Sivu 1/2

3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 28 Heinä 2018, 19:12
Kirjoittaja Santtuk
Omakotitalon myötä kasvaneet lumityöt painoivat siihen malliin viime talvena, että ajatus omaa rattoria kera lingon alkoi hautumaan. Pappavainaalta jäi 2001 rokuliin otsikon 3011. Muistan pikkunassikkana kuinka sillä mummolan pihaa pidettiin auki, puisella takalevyllä... :shock: Tuolloin setka jäi vuosiksi pihan perälle, kunnes -06 sitä aloin herättämään tulille ja siinä onnistuttuani, eno kustansi öljynvaihtoon ym. pientä tarviketta että vie mökillensä halkohommiin. Piakkoin vesipumpun akselilta alkoi tulla nesteet läpi ja käyttö jäi vähäiseksi. Viimeisin käynnistys onkin vuodelta 2011, jolloin se tiettävästi kävi ja liikkui ainakin pakilla pihan perältä toiselle puolen.

Noh, nyt alkoi kutittelemaan tämä oma tarve vetojuhtaa kohtaan ja talvella kysäisin valmiiksi että tämä lienee jouten siirtyä omiin hoiviin. Keväällä lumien sulaessa tilasin vesipumpun ja letkusarjan kaubamajasta, mutta vasta juhannuksena pääsin varsinaiseen herättelyyn, joka tosin koki takapakkia kun startti ilmoitti moottorin olevan yhtäpuuta. Viikko sitten kerkesin uudelleen tutkimaan tilannetta, jolloin pakosarjaa irrottaessa totesin että vettähän se on tainnut hörpätä. Toiveikkaana killitin polttoöljyä sylintereihin, jos se ainain auttaisi jumiin. Eno oli sitä viikolla lisännytkin, toiveita jo oli että sehän saattaisi sittenkin heretä pyörimään. Mutta ei, yhtäpuuta tunnosti olevan edelleen. Räikkä kouraan ja nostin kannet pois, kolmosen mäntä liki alhaalla ja vesi oli rokottanut pytyn pahaksi. Öljypohjan nappasin pois ja kolmosen laakerikannen löysättyäni totesin kaksi muuta sylinteriä vielä liikkuviksi. Pitäisi vaan tuo jumiutunut mäntä saada pois että helpottuisi kahden muun irroitus. Pullotunkilla ja jatkovarsilla koitin painaa sylinteriputken reunasta että jos se ois irronut, mutta keula vaan nousee ilmaan. Vaatinee siihen erilaisen ulosvetäjän.

Mutta seuraavaksi tarttis saada setka omaan pihaan tuolta 50km:n päästä, että saisi enempi purkaa moottoria auki ja laittaa todelliset tarpeet tilaukseen. Mitä kaikkea tuossa tulisi ottaa huomioon? Putket mäntineen, tiivistesarja ja kk-laakerit kaubamajasta kustantaisi 156e, kaipa ne ihan käypää tavaraa on? Tuota yhtä laakerikaulaa kun pääsin kokeilemaan, ei kynnellä juuri uraa tms. tunnu eli sekin voisi std-laakereilla mennä jatkossa? Ainakin tuo kolmosen kanki tuntui heiluvan männässä hieman ylimääräisellä välyksellä, että yläpään holkki täytyy uusia ellei sitten koko kanki. Sattumoisin tuon pytyn pakotönäri ei ollut enää suora ja männässä näkyi venttiilin ääriviivat, niin lienee joku törmäys siellä sattuneen. Käytämme varmaan myös venttiilit irti ja uusitaan tarvittaessa.

Lähinnä kaipaan neuvoa miten edetä purku- ja kasaustöissä, mitä tarkistaa ym. Rattori on rojektina ensimmäinen, tojotia ollut yli 10 vuotta ja vastikään yhden dieselimoottorin täysin rempanneena ei konehommat ihan uusia ole, hieman eri tekniikkaa kuitenkin.

