Zetor 6945 remonttiraportti

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Zetor 6945 remonttiraportti

ViestiKirjoittaja Garde » 22 Maalis 2015, 20:48

Terve vaan "lajitoverit"

Alkuun hieman taustaa omasta puolestani, Zetorimies -diagnoosin olen saanut vajaat kymmenen vuotta (lääkitys; 8011 Crystal ja nyttemmin myös 6945) mutta törmäsin vasta nyt tähän foorumiin... kiitos ja anteeksi jo näin etukäteen.

Ostin sitten töitä ittelleni... Traktorikuume iski ja piti toinen takapotku-Crystal vaihtaa nelivetoon. Moottoriöljyt oli valmiiksi pirtelönä eli nesteet vuotaa öljyn sekaan. Perussetti; öljypohja alas, kannet pois, kiertokangen alapäät auki ja männät+putket ylös. Onko 69xx malleissa jotain erityistä huomioitavaa esim. kannentiivisteiden paksuuden tms. suhteen? Joku vuosi sitten tein vastaavan operaation Crystaliin ja homma meni aika pitkälti Strömssöön tapaan, putketkin nousi koivuhalolla koputtamalla... ;-) Tässä 69xx mallisahan on erilliset kannet joka pytylle.

Meinasin VV-Koneesta tilata rojut kerralla, putket, männät, laakerit, tiivisteet jne. mitä nyt sitten matkan varrella ilmeneekään.

Se tämä 9-sarja on toistaiseksi uutta ja outoa minulle, kertokaa paremmin tietävät mitä on odotettavissa. Etuakselin keinunivelissä on aika reilusti klappia, muuten etuakselin ja napojen välykset oli aika ok.
Viimeksi muokannut Garde päivämäärä 04 Joulu 2015, 17:48, muokattu yhteensä 3 kertaa
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 179
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Rokressi » 23 Maalis 2015, 19:47

Tervehdys vaan uudelle Zetori-miehelle 8-)

Hiljaista vähän on, mutta tuosta linkistä vähän alkupaloja purtavaksi
viewtopic.php?f=16&t=186
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 24 Maalis 2015, 23:04

Hyvä vinkki tuo kampuran oljyreikien teippaus, joskin varmaan ainakin parit "huuhteluöljyt" tulee käytettyä koneessa rempan jälkeen... On meinaan sitä pahuksen "maitoa" joka paikka täynnä.

Kokemuksia olis mukava kuulla 9-sarjasta, mitenkä nuissa esim. vaihteisto/laakerit kestää. Konedata väittää että vaihteisto olisi jopa synkronoitu??
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 179
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja hapa » 25 Maalis 2015, 05:51

Etuakselin keinutapin ja puslien vaihto suhkot helppo homma.
Osat maksaa virossa muutaman kympin.
Pitää muistaa simmata rikoilla päittäisvälys.
Vaihteisto ei ole synkronoitu.
Voimansiirrossa heikoinkohta kytkin.
Kytkimen kesto paranee jäykemmällä jousella.
Meillä oli aikanaan 6945.Tuli meille uutena.
Ensimmäinen neliveto meillä.
Lähti meiltä noin 6000 tuntia ajettuna vaihdossa.
Positiiviset muistot jäi.
hapa
 
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 17:00
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 29 Maalis 2015, 12:54

Kiitos hapa vinkeistä. Jostakin jos saisi vielä kyseisen kamppeen käyttöohjekirjan sähköisessä muodossa niin...:palvova:
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 179
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja HL-Zetor » 29 Maalis 2015, 19:56

Enklanninkielellä ohjekirja:
http://www.cals.cz/zetorservice/files/1 ... 5%20GB.pdf
Guuggeli kääntää räjäytyskuvia:
http://www.agroservishlucin.cz/4911-6945/menu.html
Löytyy kyllä yks alkuperänen paperi-ohjekirja, luettu mutta ei paha. ;)
Avatar
HL-Zetor
 
Viestit: 72
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 20:09
Paikkakunta: VIRRAT

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 03 Huhti 2015, 16:18

Sen verran tilannepäivitystä, että pääsin tänään kokeilemaan että kaikki vaihteet myös jänisperällä toimii. Aluevaihdekepin akselisokka oli poikki. Totesin, että pitää paikkansa mitä jostakin tällä palstalla luin, jotta neliveto päällä nopeusalueen vaihto voi olla joskus tiukassa. Pääsiäisen jälkeen lähtee ensimmäinen tilaus VV-Koneelle, putkisarjat, termari, vesipumppu, tiivisteet pako- ja imusarjoille, kansille, öljypohjalle ym.

