6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

ViestiKirjoittaja kasaluu » 12 Elo 2018, 20:55

Terve kaikille, nyt tarvitaan apuja, kun en meinaa mistään löytää miten jarruja rempataan, mutta näin uutena tulokkaana voisin samalla laitttaa tähän vielä nopean selityksen miksi
nyt pitää vääntää rautalangasta.

Olen tämmöinen ex-kaupunkilaispoika jonka emäntä vei mennessään maatilalle hevosten perässä. Nuoruudessa aika kului konsolipeleihin ja peleihin ylipäätään.

Ollaan viimeiset kuusi vuotta asusteltu maalla ja selviydytty toistaiseksi pienillä kolhuilla, olen opetellut mako-pumpun sielunelämää kesällä, kun sitä vettä tarvitaan ja öljypolttimen sielunelämää talvella -30 asteen pakkasessa, kun sitä lämpöä tarvittaisiin taloon. Kaikenlaisia sähläämisiä ja vastoinkäymisiä ja onnistumisen tunteita voisin tähän selvitellä, mutta palataanpa itse aiheesen.

Talon oston yhteydessä ostimme sitten traktorin, luonnollisesti, traktori jotenkin kuuluu maalle ja silloin tuli hommattua zetor 6045 etukauhalla.

Paljoa sillä ei ole tullut ajeltua ja pari pienempää huoltoa on tullut siihen tehtyä. Mutta nyt tilanne on se että siinä on jarrut totaalisen jumissa, en ole saanut traktoria liikkumaan kunnolla ja nyt edessä on mahdollisesti
työsylintereiden vaihto tai kaikkien sylintereiden vaihto. Voi myös olla että siellä on jarrupalat umpiruosteessa. Oli niin tai näin niin minun pitäisi päästä niihin käsiksi ja minun älylahjoilla ja googlen kautta tehtyjen hakujen perusteella
tiedän että renkaat pitää irroittaa että niihin pääsee käsiksi. Ja siihen loppuu tietämys, voisiko teistä joku vääntää rautalangasta minkälainen projekti tuo jarruhomma on, mitä siihen mahdollisesti tarvitaan, minkälaisia työkaluja, pitäisikö samantien tilata uudet osat, jos se kerran on työläs homma että niihin pääsii käsiksi.

Kiitos teille jo etukäteen avusta.

Tuomas
kasaluu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Elo 2018, 21:53

Re: 6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

ViestiKirjoittaja Rokressi » 14 Elo 2018, 17:09

Tuosta vanhasta viestiketjusta saattaisi olla apua viewtopic.php?f=16&t=391&p=2302&hilit=jarrut#p2302
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: 6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

ViestiKirjoittaja kasaluu » 17 Elo 2018, 18:24

Kiitos vinkistä, tosin nyt täytyy hieman häpeillen myöntää että vika ei ollutkaan jarruissa.

Meinasin jo käydä purkamaan renkaita ja porttaaleita ja töistä kotiin ajellessa tömähti päähäni semmoinen kauhea ajatus että...
Ei hemmetti eihän siellä mikään jarru ole jumissa, kytkinhän se ei irroita. En tiedä mistä olin saanut päähäni että vika on noissa jarruissa, mutta niin
tiukasti uskoin siihen vaikka kytkin oireili todella selkeästi.

No nyt sitten pitää todeta että tuo traktorin halkaiseminen kahtia ei enää minun poropeukaloilla onnistu. Ehkä jos olisi kunnon tilat ja vermeet ja aikaa ja rahaa ja olisi komeakin eikä maha olisi aina tiellä, mutta
elämän realiteetit tulee eteen.

Kiitos ja anteeksi, siirryn häpeillen tuonne vilttiketjun puolelle :)

Tuomas

Ps. Jos tunnette jotakuta e-karjalan alueella ketä voisi kiinnostaa pieni kytkinremppa niin laittakaa viestiä. Tai jos tunnette jonkun konehuollon kaverin kuka kestää kehuja.
kasaluu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Elo 2018, 21:53

Re: 6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

ViestiKirjoittaja Rokressi » 17 Elo 2018, 18:45

Eikä sitä nyt minnekkään vilttiketjuun tarvitse siirtyä. sattuu niitä virhediaknooseja muilekkin, nimimerkillä uuden startin omistaja, vika olikin hapertuneessa akun maajohdossa :mrgreen: Eikun vaan juttua kytkinrempan etenemisestä tänne
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: 6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

ViestiKirjoittaja Acid » 18 Elo 2018, 16:33

Sitä kytkimen toimintaa kannattaa ensin tutkailla siitä polkimen kohdilla kytkikopassa olevasta pikkuluukusta, liikkuko painelaakeri, onko välys oikein. Ja voihan se vika olla kytkinpolkimen vivustossakin.
Acid
 
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Tammi 2017, 21:09

Re: 6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

ViestiKirjoittaja 385+6045 » 22 Elo 2018, 20:32

Terve vaan

Tuli mieleen ettei olisi siellä kaksi vaihdetta "päällä" ?

Yhden sellaisen korjannut, ja en ollut minäkään ennen sitä remonttia zetoriin kajonnut
385+6045
 
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Elo 2018, 20:28

Re: 6045 jarruista, nyt pitää vääntää rautalangasta

ViestiKirjoittaja Acid » 24 Elo 2018, 16:31

Kahden vaihteen päällä oleminen ei vaikuta kytkimen toimintaan, vaihteisto vain on jumissa.
Acid
 
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Tammi 2017, 21:09


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa