Dodii! Nostolaite pelittää taas, huomenna pitänee mennä kokeilemaan kourakärryn kanssa onko hydrauliikkaan tullut lisää puhtia.
Hinnalla ei tämäkään remontti tullut päivää pilaamaan. 20 litraa yljyä oli se kallein ostos. Pumpun asennukseen tarvittavat tiivisteet maksoivat kokonaista 6€! Aikaahan siihen meni mutta oppiakin taas tuli. Ja hyvä mieli kun poropeukalo onnistuu
Kertauksena koko homma:
Ulosottoakselin ympäriltä suoja pois, 4 pulttia.
Pohjapanssari pois, 4 pulttia.
Vetokoukku irti, alla 2 pulttia, takana 4 pulttia 14mm kuusiokannalla. Koukku kannattaa tukea ja laskea hallitunkilla, on painava. Kuusiokantaiset oli sitten viimeisen päälle kireällä, neljänteen meni tunti aikaa ennenkuin nöyrtyi. Pulttipyssyllä tärytystä ja avaimella vääntöä metrin jatkovarrella.
Öljyt tyhjennetään, minä laskin sekä vaihdelaatikon alta että öljypumpulta.
Öljypumppu irti, 9 pulttia.
Öljypumpun suodatin irti, 2 pulttia. Suodattimen puhdistus polttoöljyllä ja lopuksi bensatilkalla. Metalliverkon ollessa rikki uusi suodatin maksaa noin 30€.
Pumppukokonaisuuden pesu polttoöljyllä, töhnää saattaa olla paljonkin. Varsinkin itse pumppuelementin alla kuopassa näkymättömissä melkoinen määrä tatinaa, löpöhuuhtelua ja esim. iso nippuside rassina tatina lähtee liikkeelle.
Suodattimen liitokseen uusi O-rengas ja suodatin takas kiinni.
Tiivistepintojen puhdistus, ohuelti vaseliinia pintaan, uusi paperitiiviste, taas ohuelti vassua ja pumppu valmiina asennettavaksi. Älä vaan laita mitään silikoonitöhnää. Minulla oli suodatin täynnänsä sellaista sinistä tiivistemassalimaa joka oli vissiin laitettu edellisen asennuksen yhteydessä mutta öljy oli sen tehokkaasti liuottanut.
Traktorin alla samoin tiivistepinnan puhdistus. Öljyn lähtöaukko pumppukiinnityksen etureunassa puhtaaksi ja uusi O-rengas.
Sitten vaan pumppu kiinni, vähän kuparipastaa pulttien kierteisiin niin seuraava irroitus taas vähän helpompi.
Öljyroppuihin myös uudet tiivisterenkaat kokoa 22/24mm. (sisä- ja ulkohalkaisija)
Uudet öljyt sisälle. 5011-mallissa 19 ltr.
Sitten pieni työtestisessio ja vielä pulttien kireyden tarkistus ja pohjapanssari kiinni.