Sivu 1/1

Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 12:53
Kirjoittaja Rokressi
Poika läksi armeijaan ja auto joutuu seisomaan parkkipaikalla pitkäänkin. Lämmitystolppia ei varusmiesten autojen parkkialueelta löydy ja näin sydäntalvella pakkasiakin piisaa joskus. Ajatuksena oli varmistaa lomillepääsy vaikka auto olisi hieman kohmeessakin. Elikkäs hommattiin kuvan mukainen apukäynnistin, liekkö kenelläkään noista kokemuksia? Tekeekö mitään vai mänkö rahat hukkaan :(

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... ori-37905/


Kuva

Re: Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 13:37
Kirjoittaja Z5945
Minulla on tällaiset kokemukset tuollaisesta. Taitaa olla Einhell merkkinen.

Kerran kun webasto söi akun autosta niin hankin sitten varalle tuollaisen mutta ei tullut sitten enää siinä autossa käytettyä.

Mutta kerran sattui niin että tuli kaupungilla vastaan auto josta oli jäänyt valot päälle ja oli pakkanen. Kokeiltiin sitten sitä apukäynnistintä mutta ei auttanut, työntämällä sitten lähti. Taisi olla että pakkanen oli hyydyttänyt apukäynnistimenkin ja oli tainnut unohtaa varastoladatakin :oops:

Toisen kerran kesällä oli silloisessa kerrostalossa naapurilta akku autosta ihan loppu. Niin yritettiin tuolla. Virrat kyllä tuli mutta ei jaksanut pyörittää, ohjeessa taisi ollakin maininta että ei pysty käynnistään autoa jonka akku on täysin loppu.

Kompressoria kun kokeilin niin taisi pikemminkin ilmat renkaasta vähetä kuin lisääntyä (heh)

Mutta opiksi ottaneena pitää muistaa että jos on auton peräkontissa niin on se silloin samassa pakkasessa kuin auton akkukin ja pitää muistaa varastoladata.

Mutta minulla siinä oli hyvä lamppu siinä kyljessä...

On se tuolla varastossa edelleenkin mutta en ole nyt löytänyt käyttöä.

Re: Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 21:02
Kirjoittaja V-M
Osta Rokressi varastoon yksi Optiman akku ja sitten vankat kaapelit ja anna se pojan peräkonttiin armeijan ajaksi,lähtee käyntiin auto jos muuten kunnossa kun tuon junttaa lisäksi jos normi akku ei riitä. :shock:

Itellä oli kosani armeijassa johon rakennin jaloilla maassa seisovan ilmanpuhallusputken,sillä lämmitin edellisenä iltana ja käytin moottorin lämpimäksi ja akkuki latautu,lähti diesliki joka lomallelähtökerta käyntiin.

Re: Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2013, 06:11
Kirjoittaja ipexis
Kokemusta ei ole mutta jos tuon saa ladattuna ja lämpimänä vietyä autollle lomalle lähtiessä niin saattaa auttaa. eli säilytettävä tuvassa.
mihis poikas meni, ite menin 82 ja en ole pois vielä päässyt :)

Re: Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2013, 07:55
Kirjoittaja Rokressi
No, kun tuo apukäynistin ei kerennyt tulla postiin ennen armeijaan menoa, niin pistin tosin tavallisen täyteen ladatun akun (60 Ah) ja kaapelit pojalle takakonttiin. Tuossa sen Saabissa kun ilmenee noin kerran vuoteen mystinen virrankatoaminen, epäillään keskuslukitusta, mutta kun vika on niin satunnainen, vaikea on varmuutta saada. Mutta v...tuttaahan se, jos sattuu juurikin lomille lähtiessä.

Taidetaan olla ipexisin kanssa samoja ikäluokkia, taisi olla v. 83 kesällä, kun itse aloitin Kontiorannassa ryynäämisen. Alkuun panssasintorjunta-komppaniassa alokkaana. Sitten PST-linja aliupseerikoulussa ja sen jälkeen apukouluttajana eli santsarina samaisessa paikassa, loppuajan huuhailin sitten kuljetuskomppaniassa. Vaan ipexihä vasta santsari onkin, kun ei ole vieläkään päässyt pois :lol: . Saako kysyä sotilasarvoa ;)

Niin poika aloitti perinteitä kunnioittaen tässä Kontiorannan viimeisessä saapumiserässä, panssarintorjuntakomppaniaan oli kuulema käsky käynyt.

Re: Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2013, 15:28
Kirjoittaja ipexis
Siviilinä minä oon vääntäny koko ikäni, ja reservin huipulla alikessuna :D
Voi olla sama ikäryhmä 63 kun menin vuodella etupainotteisesti

Re: Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 31 Maalis 2013, 10:01
Kirjoittaja Rokressi
Päivitystä hieman tähänkin. Ei ollut pitkäikäinen tuo Bilteman apukäynistin, se rupesi purkautumaan itsekseen. Latauksen jälkeen jännite putosi vuorokaudessa n. 11V tasolle, Elikkäs ei sillä ollut enää mitään virkaa käynistysapuna. Laitoin sen takaisin ja palauttivat rahat, hyvä niin.

Tarvetta tuolle kyllä olisi ollut, sillä saabissa oli akku miltei tyhjä aina lomille lähtiessä. Onneksi oli takakontissa täyteenladattu vara-akku millä auton sai tulille. Alkoi kaveri jo kypsymään koko autoon ja olipa se jo myynnissäkin hetken aikaa netti-autossa :lol: Aiemmin ei tuota akun purkautumista tullut niin huomioitua kun auto oli ajossa lähes päivittäin.

Alettiin sitten järjestelmällisesti tutkimaan minne se virta oikein karkaa. Purkuvirta oli suuruusluokkaa 0.17A. Nypittiin sulakkeita ja releitä yksitellen pois, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta. Sitten rassattiin radio irti ja sieltähän se syyllinen löytyi. Kytkentä oli kyllä tehty aivan ohjeen mukaan, mutta virta ei katkennut kokonaan radiosta vaikka avaimesta katkaisi virrat. Yksi johto piti olla kytketty jatkuvaan virtaan "hienouksien" takia. No, muutettiin sekin katkeamaan virta-avaimesta. Ei tuolla isommin ollut vaikutusta radion toimintaan. Kanavat pysyvät muistissa, ainostaan "good bye" teksti ja joku pimpelipom ääni on kadonnut virrankatkaisun yhteydestä.

Mikä tärkeintä, purkuvirta on pudonnut nyt 0.03A tasolle ja auto käynistyy nätisti parinkin viikon seisonnan jälkeen :D

Re: Apukäynnistin

ViestiLähetetty: 31 Maalis 2013, 13:09
Kirjoittaja jusape
Yllättävän suuri virta sieltä menikin... :shock: Vaikka 0.17 tuntuu pieneltä niin 24 tuntia onkin jo 4,08A... tuo kertaa 5 on 20,4A jolloin akusta (vähän tietty jo muutenkin vanhasta) on paras terä jo ties missä...