Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Zetor » 11 Maalis 2013, 19:55

Zetori 4340 v. Malli 1994 kartaani kopantiiviste on alkanut vuotamaan öljyä laatikko jonka kylkeen tulee neliveto kytkentä vipu ja josta lähtee kartaani etu akselille.Kiristin pultit mutta vuoto jatkuu kopan kummaltakin puolelta. Onko teillä mitään kokemusta ja korjaus ohjetta kyseiseen vaivaan kiitos vastauksista.
Zetor
 
Viestit: 28
Liittynyt: 23 Marras 2012, 13:44

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Rokressi » 11 Maalis 2013, 20:25

Onko kuvan mallinen systeemi? Jos on niin näyttäisi koppa putoavan alas kun irrottaa kardaanin ja käyttövivun ensin, tiiviste nro. 12 taitaa sinulla vuotaa?. Kannattaa tietysti ensin laskea peräöljyt pois, ettei tule silmille kun löysää pultit.
Jotain kuormalavaa tai vastaavaa kannattaa laittaa murikan alle irroitettaessa, lienee kohtuu painava palikka.


Kuva
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Zetor » 11 Maalis 2013, 21:03

On tarkoitus muutenkin vaihtaa vaihteisto öljyt ei ole viellä vaihdettu aikaisemmin koska kone on ollut vähäisellä käytöllä nyt on tunteja n,900 tuntia.Tuntuu vähän oudolta vialta jos siellä yleensä on tiiviste ja laippojen pinnat on hyvät kuinka se voi alkaa vuotamaan onko se öljy ollut maalauksen varassa raaputin maalin pois ja tutkin mistä se yleensä vuotaa niin se tihkuu laippojen saumasta kopan kummaltakin puolelta.Vuoto täytyy saada loppumaan ennen kuin laitan uuden öljyn perään/vaihteistoon.
Zetor
 
Viestit: 28
Liittynyt: 23 Marras 2012, 13:44

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Rokressi » 11 Maalis 2013, 21:10

Tuo kuva on vanhemmasta mallista, joten voihan olla että, uudemmissa kasattu pelkkän tiivisteliiman voimalla. Tai sitten joku urassaan oleva kumi hoitaa tiivisteen virkaa.
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Zetor » 14 Maalis 2013, 10:04

Nyt olen saanut lisä viisautta kyseiseen asiaan.Saku lähetti uuden tiivisteen eikä vaihto pitäisi olla vaikea homma.Kun katselen tuon tiivisteen mallia niin siinä on kopan reunoissa kovin vähän tiiviste pintaa eikä siinä ole kopan reunoilla olenkaan pulttia jolla saisi reunat lujemmin kiinni voi olla turha homma ei tule koskaan pitämään kunnolla.Täytynee hyväksyä Zetorin pienet rakenne virheet konetta ei saa koskaan ihan tiiviiksi aina on jossakin pieni vuoto.Olen saanut sellaisenkin neuvon kokeneelta setkan huolto mieheltä kun on laskenut öljyn pois niin laittaa jotakin liimaa niitähän on monenlaisia kopan kumallekkin puolelle saumaan josta se vuotaa öljyä,mutta kun ei haluaisi tehdä mitään virityksiä.
Zetor
 
Viestit: 28
Liittynyt: 23 Marras 2012, 13:44

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Rokressi » 14 Maalis 2013, 10:23

En laskisi tiivistesilikonin käyttöä "viritykseksi". On aika yleinen käytäntö traktorimerkistä riippumatta varmistaa tuolla tiivisteiden pitävyys. Viimeksi kurkkasin oman Zetorin kampiakselia, että on painot tiukasti kiinni. Laitoin vanhan öljypohjantiivisteen takaisin, kun ei särkynyt yhtään irrotuksessa. Ohut kerros tiivistesilikonia tiivisteen molemmille pinnoille ja paketti kasaan. Ei ole tihkunut tippaakaan öljyä siitä välistä.
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Z5945 » 14 Maalis 2013, 12:08

Tuosta tiiviste silikoonista.

Minä olisin ehkä "ei silikonia koulukunnan kannattaja" On nimittäin ollut ihan mahdotonta puhdistaa niitä tiivistepintoja missä on käytetty silikoonia. Eli pintojen saaminen tiiviksi on ollut hankalaa ja ongelmia voi minulle tulla kun en ole enää silikoonia halunnut käyttää.

Miettisin tätä niin että jos tiivistepinnat on puhtaat ja tasaiset niin miksi laittaa silikoonia. Kyllä paperi tiivisteen pitää riittää, kunhan tulee asennettaessa vain kohdilleen. Eli nyt jos on laitettu jossain korjauksessa silikoonia niin sillä tiellä sitten pitäisi pysyä ja käyttää silikoonia jatkossakin ellei ole ihan varma että saa kaikki tiivistettävät pinnat ihan puhtaiksi. Ja luulen että noissa silikooneissakin on valtavasti eroja ja onhan niitä varmaan eri laatujakin varmaan vaikka kuinka paljon.

Jos tuo koppa on vain tarpeeksi jäykkä niin eihän se haittaa vaikka ei joka paikassa ole ruuvia. Jos kiristys tulee tasaisesti ja tiiviste pysyy asennettaessa paikoillaan, ja tiiviste pinnat ovat puhtaat niin eiköhän se lakkaa vuotamasta.

Mutta eihän se silikonin käyttö mitenkään rikollista ole, mutta minä kiinnittäisin varmaan huomiota siihen että millaista silikonia sinne laittaa.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Rokressi » 14 Maalis 2013, 12:36

Monia ärräpäitä on tullut suustaan päästettyä, kun pitänyt irrottaa silikonilla liimattuja koppia irti. Ensin ei irti millään ja sittenkun lähtee niin saapi vielä kaapia pinnat puhtaiksi. Elikkä pitää hieman selittää omaa toimintamallia. :roll:

Käsittelen tiivistesilikonilla vain pelkän tiivisteen, molemmin puolin ohuelti. Annan aineen kuivua! sitten vasta asennus. Näin toimien silikoni ei tartu tiivistettäviin pintoihin olenkaan ja seuraava irrotus on helppo. Ohut silikonikerros tiivisteen pinnalla muodostaa joustavan pinnan, joka tavallaan tasaa metallipintojen ja kiinityspulttien lämpölaajenemisesta johtuvan liikkeen paremmin kuin ajanoloon kovettuva paperitiiviste. Ja sitä silikonia ei tarvia paljoa laittaa, ihan ohut tasainen liki läpikuultava kalvo riittää.

Kyllähän se pitäisi periaatteessa öljyjen pysyä sisällä ihan pelkillä tiivisteilläkin, mutta ei vaan pidemmänpäälle aina pysy jostain syystä :( Voipi tietysti kysyä, onko tiivistemateriaali sitten huonoa?
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Zetor » 14 Maalis 2013, 13:41

Huoltomiehen ohje tarkoitti että laittaisin liiman kopan ulkopuolelle sillä vuoto on pientä tihkumista.Sakun ohje oli myös että silikonia ei tarvitse käyttää tiivisteen pitäisi riittää.Sitäkun ei nyt tiedä millä se on nyt laitettu tehtaalla.Kopan pultit kiristyi aikalailla voi olla että se koppa on vähän liikkunut kun on joutunut nyt neliveto päällä vähän kovempiin hommiin monen vuoden huilaamisen jälkeen sillä on voinut vähän paikat ravistua.Jos siellä on nyt ollut tiiviste,jos laitan uuden tiivisteen varmaan täytyy laittaa jotakin liimaa että ei ala taas vuotamaan samasta kohtaa sillä se tiiviste on reunoiltaan paljon kapeampi kuin mistä menee pultit läpi tiivisteen.Täytyy odotella että lumet sulaa on mukavampi makailla setkan alla oli jo tarpeeksi kylmä kun tutkin mistä se öljy pohja kastui maatessa jäätikön päällä ja kone on kesäpaikalla jonne on matkaa lähes kuusisataa kilometriä.
Zetor
 
Viestit: 28
Liittynyt: 23 Marras 2012, 13:44

Re: Nelivetokytkentä kopan öljyvuoto.

ViestiKirjoittaja Z5945 » 14 Maalis 2013, 14:42

Eikö tuo liimaa ulkopuolelle ohje kuulosta vähän enemmän tilapäiseltä kuin korjaukselta?

Rajusti karrioidenhan sitten voisi sanoa että dippaa koko traktori silikooniin niin ei tarvitse huolehtia mistään öljyvuodoista. (myönnetään, myönnetään vähän alta riman kommentti. voihan olla ihan perusteltuakin liima ulkopuolella)

Zetka sakulta tulee varmasti hyvä tiiviste ja jos et usko siihen niin löytyisiköhän jostain kyselemällä oikein kunnon tiivistemateriaalia levynä mistä sitten alkuperäistä sapluunana käyttämällä leikkaisit sopivan vähän isommilla kannaksilla?

Toden totta että jotkin tarviketiivisteet (vaikkakin ihan varmaan samat mitä zetoriin missä tahansa myydään) mitä minullekin on tulleet näyttävät ihan perus A4 paperilta...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Seuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa