samalla kerralla.
Lepi
 
Viestit: 47
Liittynyt: 17 Huhti 2011, 13:53

Re: Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja leukku » 08 Huhti 2016, 05:49

Välikatollahan se releki on. Tuntus että vika on muualla kun releessä, kaksi uutta oon vaihtanut silti joskus takkuaa pyörimään lähteminen.
leukku
 
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 17:45

Re: Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja Lepi » 08 Huhti 2016, 06:47

Tässä 9540 oli uutena sellainen systeemi, että puhallin jäi pyörimään vaikka traktorin sammutti ja käänsi virran pois, eli tuskin siellä relettä oli ollenkaan. Suora virta.
Releettömyys vaivaa myös ajovaloja, kytkimet sulaa. Nyt kun muistelen, niin omakin setori vaati joskus niitä nyrkin iskuja, että puhallin alkoi pyöriä. Puhallinmoottori voi jumittaa myös laakeroinnista. Minulla on hyllyssä varalla tuo puhaltimen vastus, tutkin sen toimintaa vielä.
Lepi
 
Viestit: 47
Liittynyt: 17 Huhti 2011, 13:53

Re: Zetor 8540 ohjaamon puhallin

ViestiKirjoittaja laatukone » 09 Huhti 2016, 20:45

Itsellä vielä puhallin pois pelistä. Tosiaan omassa 8540 se vastus sijaitsee puhaltimen kotelon kannessa siellä välikatolla. Vastuksesta on katkennut rele tms, jonka kuvittelisin olevan esim. lämpösuoja. Vastuksessa siis kaksi vastuslankaa. Vika ei ilmeisesti ole moottorissa, vaan ainakin tuo vastus pitää vaihtaa.

Lisäksi nopeudensäätö katkaisimesta ainoastaan keltaisesta johdosta tulee virta sinne vastukselle asti, joten pitää varmaan vaihtaa ne kaksi relettä jotka on katkaisijan yhteydessä.
laatukone
 
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 19:24


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron