Omakotitalon myötä kasvaneet lumityöt painoivat siihen malliin viime talvena, että ajatus omaa rattoria kera lingon alkoi hautumaan. Pappavainaalta jäi 2001 rokuliin otsikon 3011. Muistan pikkunassikkana kuinka sillä mummolan pihaa pidettiin auki, puisella takalevyllä... Tuolloin setka jäi vuosiksi pihan perälle, kunnes -06 sitä aloin herättämään tulille ja siinä onnistuttuani, eno kustansi öljynvaihtoon ym. pientä tarviketta että vie mökillensä halkohommiin. Piakkoin vesipumpun akselilta alkoi tulla nesteet läpi ja käyttö jäi vähäiseksi. Viimeisin käynnistys onkin vuodelta 2011, jolloin se tiettävästi kävi ja liikkui ainakin pakilla pihan perältä toiselle puolen.
Noh, nyt alkoi kutittelemaan tämä oma tarve vetojuhtaa kohtaan ja talvella kysäisin valmiiksi että tämä lienee jouten siirtyä omiin hoiviin. Keväällä lumien sulaessa tilasin vesipumpun ja letkusarjan kaubamajasta, mutta vasta juhannuksena pääsin varsinaiseen herättelyyn, joka tosin koki takapakkia kun startti ilmoitti moottorin olevan yhtäpuuta. Viikko sitten kerkesin uudelleen tutkimaan tilannetta, jolloin pakosarjaa irrottaessa totesin että vettähän se on tainnut hörpätä. Toiveikkaana killitin polttoöljyä sylintereihin, jos se ainain auttaisi jumiin. Eno oli sitä viikolla lisännytkin, toiveita jo oli että sehän saattaisi sittenkin heretä pyörimään. Mutta ei, yhtäpuuta tunnosti olevan edelleen. Räikkä kouraan ja nostin kannet pois, kolmosen mäntä liki alhaalla ja vesi oli rokottanut pytyn pahaksi. Öljypohjan nappasin pois ja kolmosen laakerikannen löysättyäni totesin kaksi muuta sylinteriä vielä liikkuviksi. Pitäisi vaan tuo jumiutunut mäntä saada pois että helpottuisi kahden muun irroitus. Pullotunkilla ja jatkovarsilla koitin painaa sylinteriputken reunasta että jos se ois irronut, mutta keula vaan nousee ilmaan. Vaatinee siihen erilaisen ulosvetäjän.
Mutta seuraavaksi tarttis saada setka omaan pihaan tuolta 50km:n päästä, että saisi enempi purkaa moottoria auki ja laittaa todelliset tarpeet tilaukseen. Mitä kaikkea tuossa tulisi ottaa huomioon? Putket mäntineen, tiivistesarja ja kk-laakerit kaubamajasta kustantaisi 156e, kaipa ne ihan käypää tavaraa on? Tuota yhtä laakerikaulaa kun pääsin kokeilemaan, ei kynnellä juuri uraa tms. tunnu eli sekin voisi std-laakereilla mennä jatkossa? Ainakin tuo kolmosen kanki tuntui heiluvan männässä hieman ylimääräisellä välyksellä, että yläpään holkki täytyy uusia ellei sitten koko kanki. Sattumoisin tuon pytyn pakotönäri ei ollut enää suora ja männässä näkyi venttiilin ääriviivat, niin lienee joku törmäys siellä sattuneen. Käytämme varmaan myös venttiilit irti ja uusitaan tarvittaessa.
Lähinnä kaipaan neuvoa miten edetä purku- ja kasaustöissä, mitä tarkistaa ym. Rattori on rojektina ensimmäinen, tojotia ollut yli 10 vuotta ja vastikään yhden dieselimoottorin täysin rempanneena ei konehommat ihan uusia ole, hieman eri tekniikkaa kuitenkin.