Ostin pari vuotta sitten sen 6,3 metrin puomilla varustetun 9 tonnin kärrin ja toistaiseksi olen aika tyytyväinen ollut. Letkutuksen suunnittelua ei ole ihan loppuun asti tehty; letkunippu hajotti vinssin venttilin kun puomia käänsi, mutta takuu pelasi sujuvasti ja sain uuden venttilin puhelinsoitolla. Myöhemmin kun tutkin kampetta tarkemmin vuoto ei johtunutkaan letkunipun väännöstä vaan karan o-rengas oli osittain pois urastaan. Laitoin jatkot letkuihin ja siirsin venttiilin toiseen paikkaan.
Sitten vähän omaa hölmöyttäni väänsin kuormaajan jalustan pohjalevyn mutkalle kun lähdin vaunun takaa vetämään jatkopuomilla kannonjuurakkoa irti. Nostosylinterissä
(ns. käänteinen ratkaisu, puomi nousee sylinterin vetopuolella joten alaspäin voimaa löytyy reilusti enemmän) on onneksi sen verran paukkuja että pohjalevyn sai puomia alaspäin painamalla oikaistua ja hitsasin sitten vahvistuksen jalustan ja etusermin väliin, nyt on kestänyt hyvin. Laitoin varuiksi pulttiliitoksen tukilevyjen väliin että saa tarvittaessa sermin ja kuormaajan erilleen jos vaikka nostolaitteisiin tulee tarve pistää kuormaaja.
Pari letkuliitintä piti tihkuvuotojen takia kiristää mutta mielestäni vähemmän kuin uudessa Keslan kuormaajassa. Öljyputket on avattavien kiinnikkeiden sijaan hitsattu puomin päälle ja letkutus pääpuomin sisällä hieman arveluttaa, lähinnä taittonivelien kohdalla menee aika tiukalle vekille.
Sen sijaan esim. nivelissä on rasvanipat hyvin hollilla ja puslat sekä tapin ovat aika reilun kokoiset. Jos vaan materiaali on ok niin nivelien pitäisi kestää kunhan muistaa rasvata. Puomiston liikeradat toimiii kuormatessa hyvin ja voimaakin on Zetorin vaatimattomilla öljynpaineilla mukavasti. Venttiilipöytä ei ole ihan yhtä tarkka ja pehmeä kuin esim. Patussa mutta toimii ja pitää. (-öljyt sisällään sekä kouran ilmassa) Mukavan leveä koura niputtaa hajallaankin olevan kourakasan hyvin.
Kärrin puolella ei juurikaan ole kommentoitavaa mitä nyt toisen takarenkaan pultit pääsivät löystymään ja kalvoivat vanteen keskireiän ja pultinreiät väljiksi. Nostan käden virheen merkiksi, oma moka mitäs en tarkastanut kireyttä. Panin väliaikaiskorjaukseksi aluslevyt mutterien alle ja vedin naula päässä tiukalle että prikat muotoutuivat kartioiksi. Pitää jossain vaiheessa hommata uusi vanne jos tarttee pitempiä siirtymiä ajaa täydellä kuormalla. Telin ja aisan linkuista sekä navoista löytyy rasvanipat kuten pitääkin.
Tällaisia
käyttäjäkokemuksia.
(n. 200 mottia koluttu tienvarteen ja jokunen rahtikeikka, muutaman sadan km:n verran yhteensä)