Oliko joku putkittanu 9-sarjalaista? Mitä Muuta kannattaisi uusia/tehdä kun öljypohjan ottaa alas? Öljypumppu, runkolaakerit, tasapainolimppujen hitsaus?
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 179
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja V-M » 03 Huhti 2015, 16:33

Muutamiin pikkusetkoihin olen tehny remontin,kesällä katkasi kammen yksi seiskaseiska,sen myös laittelin,öljypumppua en ole vaihtanu mutta laakerit kyllä,samoin kiertokankien helat kannattaa tarkistaa,on joskus pyörineet väärästä välistä,tietyissä vuosimallissa helan sovitus löysä,painojen ruuvit kannattaa liimata ja hitsata painot kiinni.

Venttiilit ja istukat kannattaa tutkia ja uusia ja kulmata seetit,suuttimien kärjet myös tarvittaessa,uudet,penkissä kun käyttää suihkut niin näkee kunnon,kärjet on aika edulliset.

Varaosina tulleessa kampiakselissa oli painot valettu kiinteäksi,tutki putkien alapään tiivistepinnat lohkosta,olen putsannu ne ja laittanu punaisen moottorisilikonin uusien putkien silikonitiivisteiden päälle jos vähänkää huokosta alapäässä,ei taatusti vuoda sitten.

Liota suuttimia ennalta jollain crcllä,voi olla lujassa,joskus nostaa vesitilan läpi menevän läpivientiholkin matkassa.
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 04 Huhti 2015, 10:19

Eihän se tietenkään siihen jää, että putkituksen saa tehtyä, joutuu varmaan keulapumpun virittelemään että kuormaajaan saadaan riittävästi eloa. Se tämä Niken raportti oli loistava, vielä pitää vaan keksiä minne saa öljysäiliön siististi jemmattua. Pumpun kardaaniin pitäisi jostain saada ns. vapautin ettei pumppua tarvitse pyörittää esim. kylmästarteissa tai siirtoajossa. (tai ylipäätään silloin kun sitä ei tarvita)

Perusasiat kun on laitettu pelaamaan niin pitänee sitte ruveta vähän tuunaamaan ja kokeilla saako 9-sarjalaisen miten helposti "päivitettyä" ulkoisesti 10- tai 12-sarjan näköiseksi. Valkolakki päähän, kopin runko ja moottori mustaksi, valot maskiin ja vanteet valkosiksi näin ensi alkuun. Ikkunoiden kiinnitys, peilit ja kopin katon muotoilu vielä paljastaa "juuret" mutta eiköhän niihinkin joku konsti keksitä. Ei näissä peruslinjoissa kovin isoja eroja ole näin kun rinnakkain vertaa...

KuvaKuva
(Alkuperäiskuvat: Konedata)
:tuumaus: Sähköt on kanssa yksi murheenkryyni, molempiin Crystaleihin vedin samoin tein etuvalojen johdotukset uusiksi ja tässä projektissa taitaa olla tarvetta samalle operaatiolle. Työvalot on sentään asennettu ja johdotettu kelvollisesti mutta lamput taidan vaihtaa ledeihin. Toiselle akullekin voisi olla tilausta kunhan paikka löytyisi. Kuviakin yritän muistaa räpsiä matkan varrella.
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 179
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Re: Zetor 6945 koneremontin tarpeessa

ViestiKirjoittaja Garde » 10 Huhti 2015, 20:46

Kusti polkee ja posti kulkee, tuli ensimmäinen satsi VV:ltä, putket+männät, termari ja kasa tiivisteitä. Ensi viikolla pitäisi purkaa kone auki ja tutkailla pärjätäänkö näillä vai meneekö muutakin vaihtoon, laakerit lähinnä mietityttää eikä summamutikassa viittiny tilata kun ei ole tietoa mahdollisista ylikokokoneistuksista tms.
Älä sano ettet osaa jos et ole paria kertaa kokeillut.
8011, 6945
Garde
 
Viestit: 179
Liittynyt: 22 Maalis 2015, 19:31

Seuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa

cron