Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja Rokressi » 09 Helmi 2015, 12:57

:raaputi: :huikkaa: :tuumaus: Nyt välähti, ensin reilusti jarru-cleaneria ja heti perää kuumavesipainepesurilla, sitten kuivaus paineilmalla :mrgreen: . Voipi auttaa hetkeksi tai sitten ei :roll:
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja V-M » 09 Helmi 2015, 22:05

Setäni putsasi taavetin jarrukenkiä siten että tulppasi reijän alta puutapilla ja täytti kotelon bensiinillä ja ajeli ja jarrutteli ja sitten tyhjensi kotelon,kuulemma autto :D
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 06 Loka 2015, 09:52

Terve tänne pitkästä aikaa! Nyt vihdoin sain jokunen päivä sitten aloitettua homman, ja portaalivälitys onkin jo irti. Nyt voisin kysyä neuvoa tästä kuvasta. Tuossa keskellä on se stefa mikä pitäisi vaihtaa. Eli pitäisi avata ilmeisesti nuo 4 pulttia päästäkseen käsiksi siihen. En oikein saanut tässä selvää räjäytyskuvasta miten tämä toimii, joten uskallanko avata tätä? Kuitenkin tässä on mukana näitä tasauspyörästön lukituksen palikoita. osaanko koota sen vielä takaisin kasaan :D ja toiseksi, mites se nyt menee, pitääkö yleensäkin mun saada siis se tasauspyörästön lukituksen salpa jumitettua kiinni kun alan työntämään portaalivälityksen akselia takaisin tuonne?

Kuva

Tässä on tosin käynyt sellainenkin hauska, että kun tilasin viron pojilta osat, ja myös pahvitiivisteentiivisteen tuohon koteloon, niin olivat olleet niin fiksuja että olivat laittaneet paperitiivisteen pahvilaatikon päälle kelmun alle; joten tottakai kun avasin paketin puukolla, tiiviste meni nätisti poikki. :D täytyisi ehkä sellainen löytää, tai käyttää jotain tiivistetahnaa tms.

Ja vinkiksi muille, portaalivälitys mahtuu pois hytin alta 7045:ssa, kun avaa hyttiä kiinni pitävät 2 isoa pulttia, ja tunkkaa siitä hytin takaosaa ylös. Tosin, tämä ei tee hyvää nokkapellelleille ainakaan. Sitten kun aloitan kasaamisen ja portaalivälitys täytyisi laittaa takaisin kiinni, hytin alaosasta täytyy rälläkällä ottaa pieni pala pois ettei tarvitse niin rankasti tunkata.
DamageS
 
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja Rokressi » 06 Loka 2015, 10:10

Ei tainnu tapahtua mitään dramaatista tuossa hommassa. Tässä muuten vähän aiempaa juttua kuvien kanssa aiheesta.
viewtopic.php?f=16&t=221
viewtopic.php?f=16&t=302&p=1846&hilit=tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6n+lukko#p1846

ps. Laita vaan lisää juttua ja kuvia tulemaan tänne remontin edistymisestä, ei täällä liian vilkasta keskustelua ole :roll:
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 06 Loka 2015, 11:21

Rokressi kirjoitti:Ei tainnu tapahtua mitään dramaatista tuossa hommassa. Tässä muuten vähän aiempaa juttua kuvien kanssa aiheesta.
viewtopic.php?f=16&t=221
viewtopic.php?f=16&t=302&p=1846&hilit=tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6n+lukko#p1846

ps. Laita vaan lisää juttua ja kuvia tulemaan tänne remontin edistymisestä, ei täällä liian vilkasta keskustelua ole :roll:

Kiitos erittäin paljon, noi helpottaa huomattavasti. Koitan yrittää ottaa kuvia kun tässä pihalla ehdin käymään välillä remppailemassa. Seuraavaksi varmaan koitan repiä irti jarrurummun akseliltaan, joka tuntui aika tiukasti olevan kiinni.Siinä taisi vielä lukkosokan ja hammastetun prikan lisäksi olla hammastettu tiiviste, joka ehkä täytyisi saada pois ennenkuin yrittää rumpua irti. Tämän jälkeen alkaneekin raju puhdistus, ajattelin huvikseni kokeilla yhdistelmää brake cleaner ja pieni höyrypesuri :D
DamageS
 
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 06 Loka 2015, 13:40

Voivoi, nyt näyttää vähän pelottavalta. Jarrurumpu jumittaa edelleen enkä vielä saanut irti. Sain kuitenkin vähän kurkattua sisään, ja näyttää siltä että siellä on toinen jarrukenkä aivan vinossa/haljennut/täysin pois paikaltaan. Tämä varmaankin jumittaa rummun paikalleen. Toivottavasti keksin tuohon jotakin, ja toivotaan ettei sisältä ole aivan kaikki hajonnutta. Tämä vähän voisi selittää sitä, miksi juuri tämän puolen jarru on useimmiten vetänyt aika helposti lukkoon.
DamageS
 
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 06 Loka 2015, 15:49

Aloin ottamaan rumpua irti vähän jytkymmällä ulosvetäjällä, ja homma alkoi sujua. Siinä sitten tämä syyllinen paljastui. Näköjään joskus toinen jarrukenkä on lähtenyt paikaltaan tollain kieroon. Onneksi tuo alapään jarrukengän pidike, jossa laitetaan tappi kengän läpi, oli kestänyt ja kenkä oli mennyt juuresta poikki. Samalla kengän kulutuspala on lähtenyt matkoilleen. Jarrusylinteri onkin tainnut aueta sen takia, koska se on päässyt työntämään männän ylitse, kun jarrukenkä on ollut huonosti. En ole varma miksi pala on paikaltaan lähtenyt, mutta traktorinpuolen jousi, joka pitää kenkiä yhdessä, oli katkennut. Jarrurumpuun oli kulunut jokusen millin syvyinen ura, mutta en taida antaa sen häiritä. Seuraavaksi tarvitsee hankkia uudet jouset uusille kengille.

Hetkonen, räjäytyskuvassa http://www.agroservishlucin.cz/5011-704 ... index.html näkyy vain yksi jousi. Tuolta kuitenkin äsken tipahti toinenkin jousi, olettaakseni traktorin puolelta paloja. Kuuluuko siellä olla tuo toinen jousi? renkaan puolella on myös yksi jousi, joka tuossa räjäytyskuvassakin on.

Kuva
DamageS
 
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja 4712Z » 06 Loka 2015, 17:43

Kaksi jousta on. Kuten kuvasta joten kuten näkyy.
Kuva
Ne jouset on sitten jäykät laittaa!
Ensin jouset paikalle kenkiin ja kengät paikoilleen sylinteriin. Sen jälkeen kengät tapeilla kiinni runkoon.
Kuparitahnaan tappeihin. Jouset ovat todella jäykät ja pitää varoa, että sylinterin kumit eivät meni rikki ja mäntä ei saa mennä ohi ilmausruuvin reiän.
Apumies tässä hommassa on hyvä!
4712Z
 
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2013, 21:48

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 07 Loka 2015, 07:36

4712Z kirjoitti:Kaksi jousta on. Kuten kuvasta joten kuten näkyy.
Kuva
Ne jouset on sitten jäykät laittaa!
Ensin jouset paikalle kenkiin ja kengät paikoilleen sylinteriin. Sen jälkeen kengät tapeilla kiinni runkoon.
Kuparitahnaan tappeihin. Jouset ovat todella jäykät ja pitää varoa, että sylinterin kumit eivät meni rikki ja mäntä ei saa mennä ohi ilmausruuvin reiän.
Apumies tässä hommassa on hyvä!

Hienoo, kiitos. Mun tarviikin sitten hankkia uudet jouset. Epäilen että paikallisesta varaosaliikkeestä ei löydy tällasia vähänkään erikoisempia. Oliko tää HC Petersen sellanen mihin kannattais soitella näin pienten takia? Virosta saisi alle eurolla useempiakin, mutta en haluaisi odotella kun traktori on jo auki.

Ainiin, pitäisköhän huolestua.. Tuossa kun eilen irroittelin vanhoja paloja ja pyörittelin portaalivaihteiston akselia, niin akselin yläpäästä kuului pientä kilinää. Aluksi epäilin että noi mun moottorinosturin ketjut kolisee jotenkin, mutta kyllä se tulee sieltä sisältä. Onko lisää remonttia tiedossa :D
DamageS
 
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

Re: Zetor 7045 - Jarruremontti - Työsylinterin vaihto

ViestiKirjoittaja DamageS » 07 Loka 2015, 11:01

DamageS kirjoitti:Hienoo, kiitos. Mun tarviikin sitten hankkia uudet jouset. Epäilen että paikallisesta varaosaliikkeestä ei löydy tällasia vähänkään erikoisempia. Oliko tää HC Petersen sellanen mihin kannattais soitella näin pienten takia? Virosta saisi alle eurolla useempiakin, mutta en haluaisi odotella kun traktori on jo auki.

Ainiin, pitäisköhän huolestua.. Tuossa kun eilen irroittelin vanhoja paloja ja pyörittelin portaalivaihteiston akselia, niin akselin yläpäästä kuului pientä kilinää. Aluksi epäilin että noi mun moottorinosturin ketjut kolisee jotenkin, mutta kyllä se tulee sieltä sisältä. Onko lisää remonttia tiedossa :D

Ja soittelin juuri tuonne hc-petersenille. Sieltä lähtee jouset tulemaan ja myös hammastiiviste akselille ja O-rengas akselille rummun toiselle puolelle. Samalla tuli tietoa tuosta kilinästä; ilmeisesti voisi johtua tämän portaalivälityksen ylemmän akselin traktorinpuoleisesta laakerista, sieltä on saattanut lähteä laakerikuula omille teilleen. Asiaa voi tarkastella kun ottaa portaalivälityksestä ulommalta puolelta 4:llä pultilla olevan luukun auki, ja siitä kuulostelee tuleeko kilinä tästä sisemmästä laakerista.

Kyllä huomas että nyt tuli soitettua oikeeseen paikkaan. :D kohta takasin ulos tutkimaan kun ehtii.
DamageS
 
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Touko 2014, 07:29

EdellinenSeuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa

cron