Elikkäs kyseessä vissiin ihan tunnettu ilmiö. Maantiellä jos neliveto pääsee loksahtamaan päälle, alkaa nykimään oikealle. Kun tunkkaan oikean puolen pyörän ylös, pistän vaihteen päälle ja nelivedon päälle ja pyöritän etupyörää niin se pyörii tyhjää kauhean rutinan säestämänä. Karpaasi ei pyöri mukana vaan nytkyy tahdissa. Aloin tutkimaan asiaa kun viime suvena klapikuormaa vetäessä kuului *LOKS* ja neliveto meni päälle itsekseen jolloin huomasin tuon nykimisoireen. En vaan tiennyt kuuluuko sen tehdä niin koska ei ole tullut neliveto päällä ajettua maantiellä. Ja nyt sitten talvella auratessa ei etupää vetänytkään vaan rasituksessa rutisi ihan kuin veto "löisi yli". Ihme kyllä syksyllä kyntäessä se ei oireillut? Tosin oli kyllä märkää ja pehmosta, ei kovin tiukkaa vetoa tullut.
Googlella haku löysi tämän verran tietoa:
http://www.kuukuna.net/masinistit/10663.html Todella hyödyllinen viestiketju btw, 30 viestiä joiden ainoa anti on perä rikki tai vetari poikki.
No, minäpä poika puran koko vetopyörästön atomeiksi ja mitä löytyy? Ainoa mahdollisesti vialliselta vaikuttava osa on epäilyttävän näköinen poskilaakeri. Ulkokoolin reunassa on jotain jälkeä, mutta laakeri ei ole vielä kauhean väljä ts. rullat pysyy vielä pitimessään. Autoihin laatikkoremppoja tehnyt joitakin ja niissä yleensä nuo kartiorullalaakerit on jo niin loppu että rullat putoilee pitimen ja sisäkoolin välistä. Rataslukon osissa ei näy jälkiä ylilyömisestä, ei myöskään pienessä vetopyörässä tai lautaspyörässä. Pienen vetopyörän laakerointi on välyksetön kuten pitää. Osaako joku viisas kertoa mitä sieltä tarkemmin ottaen voi olla sitten paskana vai voiko todella pienen pieni laakerin kuluma aiheuttaa noin rajut oireet?
Toisekseen, millainen homma on samalla vaihtaa kaikki stefat? Planeettojen purkaminen osittain kesken, mutta samaan viestiin tämäkin kysymys nyt mahtuu.