Zetor 25 projekti

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja V-M » 03 Helmi 2012, 23:17

Aloin kunnostamaan pojan kanssa yhdessä 25K mallia vuosimalli 1960,ensimmäinen homma vaihteiston muuttaminen nopeammaksi,A mallin sisuskaluja on kerätty useammasta paikasta kun ostamani loota oli resu,se oli yllätys että vuosimalli 1957 ja siitä uudemmat on vaihteiston osalta huomattavasti paremmin tehty,murikka-akselin laakerointi on kokonaan eriluokkaa näissä uudemmissa.

Näyttää kumminki että sisuskalut pystyy vaihtamaan keskenään vaikka laakerointi on muutettu,entisiin akseleihin vaan eri pyöräsatsit.

A ja K mallin vaihteistossa on eroa aluevaihteistossa ja päävaihteistossa,perä on sama,jos meinaa nopeuttaa K mallin ,käytännössä se vaatii A mallin vaihteiston vaihtoa tai sitten pyöräsatsin vaihto.

Muistaakseni neljä hammasta eroa molemmissa vaihteistoissa,k mallin hidastumiseksi,8 hammasta yhteensä.

Tuo A mallin pyöräsatsi olis aika helppo muuttaa vielä nopeammaksi,pääakselilta tulevaan pyörään kehän vaihto suuremmaksi entiseen pyörään muuttaen ja alempi pyörä pitäs tehä uusiksi,luulen että jotain tonnin pintoja maksas tuo juttu,pääsis ajeleen lujaa.

Empä ole juuri noin isotöistä vanhantraktorin vaihteistoa korjannu kun nuo 25 setorin vaihteistot on,runkoon ei jää mitään kiinni jos vaihtaa nuo nopeammat rattaat sisään,pitää se niin tarkon purkaa.
KuvaK mallin pyöräsatsit
KuvaA Mallin pyöräsatsi
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja Rokressi » 04 Helmi 2012, 10:05

Mielenkiintoinen rojekti Kuva, laita vain lisää tarinaa kun homma edistyy. Meninasitko laittaa muuten näyttelykuntoon vai tehdä ns. käyttöentisöinnin?
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja MTZ » 04 Helmi 2012, 12:10

Ja on muutenkin mielenkiintonen purkaa 25 laatikko.Hetki meni iteltäkin ennenkun sai osia sieltä pois vaikka oli jo irrallaan.
Ensimmäisenä melkeen akseli putket irrotettana kytkin akselia vaihtaessa :)
MTZ
 
Viestit: 58
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 18:22

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja V-M » 04 Helmi 2012, 21:56

Joo,käyttöentisöinti paremminki,moottoriin en tee mitään muuta kun tarkistan vielä syötöt ja ajotukset,tuo on tosi vähänajettu peli,kytkinlevy pitää vaihtaa,luistaa tiukassa paikassa,kyllä minä sen maalaan ja teipitän nätiksi ja rakennan turvakaaren ym.,takarenkaat voin laittaa uudet 16,9x28 ja eteen ehkä leviämmät 10x16 tms,kovin sukeltaa noilla kaposilla.

Oli isotöinen homma muuttaa nuo A mallin hilut sisään,ala-akseli on tuplalaakeroinnilla näissä uudemmissa ja sitä ryhmäpyörää piti työstää 8 mm noin 95mm leveydeltä,kovaksi karkastu pyörä läpeensä :o ,kyllä setkassa on lujat hampipyörät.

Yksi makitan pikkurälläkkä palo :oops: ja sorvista meni paloja kun loppumitallistuksen kynsi siihen karkastuun pyörään.

Olishan se jostain löytyny uudemmanki mallin nopia ryhmäpyörä,mutta näin että onnistuu tuosta tehdä niin tein sen siitä,muuten nuo vanhemman A mallin hilut menee sisään ilman sepityksiä.

Vaihteisto on kasassa ronkkia vaille,sitten uudet stefat ja jarrukengät ym. ja koikalle ennen kytkinremontin tekoa.

Niin sehän kytkinakseliki lähtee taaksepäin irti :oops: tasauspyörästöki irti että saa sen pois,ronkat ja jarrut ennen sitä jne.,sivuakseli lähtee eteenpäin,joutuu vaan eka käyttämään takana,jne.niinkun MTZ sano,pitää tuumata ennenkun lekan ottaa käteen...

Joo,justiin oikea järjestys pitää olla,muuten tuo loota ei purkaudu ja kasaudu,erittäin töisevästi suunniteltu,Moto-chekin Bengt-Erik sanoi että saksalainen suunnitellu tuon,siksi niin monimutkainen,tsekit suunnittelee helpommin,se muuten taitaa pitää paikkansa.

Mietin tuossa jo 520/85x 28 takapyöriä,taitaa vaan hävitä voima niiden pyöritykseen,ei jaksa kulkea kunnolla,olis muhkean näköinen.

Uuudet takalokarit sais 150e kpl,mutta en taida lähteä sille ladulle,hiekkapuhallan ja maalaan entiset,jos kaikki lähtee kellottamaan viimesen tapin takaa,karkaa mopo käsistä ja huomaa pian hintaa olevan koneella vaikka kuinka paljon,nyt tuo on vielä kohtuullisissa lukemissa. :roll:
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja V-M » 05 Helmi 2012, 13:10

KuvaVasemmalla päävaihteisto,oikealla aluevaihteisto

Kuva Tasauspyörästö ja vetopyörästö

Kuva Päävaihteisto

Kuva
Aluevaihteisto
Kuva Vetoakselin järeä laakeri
Siinä kuvasarjaa 25 setorin vaihteistosta,tuo aluevaihteiston isompi pyörä vaati työstön murikan laakerille,siinä k-mallin pyöräkasassa on kuvattuna samaan syvyyteen tehtaalla tehty pyörä.
PeräreppuKuva
Kuva
Koko vaihteisto
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja V-M » 10 Helmi 2012, 17:46

No niin,eilen illalla pääsin testaamaan miten A mallin osilla setka liikkuu,kyllä meni lujaa,akku vaan oli rungon päällä istuimena,ei voinu ajaa täysillä,alko niin hyppiä että kyytistä tippuu niin akku kun kuskiki ja lokarit ym. vielä oli pois.

Ei ole enää nopeudesta kiinni tuolla ajelut,renkaatki on nyt tilattu taakse erimalliset,saa nähdä miten jaksaa vetää niillä.

Laitan joskus kuvia kun projekti etenee,kytkinremppa seuraavaksi,sitten peltihommia ja maalausta ym.

Nyt tuli hupanen juttu,ei meinannu millään saada A-mallin vaihteistoa kun tarve oli suuri,selvisi vaan sitten että tulossa on rahtiautossa koko A-mallin peräpää ja vielä hyväkuntoinen kun tämä oli jo kasassa,se oottelee nyt peräkärryllä paikkaa mihin varastoin sen,tai jos joku toinen haluaa nopeuttaa oman K-mallinsa niin voidaan neuvotella kaupastaki,tai sitten varastoon odottamaan toista K-projektia...
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja V-M » 17 Helmi 2012, 21:50

Nyt on kytkinremppa tehty,simpukka purettu ja rattiakselin päittäisvälys poistettu,seuraavaksi pitäs etuakselin keskitappia tutkia,siellä tuntuu välystä olevan,leviät takarenkaat on tulossa ja levyt vanteisiin on cnc plasmaleukkurilla työjonossa.

Noita pikkuhommia vielä ja sitten peltihommiin,laitan kuvan kunhan leveät nakit on alla.
Kuva
Kuva
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja MTZ » 18 Helmi 2012, 00:12

Pistitkö kokonaan uuden levyn :?:
Mie romanttisesti niittasin uudet pinnat vanhaan keskiöön :)
Hitto kun ei tuo oma etene lainkaan,kaikkea muuta välineistöä saa reilata senkin edestä.
MTZ
 
Viestit: 58
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 18:22

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja V-M » 18 Helmi 2012, 07:56

Juu,kyllä uusin koko levyn,motochekiltä tuli,olikohan vähän alta 100e hintaa,juu ite yritän joka ilta jotain vähäsen ehtiä tehdä,työmatkaa on nyt vaan 160 km mutkin niin aika myöhä on kun kotiutuu,sitten monesti vielä nyykkärin hyttiin ja lumitöihin niin ei ihmeitä ole illan saavutukset,mutta jos tunninkaa ehtii niin pikkuhiljaa....
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: Zetor 25 projekti

ViestiKirjoittaja V-M » 18 Helmi 2012, 22:17

Pientä edistymistä tapahtu tänäänki,etuakselin irroitus ja keskitappi sorvattiin uusiksi ja vähän leka-asennuksena paikalleen,visu tuli,etupyörän laakereiden säätöä,ym.ohjauksen tiivistystä ja pikkuhommaa,sen A-mallin vaihteiston tarkastus minkä ostin viimeviikolla,oli hyväkuntoinen sisältäki niinkun myyjä sanoi,öljyt sisällä,ei vettä täynnä niinkun monesti on,,ei siirtäjätkää jumissa,jarrut ainoastaan jumitti,vaihdoin uudet öljyt sisään ja pistän kannen kiinni ja vaihteiston odottamaan käyttöä,-1957 tai uudempi loota tuo,20 hampinen ryhmäpyörä,tuohon omaani tuli se vanhempi 18 hampinen pyörä,latoo joutuin tiellä :lol: .

Mammuttipyörät saapui tänään,Michelin 600/65x28 vanteineen,aika sileet mutta pyöreät ja murtumattomat,keskiölevyt on työnalla. :D

Noista nopeuksista vielä,K-Malliin verrattuna vanha A-Malli on yhteensä 8 hammasta nopeampi,neljä hammasta päävaihteistosta ja neljä hammasta aluevaihteistosta,uudempi a malli on hitaampi,siinä tosiaan hidastavampi aluevaihteisto,2 hammasta enemmän,päävaihteiston hampaita en ole vielä laskenu,onko samat lukemat 1957-1960- vanhemmat a mallit. :roll:
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Seuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron