Mitä tehdä vanhalle kaksvitoselle?

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Mitä tehdä vanhalle kaksvitoselle?

ViestiKirjoittaja zetormies » 03 Syys 2011, 15:11

Myynti ei ainakaan tule kysymykseenkään,joten kunnostaako vai säilyttääkö muistoesineenä? Jos joku on rempannut ko.konetta niin neuvot ja suuntaa antavat kustannustiedot otettaisiin kiitollisuudella vastaan. Moottori lähinnä olisi suurimman kunnostuksen kohde. Uusiksi männät ja sylinteriputket nyt ainakin ja kansi pitäisi peruskunnostaa myös. Kunnostetaanko kansia jossain? Ruiskutuspumpussa oli myös häikkää,ehkä säätäjässä kun käynti aaltoili ja jos jätti käymään paikalleen sammuikin,jos ei karannut kaasuvipuun heti kiinni,kun kierrokset laski.Missä vika? Vesipumppuun saa varmaankin korjaussarjan. Traktori oli huono käynnistymään ja puristukset tuntuivat huonoilta,mutta aikanaan lähti,kun hinailtiin puoli kilometriä. Jäi seisomaan "käyntikuntoisena". Entisöinnistä ei ole kyse vaan alkuperäinen työnteon ja säiden muokkaama ajan patina säilytetään. Nyt on käväissyt mielessä josko sen saisi vielä harrastuskäyttökuntoon komeasti päkättämään omaksi ja naapureiden iloksi.
zetormies
 
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 19:34

Re: Mitä tehdä vanhalle kaksvitoselle?

ViestiKirjoittaja V-M » 03 Syys 2011, 21:12

Putket,männät tiivisteet,pumpun elementit,takaiskut,suihkun kärjet,kannen läpiviennit,läivientiholkit suihkuille ja hehkuille ym mitkä siihen pitäs laittaa maksaa ehkä noin tonnin kaikkineen,noita luokkia,olen niitä muutamia laittanu ja ei se mikään suuritöinen laitettava ole.

Pumpunki pystyy ite korjaamaan,siinä varmaan jumittaa se hammastanko,tai sitten keskipakosäätäjä jumii,se on yksinkertainen kapine laittaa ja bebgt erik laittaa ohjeen mukaan.

Se syötön määrä vaan pitää sitten säätää kun uusii elementit,mittalasit vaan ja veivaa aikansa ja vertaa tuleeko yhtäpaljon,se hahlo piti tulla muistaakseni siten elementtiin että tyhjäkäynnillä kello 11 ja täyskaasulla kello kolme,sitten voi kokeilla käykö oikein,jos säätää liikaa ei saa sammumaan,huutaa täyskaasulla,nuo säädetään niistä segmenteistä siinä hammastangolla,ne puristetaan ruuvilla elementin ympärille oikeaan kohti.

Ennakko säädetään siten että kylkiluukusta peltipalasta tehään muotti 29 asteinen ja sillä verrataan kampiakselin kylestä,pitää tulla tasaset pinnat luukun työstöpintojen mukaan,ja silloin elementin ja nokka.akselin väliruuvi säädetään iholle,suunnilleen noin se muistaakseni meni.

Vesipumppuun saa korjaussarjan.

Kannen laitto onnistuu normi koneistamossa,jos halki,joutuu ostamaan uuden,noin tonnin maksaa :oops:

Laitahan setori papattamaan,onko a vai k malli
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Mitä tehdä vanhalle kaksvitoselle?

ViestiKirjoittaja zetormies » 05 Syys 2011, 20:54

Kiitoksia vastauksesta! Vihertävä K-malli on kyseessä ja jalkakaasukin siitä löytyy.Lähtisköhän ne syl.putket "kotitekoisella" kierretanko ulosvetäjällä vai tartteeko poppakonsteja ja väkivaltaa käyttää? Olen kuullut juttuja että isoisävainaa olisi irroittanut niitä rautakangella :lol: Mites se tonnin kansi,onko täydellinen? Suuttimet pitäisi olla ok.,jos ei ole jumittuneet.Ne kunnostettiin ihan viimeisenä vuonna,kun kone oli vielä käytössä kymmenisen vuotta sitten.
zetormies
 
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 19:34

Re: Mitä tehdä vanhalle kaksvitoselle?

ViestiKirjoittaja V-M » 05 Syys 2011, 21:26

Kyllä putket lähtee irti,mutta lujassa voi olla,16 mm kierretanko,siihen pitkä mutteri,alapäähän vähintään 10mm levystä pyöreä lätkä johon reikä keskelle,putken ulkomitan kokoinen lätkä ja siihen sorvaa kolon putkelle tai hitsaa haitat sisään että keskittyy oikeaan kohti,yläpäähän sitten hitsaa jalat vankkaan rautaan jossa reikä ja sillä vetää putket pois.

Itellä on nuo työkalut aikaisemmalta zetoriharrastusajalta,oli vaan noita muita merkkejä välissä,paluumuuttajia ollaan :D 75 mm mutterin avain kampiakselin hihnapyörään myös tein ite aikanaan,samoin 110mm avain vauhtipyörään ,siinä reikä rautakangelle millä väännetään ja 20 mm levystä tehty ulosvetäjä jolla saa vedettyä vauhtipyörän kartiosta pois,jos vuotaa öljyä kytkinkoppaan moottorista.

Peruskansi se oli,kysy hintaa mikä venttiileineen nyt,vuosi sitten kysyin kantta.tuurilla vain löyty silloiseen kohteeseen kunnossaoleva käytetty.
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Mitä tehdä vanhalle kaksvitoselle?

ViestiKirjoittaja zetormies » 06 Syys 2011, 12:13

Jotain tuollaista ulosvetäjää kaavailin.Parikymmentä vuotta sitten oli vauhtipyörä mullakin irti,juuri ton öljyvuodon takia.Avain tehtiin itse ja sitten viritettiin ulosvetäjä ja vähän lämmitettiin vauhtipyörää.Kytkinlevykin vaihdettiin silloin.
zetormies
 
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 19:34


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron