Zetor 5511 kysymyksiä

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Moispe » 11 Helmi 2019, 08:15

Meilestäni ei lukon kuulukkaan pysyä päällä vaan sitä on jalalla painettava koko ajan. Näin ainakin 7245 Zetorissa. (Pyöreä lätkä oikealla takana)
Moispe
 
Viestit: 59
Liittynyt: 07 Joulu 2013, 18:41

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Padre » 11 Helmi 2019, 09:16

Okei, no sitten se pysyi aluksi vaan kammen nivelten jäykkyyden vuoksi koko ajan päällä.

Jos sitä on koko ajan painettava niin ilmeisesti sen voi sitten vauhdissa painaa pohjaan eli mikään ei vaihteistosta hajoa tällöin? Eli jos vaihde on päällä ja toinen rengas vaan pyörii tyhjää ja toinen ei pyöri niin surutta vaan painaa kammen pohjaan?
Padre
 
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 07:45

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Acid » 11 Helmi 2019, 11:13

Ei sitä kyllä silloin kannata painaa jos toinen puoli sutii jo, vauhdissa voi painaa jos molemmat pyörät pyörivät tai sitten painat kytkintä ensin.
Acid
 
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Tammi 2017, 21:09

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Padre » 12 Helmi 2019, 06:53

Kattelin illalla tuota kampea vähän paremmin vielä ja sitä ei pysty painamaan samaan aikaan jalalla kun kaasua painaa. Kampi on siis oikealla jalalla painettava, mutta se on jalkatilan vasemmassa takalaidassa ja kaasupoljin on oikeassa etulaidassa. Pitäisi olla viulukotelot jalassa, että samalla jalalla yltäisi painamaan kumpaakin poljinta samaan aikaan.

Käytännössä pitää siis ajaa käsikaasuvivulla silloin kun tasauspyörästön lukkoa haluaa painaa päälle. Mietin tuossa sitäkin, että voisin rakentaa jonkun käsikammen, jota kädellä ylös vetämällä se painaisi samaan aikaan tasauspyörästön kampea alas. Lepotilassa tuo kampi vaan makaisi lattialla. Pitää tutkia saako sellaista saranamekanismia kiinni siihen lattiaan, että se toimisi.
Padre
 
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 07:45

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Padre » 13 Helmi 2019, 12:12

Tässä laitteessa ei vissiin ole mitään mahdollisuutta vaihtaa vaihdetta vauhdissa? Pitää aina pysähtyä, valita vaihde ja lähteä sillä liikenteeseen?

Yllätti tuo ominaisuus vaan aikanaan ja sen jälkeen en ole kokeillut enää kun kuuluu sellaista ääntä vaihdelaatikosta, ettei kannata toista kertaa kokeilla.
Padre
 
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 07:45

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Acid » 13 Helmi 2019, 12:47

Neloselta vitoselle vaihto ilman ratinaa tapahtuu näin: kiihdytys nelosella täysille, vaihde vapaalle, kytkin ylös, kun kierrokset on pudonneet tuhannen paikkeille tai vähän alle niin kytkin pohjaan ja vitonen päälle. Alaspäin vaihto samaan tyyliin, kannattaa harjoitella.
Acid
 
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Tammi 2017, 21:09

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Rotez » 13 Helmi 2019, 14:39

Padre kirjoitti:Tässä laitteessa ei vissiin ole mitään mahdollisuutta vaihtaa vaihdetta vauhdissa? Pitää aina pysähtyä, valita vaihde ja lähteä sillä liikenteeseen?

Yllätti tuo ominaisuus vaan aikanaan ja sen jälkeen en ole kokeillut enää kun kuuluu sellaista ääntä vaihdelaatikosta, ettei kannata toista kertaa kokeilla.


