3011 elvytystä

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

3011 elvytystä

ViestiKirjoittaja Santtuk » 28 Heinä 2018, 19:12

Omakotitalon myötä kasvaneet lumityöt painoivat siihen malliin viime talvena, että ajatus omaa rattoria kera lingon alkoi hautumaan. Pappavainaalta jäi 2001 rokuliin otsikon 3011. Muistan pikkunassikkana kuinka sillä mummolan pihaa pidettiin auki, puisella takalevyllä... :shock: Tuolloin setka jäi vuosiksi pihan perälle, kunnes -06 sitä aloin herättämään tulille ja siinä onnistuttuani, eno kustansi öljynvaihtoon ym. pientä tarviketta että vie mökillensä halkohommiin. Piakkoin vesipumpun akselilta alkoi tulla nesteet läpi ja käyttö jäi vähäiseksi. Viimeisin käynnistys onkin vuodelta 2011, jolloin se tiettävästi kävi ja liikkui ainakin pakilla pihan perältä toiselle puolen.

Noh, nyt alkoi kutittelemaan tämä oma tarve vetojuhtaa kohtaan ja talvella kysäisin valmiiksi että tämä lienee jouten siirtyä omiin hoiviin. Keväällä lumien sulaessa tilasin vesipumpun ja letkusarjan kaubamajasta, mutta vasta juhannuksena pääsin varsinaiseen herättelyyn, joka tosin koki takapakkia kun startti ilmoitti moottorin olevan yhtäpuuta. Viikko sitten kerkesin uudelleen tutkimaan tilannetta, jolloin pakosarjaa irrottaessa totesin että vettähän se on tainnut hörpätä. Toiveikkaana killitin polttoöljyä sylintereihin, jos se ainain auttaisi jumiin. Eno oli sitä viikolla lisännytkin, toiveita jo oli että sehän saattaisi sittenkin heretä pyörimään. Mutta ei, yhtäpuuta tunnosti olevan edelleen. Räikkä kouraan ja nostin kannet pois, kolmosen mäntä liki alhaalla ja vesi oli rokottanut pytyn pahaksi. Öljypohjan nappasin pois ja kolmosen laakerikannen löysättyäni totesin kaksi muuta sylinteriä vielä liikkuviksi. Pitäisi vaan tuo jumiutunut mäntä saada pois että helpottuisi kahden muun irroitus. Pullotunkilla ja jatkovarsilla koitin painaa sylinteriputken reunasta että jos se ois irronut, mutta keula vaan nousee ilmaan. Vaatinee siihen erilaisen ulosvetäjän.

Mutta seuraavaksi tarttis saada setka omaan pihaan tuolta 50km:n päästä, että saisi enempi purkaa moottoria auki ja laittaa todelliset tarpeet tilaukseen. Mitä kaikkea tuossa tulisi ottaa huomioon? Putket mäntineen, tiivistesarja ja kk-laakerit kaubamajasta kustantaisi 156e, kaipa ne ihan käypää tavaraa on? Tuota yhtä laakerikaulaa kun pääsin kokeilemaan, ei kynnellä juuri uraa tms. tunnu eli sekin voisi std-laakereilla mennä jatkossa? Ainakin tuo kolmosen kanki tuntui heiluvan männässä hieman ylimääräisellä välyksellä, että yläpään holkki täytyy uusia ellei sitten koko kanki. Sattumoisin tuon pytyn pakotönäri ei ollut enää suora ja männässä näkyi venttiilin ääriviivat, niin lienee joku törmäys siellä sattuneen. Käytämme varmaan myös venttiilit irti ja uusitaan tarvittaessa.

Lähinnä kaipaan neuvoa miten edetä purku- ja kasaustöissä, mitä tarkistaa ym. Rattori on rojektina ensimmäinen, tojotia ollut yli 10 vuotta ja vastikään yhden dieselimoottorin täysin rempanneena ei konehommat ihan uusia ole, hieman eri tekniikkaa kuitenkin.
Santtuk
 
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Heinä 2018, 18:41

Re: 3011 elvytystä

ViestiKirjoittaja ipexis » 04 Elo 2018, 08:50

Auttaisko lämpö männä irrotukseen. Kuumailmapuhallin tai kaasua sinne mäntään. Kokeilisin myös jonkin tunkki virityksen tekemistä sylinterin yläpuolelle jolla painattaa. Tosin voi olla syöpynyt jo niin pahaksi että vaihettava putki ja kenties mäntä
ipexis
 
Viestit: 63
Liittynyt: 23 Syys 2011, 17:51

Re: 3011 elvytystä

ViestiKirjoittaja Santtuk » 04 Elo 2018, 12:20

Pikkusen sain liikkumaan tuota jumittunutta mäntää, vaikka liki alakuolokohtaa onkin. Pitäs vaan jollain hoonata ne ruosterokot pytystä pois niin se vois sieltä irtaantua helpommin.

Masinistipalstaa kans selailin pitkään, siellä oli vastaavaa remonttia tehty ja sylinteriputken ulosvetäjästäkin löytyi kuvia. Sillä ne saattaisi nousta tästäkin. Tosin eräs kirjotteli, että on leikanneitakin pyttyjä ja mäntiä vaan hioskellut sekä putsaillut, uusilla renkailla kasannut ja todennut toimiviksi vielä pitkän ajan. Asioissa on monta puolta, että tehdäkkö pitkän kaavan kautta vai miten, mutta jos tuon koittaisi ensin vain saada puretuksi että näkisi miten kannattaa edetä. Kuinka yleisesti noita uusia putkia joutuu koneistamaan lohkotasoon?
Santtuk
 
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Heinä 2018, 18:41

Re: 3011 elvytystä

ViestiKirjoittaja ipexis » 10 Elo 2018, 22:13

Melkein lähtisin putkien mäntein ym. vaihdolla. Mieti noita syöpymiä ja muuta. Also laakerit too.
Silloin itse tiedät mitä on tehty.
On minullakin tavetin kiertokanki ollut ruosteinen ja hiekkkapeperilla siloteltu ja toimii. mutta...
Eli tee kunnon remppa, siinä on sulla itelles ikäinen lumikone.
Jos rahaa ei nyt ole , säästä, se on sen väärti
ipexis
 
Viestit: 63
Liittynyt: 23 Syys 2011, 17:51

Re: 3011 elvytystä

ViestiKirjoittaja Santtuk » 16 Elo 2018, 20:00

Totta turiset joo, kun uudetkaan osat ei näemmä maksa juuri "mitään", ekassa viestissä mainitut hilut halvemmat kuin tuo tojotan ylikokomäntäsarja tarvikkeena. Aikahan sen sitten näyttää, mitä muuta remonttia siihen joutuu tekemään, todennäköisesti saa tehdä ja paljon :shock: Liikkuvana se kuitenkin on ollut aikanaan. Mutta jospa tuon saisi omaan pihaan jollain ilveellä, niin pääsis purkamaan loput koneesta auki.
Santtuk
 
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Heinä 2018, 18:41


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron