Zetorin kunnostusta 2

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja V-M » 25 Maalis 2013, 20:09

Kiitos informaatiosta,on muutamia kyselyjä ollu tohtiiko tilata,eli kyllä tohtii :D
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 10 Huhti 2013, 13:41

Kunnostuksessa mennään taas eteenpäin, ei ole muiden töiden takia paljon ehtinyt. Mutta nyt pikkuhiljaa alkaa kasaantua. Nesteet sisällä, ilman öljypohjaa vielä odotellaan onko vuotoja. samalla polttoaine letkujen korjausta jne.

Osaako joku kertoa voiko pakkosyöttö napin vain ottaa pois ja miten.

Luulen että minulla nappi toimii mutta on jollakin tavalla vähän kuin irti. Minulla on vanha pumppu josta saisin sitten uuden napin. Miten on pystyisikö pienellä vaivalla vaihtamaan? On toiminut viiem kesän ilman pakko syöttöjäkin.

Toinen kysymys. tilasin uuden käsipumpun mutta en tajunnut katsoa että minulla on M14 kierre siirtopumpussa. ja uudessa käsipumpussa M16 kierre.

Joten mietin että jos ottaisi vanhasta syöttöpumpusta siirtopumpun ja tekisi siihen uuden kierteen M16:sta. Voisiko onnistua? vai taitaa olla helpompi tilata uusi jos löytäisi M14 kierteellä.Marjakankaalla näytti olevan 30 kymppiä. Eestissä ei ollut ainakaan netissä kysymällä voisi löytyäkin...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 25 Huhti 2013, 07:17

No niin, viime lauantaina saatiin zetori käyntiin, ja nyt kun loputkin sähköt alkaa olla asennettu, niin pitäisi alkaa käyttelemään sitä sisään. Ohjekirjan mukaan 10 tuntia ensin ilman kuormaa sitten 20 tuntia puolella kuormalla, ja sitten 20 tuntia 3/4 kuormalla ja sitten öljynvaihto.

Aikaa vieväähän tuo kasaaminen on ollut ja kun on ollut muutakin tekemistä niin vänhän on venynyt aika taulu, kyllä kai tuohon loppujen lopuksi jo toistasataa tuntia on kulutettu. Ja tällä hetkellä rahaa mennyt uusiin osiin noin 850€. Ja siinä siis kaikki uudet jarrut, uudet osat koneeseen ja kytkin ja sähköt. Nyt on mittaristokin jotta näkee tunnit ja öljyn paineitakin näytti olevan.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 25 Huhti 2013, 08:59

Hauska juttu kävi tuossa kun korjasin ohjaus sylinteriä. Minulla oli kaksi vähän huonoa ohjaus sylinteriä mistä kasasin yhden kokonaisen ja samalla puhdistin sen kun oli täynnä ruosteista vettä. Mutta kasaus vaiheessa olin jättänyt kiertämättä sylinterin vartta tarpeeksi pitkälle joten joten paine oli sylinterissä ainavain toisella puolella ja teki ohjauksesta aika vallattoman :D Sitä sitten aikamme ihmeteltiin ja koiteltiin päätellä sylinterin toimintaa, ja tajuttiin että sylinterin varsi pitää kiertää ihan perille takaisin jotta toimii oikein. Ja aika pienestä matkasta oli loppujen lopuksi kysymys... ihan siis millimetreistä...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 25 Huhti 2013, 09:02

Ja kuvia ei valitettavasti ole paljon kertynyt, kamera jää aina pois matkasta eikä jaksa hakea, ja kännykässä on niin onneton ettei viitsi sillä kuvata. Mutta ei kai tuossa mitään ihmeellistä kuvattavaa kai ole ollutkaan.

Pitää tässä jossain sopivassa hetkessä ottaa kuvia...

Suuttimet pitäisi vielä korjata mutta voi olla että jää syksyyn, uudet kärjet jo olisikin sen kuin saisi aikaiseksi että veisi jonnekin...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 29 Huhti 2013, 07:38

Muutama kuva tämänhetkisestä tilanteesta...
Kuva

[url=http://postimg.org/image/facqa1ccx/]Kuva[/ur
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 14 Touko 2013, 07:35

Zetori nyt kokonaan läjässä, harmi nyt kun on laittanut kaikkiin paikkoihin uudet öljyt ym, on harmi huomata että tahtoo vähän jokainen vanha tiiviste tihkua öljyä esim akselistoista. Eli edellyttäisi koko traktorin perien osiin purkamista ja tiivisteiden vaihtamista. No siihen ei enää taida olla aikaa, tihkukoon nyt sitten, ja pitää seurata öljyn määriä tarkemmin.

Moottorin osalta toimii hyvin ja ei mitään ongelmia vielä. Sissään ajossa...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 06 Elo 2013, 12:04

No välillä ehtii tännekin... Pitkä tauko johtuu kesäkiireistä, taloremppaa, lastenhoitoa, yms... ei ole verkoissa paljon tullut oltua..

Zetorissa alkaa nyt olla 50 tuntia ajettuna. Öljyt vaihdoin jo 41 tunnin jälkeen vaikka ohjekirja sanoi että 50 tunnin kohdalla sisäänajon jälkeen. Ohje kirjassa oli muistaakseni siis että ensin oliko 10 tuntia höllästi sitten 20 tuntia puolella teholla ja sitten 20tuntia 3/4 teholla. Ei tainnut minulla ihan noin mennä mutta aika kevyellä ajolla mentiin. Karhi/äestys hommat keväällä ehkä vähän enemmän rasitti. Mutta ei voinut mitään hommat oli tehtävä. Eikä sitä paljon ollutkaan.

Mitäs muuta olikaan... Kylvöä, metsälannoitusta, lanausta, peräkärryn kanssa ajelemista...

Samalla kun vaihdoin öljyn niin avasin öljypohjan koska luulin että minulla oli vähän vääränlainen tiiviste öljy pohjassa, mikä ei sitten kyllä ollutkaan vääränlainen. Minulla on pieni öljy vuoto yhdessä etupän saumassa mutta pulttien kiristäminen taitaa vaatia enemmän purkamista joten talvelle se menee.

Mitään ihmeellistä ei vilasulla öljypohjassa näkynyt.

Hydrauliikka tiivisteissä eli kupari prikoissa ollut vuotoja joita yksitellen on sitten kiristellyt. Tuntuu että vaikka kuinka kiristää niin aina jostain vähän tihkuu.

Mitäpä muuta... Jarruvalo katkaisin meni metsässä lopullisesti päreiksi, se on kyllä huonossa paikassa. Ja portaakin ehti saada vähän siipeensä :D tietysti.
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Zetor » 08 Elo 2013, 20:04

Onko öljypohjan tiivisteen vaihto vaikea homma.Mistä ostit tiivisteen laitoitko tivisteeseen liimaa.Oman setkan öljypohjassa on myös pieni vuoto joka ei näköjään kiristyksestä huolimatta pidä. Samalla kun vaihtaisi uuden tiivisteen pitäisikö ne tasa painot tarkistaa vai onko turha homma.Setka on 4340,61 hv otettu käyttöön v,94 syksyllä ja ajettu vajaa tuhat tuntia.
Zetor
 
Viestit: 28
Liittynyt: 23 Marras 2012, 13:44

Re: Zetorin kunnostusta 2

ViestiKirjoittaja Z5945 » 09 Elo 2013, 07:37

Ei se isohomma ole. Öljyt tietysti pois ja sitten öljypohja. Vanha tiiviste pois, katsoo että pinnat on puhtaat ja muutenkin ok ja sitten uusi tiiviste paikoilleen ja öljypohja kiinni. Apu käsi pari jos on niin helpottaa kyllä pois ottamista ja paikoilleen laittoa pohja osa ei kuitenkaan ihan kevyt ole ainakaan noissa vanhoissa.

Jos on tarkka niin samalla tarkistaa että öljypohja on ehjä ja suora ettei vuoto johdu esim vinosta tai rikkinäisestä öljypohjasta. Luulen että jos pohjan kiristäisi ihan hampaat irvessä kiinni niin sen saa kyllä rikki.

Minä tein niin että kiristin sillein kuitenkin sopivan tiukkaan räikän varrella ja sitten öljy sisään ja päivän parin päästä tarkistus kiristys kun se tiiviste kuitenkin antaa vähän periksi. Ja sitten kun ei vuoda mistään niin se on varmaan sitten ok.

Minulla oli se edellinen tiiviste sellaista korkkia ja taisi olla tehty siihen C-360:een joten luulin että se ei oikein sopinut. kyllä tämä paperinen on kuitenkin parempi. Tilasin Marjakankaalta, kun ei ole mikään kallis osa.
En laittanut mitään mönjää, kaikki kokeneemmat on sanoneet että jos pinnat on kunnossa niin paperi riittää, ei mitään liimoja.

Ja tarkistaa tasapainot niin pitää irrotta roiskelevy. Kai tuossakin mallissa sellainen on. En osaa sanoa kannattaako tarkistaa. Nopeastihan sen roiskelevyn tietysti irrottaa ja vähän kun koputtelee niin huomaa jos painot on löysällä. Mutta tuskin niitä hirveästi hakkaamaan kannattaa alkaa. Ehkä jos haluaa nukkua yönsä rauhassa kannattaa tehdä/teettää se painojen kiinnitys mikä tälläkin palstalla on esillä.

tuolla koneella on ajettu tosi vähän. Pitää varmaan olla tosi hyvä tuuri että sattuisi sellainen akseli omalle kohdalle mistä ne painot lähtee irti. Ei ne minunkaan vanhassa akselissa olleet mitenkään löysällä, ja tuolla lienee ajettu arviolta 5000-7000 tuntia...

Oma mielipiteeni on, voin siis olla väärässä... Jos ne painot ei ole sieltä tuhanteen tuntiin lentäneet niin miksi ne nyt yhtäkkiä sieltä sitten lähtisi. varsinkaan jos ei ole mitään kovaa ajoa koneella. En kyllä asiaa sen kummemmin miettisi.
Mutta tietysti jos olisi leipä kiinni siitä että kone pelaa, niin kyllä se varmaan takaraivossa vähän puristaisi :D
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

EdellinenSeuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa

cron