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 04 Elo 2018, 08:50
Kirjoittaja ipexis
Auttaisko lämpö männä irrotukseen. Kuumailmapuhallin tai kaasua sinne mäntään. Kokeilisin myös jonkin tunkki virityksen tekemistä sylinterin yläpuolelle jolla painattaa. Tosin voi olla syöpynyt jo niin pahaksi että vaihettava putki ja kenties mäntä

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 04 Elo 2018, 12:20
Kirjoittaja Santtuk
Pikkusen sain liikkumaan tuota jumittunutta mäntää, vaikka liki alakuolokohtaa onkin. Pitäs vaan jollain hoonata ne ruosterokot pytystä pois niin se vois sieltä irtaantua helpommin.

Masinistipalstaa kans selailin pitkään, siellä oli vastaavaa remonttia tehty ja sylinteriputken ulosvetäjästäkin löytyi kuvia. Sillä ne saattaisi nousta tästäkin. Tosin eräs kirjotteli, että on leikanneitakin pyttyjä ja mäntiä vaan hioskellut sekä putsaillut, uusilla renkailla kasannut ja todennut toimiviksi vielä pitkän ajan. Asioissa on monta puolta, että tehdäkkö pitkän kaavan kautta vai miten, mutta jos tuon koittaisi ensin vain saada puretuksi että näkisi miten kannattaa edetä. Kuinka yleisesti noita uusia putkia joutuu koneistamaan lohkotasoon?

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 10 Elo 2018, 22:13
Kirjoittaja ipexis
Melkein lähtisin putkien mäntein ym. vaihdolla. Mieti noita syöpymiä ja muuta. Also laakerit too.
Silloin itse tiedät mitä on tehty.
On minullakin tavetin kiertokanki ollut ruosteinen ja hiekkkapeperilla siloteltu ja toimii. mutta...
Eli tee kunnon remppa, siinä on sulla itelles ikäinen lumikone.
Jos rahaa ei nyt ole , säästä, se on sen väärti

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 16 Elo 2018, 20:00
Kirjoittaja Santtuk
Totta turiset joo, kun uudetkaan osat ei näemmä maksa juuri "mitään", ekassa viestissä mainitut hilut halvemmat kuin tuo tojotan ylikokomäntäsarja tarvikkeena. Aikahan sen sitten näyttää, mitä muuta remonttia siihen joutuu tekemään, todennäköisesti saa tehdä ja paljon :shock: Liikkuvana se kuitenkin on ollut aikanaan. Mutta jospa tuon saisi omaan pihaan jollain ilveellä, niin pääsis purkamaan loput koneesta auki.

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 01 Syys 2018, 19:52
Kirjoittaja Santtuk
Nytpä seon kotona. Muuan tunti heti tuhrattu männän kanssa, aikani sinne porailin reikiä ja viritin kierretangosta ulosvetäjää. Muutaman sentin mäntä jo nousi, mutta lopullain vaan korkkasi kierteet tangosta... Auttanekko kuin liuotella lisää sekä tehtailla erilainen palikka yläpäähän, josko tuo haluaisi putken kanssa nousta pihalle. Vai onko parempia ehdotuksia?

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 02 Syys 2018, 16:55
Kirjoittaja Santtuk
Irtosihan se kun lämpesi. Moottorinosturilla männästä kiikkumaan ja vasaraa ni tuli pihalle, muut oli hieman helpompia tapauksia vaikka olihan työtä niissäkin. Putkiin ei omat vermeet riittäneet niin täytyy huomenna hakea lisää rautaa.

Naputtelin männät ja kanget erilleen, kun niissä tuntui selvät välykset. Nro 2 mäntä oli pykälän mukaan ainaki väärinpäin? Ykkösen ja kolmosen männäntapin holkit olivat pyörähtäneet niin ettei öljyreikä ollut enää kohdallaan, kakkosen hela tippui samaa vauhtia pois. Ykkösessä ja kakkosessa oli sivussa semmoinen lukitusruuvi paikallaan, joskaan sillä ei näemmä merkitystä enää ollut. Kolmosessa sitä ei enää ollutkaan. Onko helat tosiaan noin väljäsovitteiset että ne pitäisi lukita ruuvilla? Tosin nämä kaksi paikallaan ollutta piti hylsyn kanssa naputella ulos. Jos nuokin on tuolla aikansa pyörineet öljyttä niin kangen silmäkään ei varmaan toleransseissa enää ole. Mietin että ostanko samaan konkurssiin kauppamajasta uudet kanget à 20e. Niissä lienee nuo helat mukana.

Lieköhän jollain unohtunu vejet sisälle kun kansista on osa pakkasropuista korkannu irti. Keväällä hoksinkin yhden lähteneen ja tuolloin vesipumpun mukana tilasin pari rikkaa. Saa näemmä tilata lisää, mutta pysyykö noin hennon näköiset roput muka paikallaan? En ole vielä kokeillut, mutta kysympähän vain valmiiksi... Venttiilit pitänee vielä joku ehtoo puristella irti, tarkistaa varsinki nuo kolmosen venat että onko ne kuin kierot männässä olevasta jäljestä päätellen. Eipä tosin nuokaan näytä maltaita maksavan. Taitaa vaan tuo 200e putjetti ylittyä, mutta tuskin se kauas karkaa vaikka jotain muutakin pistäisi uutta.

Muuan kuvatus löytyy täältä.

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 03 Syys 2018, 20:01
Kirjoittaja Santtuk
Putket ois kans irti. Tiukassa oli loput kaks ensimmäiseen verrattuna mutta työtähän se vain vaati. Kolmosen kannesta nappasin venttiilit irti, eihän nuo vippase tjsp eli liekkö papparainen vain pilotilla saanut tönärin mutkalle... Mietin että uusiakko kaikki venttiilitkin, mutta vaatineeko se sitten seetirenkaiden uusimisen samalla. Kohtuu siisti tiivistepinta noista löytyi vielä sotkun alta, että jos putsaa ja tahnan kanssa käy läpi niin taitavat välttää.
Pakkastulppaa koitin yhteen kanteen laittaa mutta eikat se siinä pysy. Onko noiden asennukseen joku jippo olemassa vai liimallako nuo pitää laittaa? Tuohon kiertokankiasiaan jos joku viisaampi esittäisi näkemyksensä, niin saisin ostoskorin kasaan ja tilauksen vetämään.

Ainiin, kaubamajan sivu ei anna URI:n luettelosta suutinkärkeä jolla olisi sama numero kuin sparexin luettelossa. Sieltä kaivetulla numerolla taas löytyy URII:n kärki, uskoakko että tuo on se oikea? https://www.pmkaubamaja.ee/fi/suutinkar ... zetor.html

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 30 Syys 2018, 12:38
Kirjoittaja Santtuk
Oisko täällä tietävämpiä liikkeellä, kohta iskee epätoivo kun tuossa ei näemmä yhtään toimintakuntoista osaa ole.

Kampuran lievästä välyksestä lähti homma liikkeelle, laakerit selvät eli poikki piti pistää. Kytkinlevyn pinnat tuli kappaleina ulos. Kampuran käyttäs pajalla, uudet liuskat ja levyt niin ei vielä konkurssia tekis.

Mutta syöttöpumppu. Sitä taannoin kokeilin että saanko ainetta ulos vaan pisaraakaan ei tule, vaikka sähköpumpulla uutta löpöä tarjosin pumpulle ja ilmaruuveista tulee löysätessä ulos. Säädinkopan luukkua käytin auki ja lievästi siellä on ruostetta ym. sotkua kertynyt. Koitin laittaa löpöä liuokkeeksi vaan nekin vuotaa kopan tiivisteen välistä ulos. Öljystä ei tietoakaan. Onko kellään ehjää pumppua jemmassa tai kukahan noita huoltaa?

Re: 3011 elvytystä

ViestiLähetetty: 05 Loka 2018, 20:51
Kirjoittaja Santtuk
Ilmeisen vaikeita kysymyksiä tai sitten zetor-tietämys on todella salaista kun ei hakemallakaan löydy läheltä liippaavaa asiaa. Täytyy vain toivoa, että tämä arvaamalla rakennettu moottori vielä joskus toimisikin...