Vaihteisto ei ole synkronoitu, niin vaihdetta vaihdettaessa rattaat eivät pyöri samalla nopeudella. Tuolla periaatteella kuin Acid neuvoo, niin onnistuu suhteellisen hyvin. Pienemmälle vaihdettaessa kannattaa käyttää välikaasua, eli vaihde vapaalle ja kytkin ylös ja samalla sopivasti lisää kaasua ja kytkin alas ja pienempi vaihde päälle.
Rotez
 
Viestit: 114
Liittynyt: 18 Elo 2011, 15:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Padre » 14 Helmi 2019, 07:33

Okei, kiitos tiedosta. Sen takia kysyin kun tulee tarve vetää rankakärryä yleisillä teillä tässä kevään aikana. Loivaan ylämäkeen lähtö tyhjän kärryn kanssa ei onnistunut nopealla vitosella, tasaisella se meni jotenkin kytkintä luistattamalla.

Nopean vitosen vauhti ei päätä huumaa, joten en tiedä vielä kuinka hiljaa pitää ajaa, että kone jaksaa vääntää täyden kuorman kanssa. Siinä voi tulla tosiaan tarve vaihtaa vaihteita kun liikkeelle pitää lähteä hiljaa, mutta sitten saattaa olla taas muutaman kilometrin pätkä, missä ei tarvi pysähtyä.
Padre
 
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2018, 07:45

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Rotez » 14 Helmi 2019, 20:44

Rotez kirjoitti:
Padre kirjoitti:Tässä laitteessa ei vissiin ole mitään mahdollisuutta vaihtaa vaihdetta vauhdissa? Pitää aina pysähtyä, valita vaihde ja lähteä sillä liikenteeseen?

Yllätti tuo ominaisuus vaan aikanaan ja sen jälkeen en ole kokeillut enää kun kuuluu sellaista ääntä vaihdelaatikosta, ettei kannata toista kertaa kokeilla.


Vaihteisto ei ole synkronoitu, niin vaihdetta vaihdettaessa rattaat eivät pyöri samalla nopeudella. Tuolla periaatteella kuin Acid neuvoo, niin onnistuu suhteellisen hyvin. Pienemmälle vaihdettaessa kannattaa käyttää välikaasua, eli vaihde vapaalle ja kytkin ylös ja samalla polkaistaan kaasupoljinta ja kaasupoljin vapautetaan kytkin samalla alas ja pienempi vaihde varovasti päälle.


Korjasin tuota välikaasun käytön tekstiä hieman, (punainen teksti)
Rotez
 
Viestit: 114
Liittynyt: 18 Elo 2011, 15:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Zetor 5511 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Rotez » 14 Helmi 2019, 21:05

Padre kirjoitti:Okei, kiitos tiedosta. Sen takia kysyin kun tulee tarve vetää rankakärryä yleisillä teillä tässä kevään aikana. Loivaan ylämäkeen lähtö tyhjän kärryn kanssa ei onnistunut nopealla vitosella, tasaisella se meni jotenkin kytkintä luistattamalla.

Nopean vitosen vauhti ei päätä huumaa, joten en tiedä vielä kuinka hiljaa pitää ajaa, että kone jaksaa vääntää täyden kuorman kanssa. Siinä voi tulla tosiaan tarve vaihtaa vaihteita kun liikkeelle pitää lähteä hiljaa, mutta sitten saattaa olla taas muutaman kilometrin pätkä, missä ei tarvi pysähtyä.

Jos epäilee, että suurimmalla vaihteella ei jaksa nousta mäkeä ylös, niin kannattaa vaihtaa sopiva vaihde jo ennen mäkeä, varsinkaan jos tuo välikaasun käyttö ei ole vielä hallinnassa. Kun ylämäessä yrittää räpeltää pienempää vaihdetta päälle, niin vauhti kerkeää hiipua liikaa ja ei jaksa mennä mäen päälle enää pienemmälläkään vaihteella.
Rotez
 
Viestit: 114
Liittynyt: 18 Elo 2011, 15:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

EdellinenSeuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron