Zetorin kunnostusta

Kysymyksiä, kommentteja ja remonttivinkkejä kaikkiin Zetoreihin ja Ursuksiin

Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Z5945 » 03 Helmi 2012, 11:27

Mietin että onko katoavaa kansan perinnettä tämäkin traktorimalli ja ajattelin että ehkä tiedon voi jakaa jos ei muuten niin ainakin päivän huumori annokseksi :) Kaippa foorumi on sentään oikea. Jos jotakuta vaikka kiinnostaisi...

Mietin myös että blogiakin saattaisi tällaisesta olla hauska pitää mutta kun ei aina tiedä ehtiikö sellaista sitten päivittämään.

Sattumalta elämään siunaantui tuollainen Zetor 5945 vm -79, joka aluksi oli tarkoitus laittaa romumiehen matkaan ja hankkia tilalle joku toimiva traktori. Kun traktoria kuitenkin tarvitaan ja sillä olisi tarkoitus ajaa muutakin kuin terveisiä.
Mutta kun sitä ei ole rahasta tehty niin jäi sitten kuitenkin romuttamatta.

Alku tarkastuksen jälkeen akuuteimmiksi vioiksi paljastuivat; todennäköisesti syöttöpumpun säädin kun kierrokset nousivat ja laskivat aaltoilen(pumpussa ei ollut öljyä). Kaasuvivusto oli mutkilla ja toimi hyvinkin jäykästi. Hervottomasti vuotava ohjaus-sylinteri. Tämän lisäksi oli kolmipistenostolaitteen osat saaneet aika pahojakin iskuja. Muista vioista ei voinut oikein muuta sanoa kun traktoria ei päässyt oikein kokeilemaan. Harmittaa että alkutilanteesta ei jäänyt yhtään valokuvaa muistoksi ehkä juuri sen takia että ei oikein vieläkään tiedä kannattaako traktoriin uhrata yhteen sen enämpää aikaa/rahaa/vaivaa.

Tämä kaikki siis viime syksynä silloin kuitenkin päätin ottaa riskin ja tilasin purkupojilta suuremmin miettimämättä pumpun ja sylinterin. Yhteensä noin 500€, paljon rahaa tietämättä että onko niistä mitään apua. Mutta kuten sanottu otin riskin.

Sanottakoon vielä ihan aluksi että en tunnista mitään väriä tai merkkiä. Kotoa sain kokemukset supisuomalaisesta Valmetista, ensin niistä keltaisista ja sitten uudemmista. Mutta myönnän että traktori tietämykseni loppuu siihen kun nostolaitetta alettiin säätää painonapeilla. Oli kone mikä oli niin minusta ainoa asia mikä sen voi pilata on huollon puute. Eli se että haukutaan konetta huonoksi johtuu vain siitä että ei osata käyttää/käytetään väärin/ei huolleta. Tämän olen kyllä oppinut ihan kantapään kautta itsekin.

No Zetka oli siis ollut huonolla pidolla...Ilmansuodattimesta pohjapudonnut, öljynsuodattimessa parin sentin karsta, jne, jne... Jos kone kaiken tuon jälkeen vielä toimii niin jätän kommentoimatta Zetorin haukkujille.

Zetka raahautui siis syksyllä viimeisillä voimilla halliin, käyntiin se lähti juuri kun akusta loppui virta ja kaasupolkimesta katkesi sokka jolloin se meni täysin hervottomaksi. ja ilman tehostinta tosi jäykkä kääntää ratista. Mutta halliin kuitenkin meni ja siihen jäi.

Sitten pikkuhiljaa (töissäkin välillä pitää käydä) valutin siitä nesteet, purin, raaputin 30vuoden lian lattiasta, katosta, seinistä, ikkunoista, ym.

(Anoppini oli päivitellyt vaimolleni haalareideni likaisuutta, johon vaimoni: "hän korjaa Zetoria" :D )

Kuvat ovat siltä ajalta...


KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Sylinterin ja syöttöpumpun vaihdonjälkeen, kun systeemi oli saatu ilmattomaksi ja tarpeelliset nesteet sisään ja puhdistimet korjatuksi(minusta on hienoa että traktori ei syö puhdistimia vaan pelkästään nesteitä), ja myös jarrut laitettua, niin sehän lähti käyntiin.

Ensimmäisen palveluksenkin se ehti tekemään jo samalla viikolla kun käyntiin lähti vaikka kaikki oli vielä korjauksen osalta kesken, kiskomalla maahan jäätyneen työkoneen ostaja kanditaatille esille.

Vielä on tosin paljon laitettavaa, nostolaitteen sylinterin tiivisteet pitäisi vaihtaa ja valot rakentaa uusiksi ja vaikka mitä. Mutta edelleenkin Zetka keikkuu romumiehen lavan reunalla, sääliksihän sitä vähän käy.

Apuja olen tälläkin foorumilla jo kysellyt ja kiitokset niistä avuista. Onneksi traktori on yksinkertainen tällaiselle yksinkertaiselle kaverille.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, jaksaako tämän ennallistaa. Siis kun kyseessä ei ole laittaa traktoria vain silloin tällöin ajeltavaksi vaan ihan oikeasti sillä pitäisi tehdäkin jotain...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Rokressi » 03 Helmi 2012, 14:32

Todella hieno homma, kiitollisena otetaan vastaan tarinaa remontin edistymisestä Kuva Jos vain millään kehtaat ja muistat niin ota kuvia eri työvaiheista ja muutenkin koneen eri kunnostettavista osista elävöittämään tekstiä. Ne ovat korvaamaton apu monelle samoja hommia aikoville. Koitetaan täältä foorumin kautta apuja antaa jos mitä tiedetään ja jos ei tiedetä niin pohditaan ongelmia yhdessä.

Olen vähän toivonutkin, että tänne saataisiin myös pelkän tekniikan lisäksi muutakin tarinaa ihan tavallisen konemiehen arkielämästä. Sulla muuten taitaa olla ymmärtäväinen vaimo remonttihommien suhteen, kaikilla ei ole ;)
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Z5945 » 02 Maalis 2012, 12:24

Ja kunnostus jatkuu.

Em. kerrotun jälkeen on Zetoriin saatu sähköt suurin piirtein kuntoon, valot ym. pääosin toimii kun ne rakensi uudelleen. Uusi vilkkukytkin maksaisi 35€ joten tässä vaiheessa se korvattiin tavallisella katkaisimella. Jarruvalo kytkimestä on toinen lattaliitin poikki mutta kytkin muuten toimii! ja siihenkin on korjaus ajatus olemassa mutta se saa vielä odottaa itseään. Pientä viilausta sähköt vielä vaativat mutta sähköistä sitten myöhemmin lisää.

Mutta ongelma mihin sitten törmäsin oli se mitä olin epäillytkin, eli nostolaite on voimaton. Sitä asiaa on näillä konepalstoilla sivuttu jo useasti mutta ajattelin kantaa korteni kekoon.

Eli nostolaite ei jaksa nostaa ja hytkyy, hydraulipumppu kyllä pyörii, mutta nosto on voimaton. Diagnoosi on kuluneet nostosylinterin tiivisteet. Eli lattia pois ja kansi auki. Tämä kävinkin helposti ketjutaljan avulla ja tarpeelliset osat sai helposti käsille kun käänsi vain kannen rattia vasten. Sylinteri tuli helposti ulos paineilmalla ja muut vaihdettavat osat oli helppo irroittaa. Tässä vaiheessa huomasin että imusiivilä oli niin likainen että se oli pakko vaihtaa. Eli taas uudet osat tilaukseen. Sillä välin olikin aikaa pudottaa pohjalevy missä pumppu on kiinni ja purkaa tarvittavin osin. (vetokoukkua purkaessa huomasin myös että jarrujen puolelta tuli aikalailla öljyä ja öljyn sekaista vettä, en tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa :roll: )

Nyt osat on vaihdettu ja pitäisi laittaa kaikki kääntäen takaisin jotta pääsisi näkemään mistä seuraava vika löytyy... Kuvat ehkä auttavat selventämään tässä kohdin

Ja jos jollakulla on niksi siitä miten männän saa helposti takaisin sylinteriin niin otetaan ehdotuksia vastaan...Kun ehkä viikonloppuna pääsee sitä kokeilemaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Rokressi » 09 Maalis 2012, 18:17

No mites kävi, saitko ujutettua männän uusine tiivisteineen sylinteriputkeen? Hyvät ja selventävät kuvat olet remontista ottanut. Uskaltaa noiden innottama kokemattomampikin remontoija alkaa omaa zetkaansa laittaa kuntoon. Mielenkiinnolla ototellaan uusia kuvia ja tarinaa remontin etenemisestä 8-)
Rokressi
Site Admin
 
Viestit: 795
Liittynyt: 30 Maalis 2011, 09:46
Paikkakunta: Juuka

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Z5945 » 12 Maalis 2012, 20:40

Sain kuin sainkin männän takaisin putkeen. Paras niksi oli irroittaa koko sylinteri kannesta. Tämä olisi muuten kannattanut tehdä jo saman tien kun kannen nosti paikoiltaan. Mäntä vain ruuvipenkkiin kiinni ja sitten vain vähän suurempi kokoisella puristimella puristusta mäntään ja samalla auttaa vähän ruuvimeisselillä varovasti reunoilta niin männän saa sisään. Valitettavasti ei kamera ollut hollilla enkä saanut kuvia otetuksi tilanteesta. Sitten vain osat paikoilleen ja traktori kasaan. Kannen nostossa paikoilleen auttoi kun laittoi pätkät kierretankoa pitämään tiivistettä paikoillaan ja ohjaamaan muutenkin kannen paikoilleen laittoa. Onnistui ihan yksinkin taljan avulla. Ja lyhyen testi käytön jälkeen nostolaite näytti toimivan. Varsinainen koekäyttö antaa vielä odottaa. Mutta ihan lähi aikoina varmaan...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja m_kane » 28 Maalis 2012, 16:19

Mulla olis tuo kannen irrotus ohjelmassa lähiaikoina, kun nostolaite nytkyy samalla tavalla. Hydrauliikassa on tosin muitakin ongelmia.

- Hydrauliikan valintavipu (tunnustelu jne) on jumissa, ja napsahti tietysti poikki kun yritin sitä saada liikkumaan
- Nostolaite nytkää, mutta kun nostaa sen ihan ylös, ja sitten laskee hitusen alaspäin, niin ei välttämättä nytkä.
- Hydrauliikan ulosotot "pätkii¸lähes aina kun lasken kipillä alas etulevyn, niin se ei enää nouse. Yleensä tämän saa vapautettua, kun painaa nopeasti kippivivun alas, jolloin tuntuu selvä "jumpsaus" ihan kun joku venttiili aukeais tms. Raktori ihan vähän tärähtää. Tuntuu, että toimii paremmin, kun nostolaitteet saa siihen asentoon, ettei ne nytkä. Eli ilmeisesti paineet menee sinne puolelle tai jotain..

Onko tuo ite kansi miten monimutkainen rakenteeltaan? Ei sulla olisi siitä kuvia?
Lähinnä, saako sen valintavivun akselin jotenkin sieltä lyötyä pois särkemättä mitään, kun on jumissa..
Ja onko siellä muita venttiileitä jne, jotka vois vaikuttaa toimintaan. Se herkkyyden säätövipuhan tais olla kanssa kannessa.
m_kane
 
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Syys 2011, 19:35

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Z5945 » 10 Huhti 2012, 07:56

En valitettavasti tutkaillut tuota venttiilikoneistoa sen tarkemmin. Venttiilikoneisto on kuvassa nostosylinteristä oikealla. ja siihen liittyyvät kaikki vivut.

Käsittääkseni koneisto on yksi paketti ja en usko että sen irroittaminen on mahdotonta. Itsekin pelkäsin että minulta on venttiilikoneisto rikki mutta ei tällä hetkellä tunnut siltä. Nähdäkseni kaikki vivut ja herkkyyden säätökin liittyy tähän venttiilikoneistoon. Korjatkaa jos olen väärässä.

Luulen että koneiston ja vipujen irroittaminen ei ole vaikea juttu. Jos se on tehty samalla periaattella kuten muukin zetorissa, on ole vielä mihinkään mahdottomaan törmännyt. Venttiilli koneiston säätö on ilmeisesti Zetor huollon hommia, ja siten voi maksaa, tietysti voi etsiä uutta koneistoa.

Tämä tuli mieleen näin äkkiseltään. muita kivua koneistosta ei valitettavasti tullut...
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja jusape » 12 Huhti 2012, 22:07

Asiaan suoraan liittymättä, mutta kuitenkin,

Viime alkutalvena tälläista


http://kuvablogi.com/nayta/3353981/

(ennen siis 12145, nyt paremminkin 20145TiC)
ja siittä eteenpäin
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Z5945 » 17 Huhti 2012, 11:06

Hieno peli, hienot pellit...

Mikäs tuolla liikkuu, vai ihan harrastustoimintaako?
Z5945
 
Viestit: 98
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 13:32

Re: Zetorin kunnostusta

ViestiKirjoittaja jusape » 17 Huhti 2012, 23:50

10kuution kalkkivaunu kuormaajalla, ja mekaanisella vedolla, 14kuution viljakärryt,
7m äes, selllaisia tuolla kiskotaan.
Takarenkaat Trelleborg Twin 650/50-38, ja 40kmh kone
Ei oma kone, kaverin, mutta tuota olen tuossa silloin tällöin rakennellut viimeisen 4vuoden aikana....
jusape
Zetor-mies
 
Viestit: 127
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 14:53
Paikkakunta: Yläne

Seuraava

Paluu Zetor ja Ursus traktorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa