ZETOR 8540 ryömintävaihde???

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja Z8540 » 16 Huhti 2011, 18:50

Osaisko joku kertoa mikä mahtaa olla vikana, kun pitkään käyttämättömänä ollut ryömintävaihde ei kytkeydy päälle. Tapahtuuko vaihteen päälle kytkentä jollakin painesysteemillä, kun kytkentävipu on niin hentonen, että ei sillä mekaanisesti varmastikaan kytkentä tapahdu. Olen omistanut ko. traktorin vain vähän aikaa ja se on minulle melko vieras (tämä taustaksi kysymykseni "alokasmaisuuteen")
Kiitän etukäteen asiaatuntevasta vastauksesta.
Z8540
 
Viestit: 20
Liittynyt: 16 Huhti 2011, 16:48

Re: ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja V-M » 16 Huhti 2011, 21:01

En ole asiantuntija,mutta vastaan kumminki,eikös senmallin setorissa ollu aikanaan erikoisia oivalluksia mm. paineilmalla toimiva nostolaitteen pikakäyttö,oliko lukot myös ja ehkä nelivedonki kytkentä,useampiportainen pikavaihde,hydraulinen,jossain mallissa hydraulinen vetokoukun laukasuki,se saatto olla siinä isoimmassa sarjassa.

Tuota ryömintää en ole koskaan noissa nähny,mutta olisko seki ilmakäyttöinen.

Tuollainen setori oli joskus vähällä tulla meille :lol:kovasti isäni kierti sitä keskon esittelyssä,kun 845 kauppaa ei tullu.
Avatar
V-M
Valvoja
 
Viestit: 385
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 19:11

Re: ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja Rokressi » 17 Huhti 2011, 09:29

Z8540 kirjoitti:Osaisko joku kertoa mikä mahtaa olla vikana, kun pitkään käyttämättömänä ollut ryömintävaihde ei kytkeydy päälle. Tapahtuuko vaihteen päälle kytkentä jollakin painesysteemillä, kun kytkentävipu on niin hentonen, että ei sillä mekaanisesti varmastikaan kytkentä tapahdu. Olen omistanut ko. traktorin vain vähän aikaa ja se on minulle melko vieras (tämä taustaksi kysymykseni "alokasmaisuuteen")
Kiitän etukäteen asiaatuntevasta vastauksesta.


Tarkoittanet tuolla ryömintävaihteella sitä 2 tai 3 asentoisen pikavaihteen hitainta aluetta (vipu siinä ratin alla)? Kuten VM kertoi, pikavaihde on hydraulikäyttöinen, eli sillä hentoisella vivulla ohjataan pieniä työsylintereitä pikavaihteessa. En ole minäkään mallin asiantuntija, mutta netistä löytyi seuraavat mahdolliset viat.

Nimimerkki Teuvo Masinistpalstalla
Ohjaamon lattian ja vaihteiston kannen välissä on noin 10 cm vipu ja siinä kaksi niveltä.Epäilen että jompi kumpi on auennut ja yhteys tästä poikki. Ohjaamon vasemmalla puolella kytkimen takana on kaksi suodatinta. Siitä näkee kapeasta raosta nuo vivut. Ulompi on ulosoton ja sen takana tuo pikavaihteen vipu.


Lisäksi kuulema voi joku pikavaihteen sokka olla poikki vaihteiston sisällä, tai sitten painevuoto pikavaihteessa.

Konedatan mukaan ko. mallin Zetoria on ollut saatavana myös ryömintävaihteistolla (16+4) vain onko sinulla juuri tuo?
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja varsinais-zetor » 17 Huhti 2011, 13:43

Mulla on tommonen 8540 (tosin 2-portaisella pikavaihteella) ja sen ohjekirjassa mainitaan seuraavasti:

"Valinnaisvarusteena vaihteisto voidaan varustaa suunnanvaihtajalla tai ryömintävaihteella. Asennettaessa jompi kumpi näistä tulee se pikavaihteen tilalle ja pikavaihde jää pois. Kummankin käyttö on mekaaninen."


Esimerkiksi täältä löytyy UR III Zetorien varaosakuvasto pdf-tiedostona Linkki

Sivulta 101 eteenpäin löytyy ryömintävaihteesta kuvaa.
Avatar
varsinais-zetor
 
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Huhti 2011, 19:08

Re: ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja Lepi » 17 Huhti 2011, 14:11

Ko. Zetorissa hidas alue kytketään päälle istuimen oikealla puolella vaihdekepin takana olevalla vivulla. Vipu liikkuu ylös alas suunnassa, kolme asentoa ylhäällä nopea, keskellä vapaa, alhaalla hidas alue. Kojetaulussa oleva vipu, joka on merkattu jäniksellä ja kilpikonnalla on pikavaihteen vipu.
Lepi
 
Viestit: 47
Liittynyt: 17 Huhti 2011, 13:53

Re: ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja varsinais-zetor » 17 Huhti 2011, 14:27

Ja jos traktorissa on pikavaihde, on ratin alla oleva vipu lyhyt "lattaraudasta" valmistettu. Kun taas ryömintävaihteella ja suunnanvaihtajalla varustetussa on se pidempi tankomainen vipu. Ryömintävaihteessa taitaa merkintänä olla jänis ja etana.
Avatar
varsinais-zetor
 
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Huhti 2011, 19:08

Re: ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja Z8540 » 17 Huhti 2011, 14:38

Kiitos vastauksista. Zetor on ollut minulla lyhyen aikaa ja kaupan yhteydessä en tullut selvittäneeksi näitä yksityiskohtia.
Vastauksistanne voi päätellä, että minulla on tässä ns. pikavaihde, eikä varsinaista ryömintävaihdetta. Testataan tämä maanantaina. Kiitos vielä kerran.
PS. Tämänkaltaisissa tilanteissa tällainen palsta on aivan ehdoton ja mukava käyttää
Z8540
 
Viestit: 20
Liittynyt: 16 Huhti 2011, 16:48

Re: ZETOR 8540 ryömintävaihde???

ViestiKirjoittaja MTZ » 17 Huhti 2011, 20:52

Naapurin 10540 Zetorilla tullut ajeltua niin vallan pätevä se pika vaihde systeemi.
Ei tarvi jyvä kuorman kanssakaan mäissä muutakun siitä heittää pienempää jos meno alkaa puutua.Tosin äärettömän sitkas vehje vetämään 4 koneeksi :shock:
MTZ
 
Viestit: 58
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 18:22


Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron